Monday, December 21, 2009

'Jelajah' Felda 5-6 Disember

5 - 6 Disember lalu berada di bumi Johor bersama beberapa aktiviti yang di susun oleh saudara Zabidi, Ketua Angkatan Muda Johor.

5 Disember aktiviti dimulakan dengan menghadiri beberapa kenduri kahwin dalam kawasan Parlimen Rembau. Kenduri yang terakhir dihadiri ialah perkahwinan anak Sdr. Majid, aktivis kuat KEADILAN di 'felda' Sendayan dan kemudian hantar Era dan che'Nur ke Bukit Chedang sebelum ambil Yaser dan Sani di rumah masing - masing sebelum sama bertolak ke Johor.

Dsstinasi Felda Tenggaroh 2, dari Seremban, menyelusuri K.Pilah, Palong, Muadzam, Mersing dan Tenggaroh (ikut jalan ke Kota Tinggi) mengambil masa agak panjang cuma jalan ini dipilih kerana bebas tol. Sampai di Mersing, sdr. Syam 'Mersing' sedia menanti dengan kereta kancil penuh keluarga untuk iring tunjuk jalan ke Tenggaroh.

Sampai di Tenggaroh 9.00 malam, setia menanti sdr. Zabidi dan Sdr. Ismail, aktivis kuat KEADILAN yang sebelum ini terpaksa meninggalkan Tenggaroh kerana disisih oleh AJKKR dan pengurusan setempat kerana menentang Umno. Kini beliau tekad kembali untuk lawan lebih kuat lagi.

Malam ini ceramah dimulakan dengan penerangan Kes Felda Kemahang yang menang kes saman Felda dengan nilai RM11 juta kerana mahkamah mendapati ada unsur penipuan dalam penggredan buah kelapa sawit. Beliau dapat menerangkan dengan baik, walaupun isu felda agak asing dengan che'GuBard tetapi dengan penerangan Sdr. Wan Rohaimi sudah difahami betapa felda menipu dalam hal dan peneroka menjadi mangsa.

Isu pertama bab perahan sawit, ternyata Kilang Felda tipu rata - rata perahan satu negara digredkan dengan 16 - 18 % nilai perahan tetapi jika dihantar ke Kilang Luar perahan akan meningkat sehingga 25 % ke atas.

Keduanya minyak 'kernel' yang ternyata kualiti tinggi dan mahal tidak pernah disitiharkan.

Ketiga minyak hitam atau minyak 'busuk' yang disalur di tanggi keluar kilang kononya dibuang tetapi turut dijual.

Keempat skandal penipuan felda dalam kiraan BK (bayaran hutang kembali) yang hampir rata - rata dikira berlebih

Ke lima 'penipuan' diteruskan apabila tanam semula dilakukan Felda Technoplant Sdn Bhd (FTPSB) dengan pengubahsuaian perjanjian dan penyambungan hutang yang berat sebelah.... malah penanaman semula dan kualiti kerja, baja dan benih yang tidak bermutu merugikan peneroka....

Ada peneroka malam itu selepas ceramah datang menemui dengan rasa amat kecewa setelah menyedari betapa mereka tertipu dan dinafikan hak mereka.... malah sebenarnya jauh dari itu memang ramai yang paham dan tahu penipuan tersebut cuma rasa keseorangan untuk melawan penindasan felda ke atas mereka. Kehadiran kami khususnya peguam Wan Rohaimi sedikit memberikan sinar baru bangkit melawan menuntut hak sendiri.

Malam itu tidur di rumah Sdr. Ismail, terima kasih kepada Sdr. Ismail sekeluarga yang begitu baik melayan cheGuBard dan rombongan. Banyak yang kami bualkan sehingga ke subuh.

Pagi itu (6 Disember) selepas bersarapan di Felda Tenggaroh 2 rombongan kami dikepalai Sdr. Zabidie terus menuju ke Felda Ulu Dengar. Kami agak terlewat sejam dari dijadualkan. Seramai 40 orang peneroka sedia menanti untuk membincangkan mengenai permasalahan mereka dan bertukar pendapat. Akhir pertemuan satu jawatankuasa bertindak berjaya dibentuk.

Pertemuan kira - kira 4 jam itu berakhir dengan makan tengahari dan kemudian rombongan kami terus ke Pekan Kluang. Destinasi ialah untuk bersama dalam majlis pratonton filem "Kayuh" yang merakam detik bersejarah bagaimana anak muda Malaysia berbasikal seluruh negara demi mengenengahkan tuntutan rakyat. Di akhir majlis pratonton filem ini sempat diadakan sedikit perbincangan dengan teman - teman 'JERIT' mengenai bagaimana membangkitkan kesedaran rakyat melawan cukai barangan (GST).

Sebaik sahaja selesai terus bekejar ke Felda Bukit Besar. Bertemu dengan sekumpulan Peneroka Felda yang mahu menubuhkan SEPAKAT iaitu gabungan peneroka Felda di Malaysia yang bangkit membela nasib diri sendiri. Pertemuan yang turut disertai oleh Sdr. Wan Rohaimi ini akhirnya mengikat persetujuan melantik Wan Rohaimi sebagai peguam bagi beberapa gugusan Felda untuk menyaman Felda atas beberapa kes penipuan mereka.

Selepas solat Maghrib dan makan malam perjalanan dimulakan ke Felda Pasir Raja, Kulai. Ceramah malam ini dimulakan oleh Sdr. Mazlan Aliman, YDP PAS Tenggara dan kemudian Peguam Wan Rohaimi. Difahamkan oleh teman - teman AMK setempat ramai orang Umno juga hadir malam tersebut maka 'full gear' digunakan untuk menjawab isu Melayu. Laporan ceramah boleh diikuti di Suara Johor Online dengan klik di sini.

Ketika ceramah telefon berbunyi banyak kali. Sebaik sahaja selepas ceramah terus hubungi isteri yang telah membuat 5 misscall. Dia cuma tanya lambat lagi ke balik ? Hati tak sedap juga sebab Era cuma tunggu hari..... namun kesempatan turun ke Johor perlu digunakan sepenuhnya untuk 'memblast' gerakan. Beberapa teman anak muda setempat dikumpulkan untuk sesi sembang dan minum yang membawa ke jam 1.40 pagi.

Sani memandu pulang, selepas siap sesat dia hanya mampu membawa kereta hingga R & R Pagoh. Yasir pula 'keras' tak jaga terlelap di belakang.... che'GuBard amat faham semua mereka letih sangat... 'travel' yang panjang... mereka juga tak tahu apa yang che'GuBard risaukan... Era sedang menunggu hari... 'stereng' cheGuBard ambil alih Sani tidur di sebelah kesian juga esok Isnin pagi dia perlu pergi kerja... inilah perjuangan yang sukar difahami oleh pemimpin tinggi.... telefon berbunyi.. Fauzi AMK Batu Pahat telefon dia ajak minum sebentar di Ayer Keroh.. permintaannya berjaya dikuntau oleh Sani...

Jam 5.00 pagi melepasi tol Ayer Keroh, Era telefon beritahu sakit perut mungkin nak bersalin... ha... tak tahu kenapa tiba - tiba che'GuBard pula panik... rupanya dari tengah malam tadi Era sudah menahan sakit ... Citra dipandu selaju mungkin... Sani tak sempat dihantar ke Senawang... dia hanya ditinggalkan dirumah Yasir di Kg. Dato Mansor......

Karl Zameer Adzim mula mengetuk jendela dunia......

Tahniah buat pejuang muda di Johor kalian meredah jalan berduri demi membela rakyat dan memperkasa Pakatan Rakyat. che'GuBard janji akan berikan sepenuh tenaga dan usaha untuk membantu bersama dengan jentera anak muda demi melihat perobahan negara.

Jentera muda dibawah ini telah berkorban masa, wang dan tenaga..... kita telah berkonvensyen tetapi apakah yang difahami oleh pemimpin tinggi di atas sana ... ? turun dan jengoklah mereka dibawah ...bersamalah dengan kepayahan rakyat jangan hanya keluar arahan dia atas...

Bayangkan KEADILAN ada rasanya hampir 40 MPP yang menang bertanding dan dilantik.... banyangkan jika semua turun satu kawasan/cabang sebulan maka ada 50 cabang akan diperteguhkan semangat juang setiap bulan maka pasti parti ini kuat !!! tetapi .....

Memetik kata - kata Tn Hj Baharuddin, Timbalan Ketua KEADILAN Tampin "Jangan kita ini mati berunding sudah lah....."

No comments:

Post a Comment