Thursday, December 03, 2009

Cerita di sebalik tabir BTN

'Kami ditunjukkan gambar Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama seorang rakyat Amerika. Jurulatih memberitahu kami yang beliau seorang pengkhianat kepada negara kerana beliau mempunyai hubungan yang baik dengan orang Amerika'.

Itulah antara isu-isu yang dibangkitkan sewaktu program pembinaan negara dijalankan oleh Biro Tatanegara (BTN), yang pernah diikuti seorang pelajar tahun empat jurusan ekonomi, Fakhrul Zaki Fazial.

Fakhrul yang belajar di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) berkata, fokus kursus tersebut adalah mengenai bangsa Melayu.

"Mereka (jurulatih) juga mengkritik pembangkang dan menganggap kritikan mereka sebagai patriotik," tambahnya.

Ketua pelajar Universiti Malaya, Mohd Ridzuan Mohammad, yang pernah menghadiri program BTN pada 2004 berkata, malah terdapat ceramah yang mendakwa bahawa kaum lain menjadi ancaman kepada orang Melayu.

Menurutnya, BTN tidak seharusnya membangkitkan sentiman perkauman yang akan mencetuskan perpecahan kaum.

Katanya, ini kerana program tersebut boleh mempengaruhi sesetengah pelajar yang hadir berhubung ideologi perkauman tersebut.

Chin Shin Liang, seorang bekas pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang pernah menghadiri program BTN pada Disember 2008, turut berkongsi pengalamannya.

"Kami ditunjukkan klip video perhimpunan Bersih dan kemudian gambar negara Palestin yang dilanda perang dengan keterangannya: Apakah ini yang kita mahukan?... Kita juga ditunjukkan seorang pemprotes (tidak dikenalpasti) membaling batu," katanya.

Sambil menyifatkannya sebagai "amat berat sebelah", Chin berkata: "Ia tidak menyatakan siapa pembaling batu itu, (dia) mungkin seorang Mat Rempit yang mahu berseronok atau polis yang melakukan provokasi terhadap pemprotes dengan menggunakan meriam air."

Katanya, jurulatih juga mengajar bahawa kerajaan BN dipilih oleh rakyat dan oleh itu ia merupakan kerajaan yang sah, tetapi tidak berusaha untuk membezakan parti politik dan kerajaan.

"Ini jelas mengelirukan kerana ia menjadi peraturan bahawa agensi-agensi kerajaan harus bersikap berkecuali dan berkhidmat sepenuhnya kepada negara (bukan hanya parti/gabungan tertentu)," katanya.

Ianya seolah-olah menyatakan bahawa kerajaan BN 'mewakili' negara ini dan harus ditaati tanpa dipersoalkan, katanya.

Sementara itu, Fakhrul menyuarakan keraguannya mengenai pemilihan jurulatih BTN.

"Saya fikir sesetengah jurulatih tidak layak kerana mereka begitu beremosi dan tidak intelektual dalam ceramah mereka.

"Jika pelajar tidak bersetuju dengan pandangan jurulatih, mereka akan memarahinya di depan semua orang," katanya.

Sementara itu, sesetengah pihak merasakan bahawa kursus BTN telah dikecam secara tidak adil.

Semalam, satu kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai 'bekas peserta kursus BTN' mengadakan sidang akhbar di Kuala Lumpur untuk menyatakan pandangan mereka.

Ketuanya, Ahmad Shafei berkata mereka berasakan ia menjadi tanggungjawab sosial mereka untuk memperbetulkan pandangan berat sebelah terhadap kursus BTN.

Beliau menafikan bahawa modul BTN menyemai kebencian terhadap kaum lain, tetapi menurutnya, BTN mengajar peserta saling menghormati hak kaum lain seperti yang termaktub dalam perlembagaan.

Oleh itu, katanya, adalah tidak adil untuk menyatakan bahawa BTN cuba mewujudkan perpecahan, sedangkan ia hanya mengajar mengenai sejarah rasmi negara ini. - petikan dari Malaysiakini.com

4 comments:

  1. Pas selamanya10:47 AM

    saya pernah ikut kursus BTN 2 kali, sejak dulu lagi memang disumbat secara paksa minda kita untuk terima kerajaan sekarang terbaik dan fokus lebih kepada kecintaan kepada bangsa. Bangsa melayu kononnya diperhina dan berpecah. Musuh utama melayu UMNO sekarang ialah pembangkang iaitu Pas dan Anwar Ibrahim!! mereka bangkitkan semangat melayu dan mencaci bangsa china dan india, mereka mainkan semula peristiwa 13 mei dan kominis. Hari-hari disumbat dengan propaganda begitu hingga kata kawan saya ( pro UMNO) kalau lalu orang china masa semangat tengah dibakar tu, mampus china tersebut. Ada kawan yang dulu pro Pas dan lepasan UIAM telah berubah 100% selepas ikuti beberapa siri kursus BTN ketika mula bertugas di Putrajaya.

    ReplyDelete
  2. Anonymous2:00 AM

    assalamualaikum..
    saya ingin memaklumkan mengenai satu kursus yg dikendalikan oleh beberapa orang yg mendakwa dari BTN.
    kursus ini diadakan di SBPI Selandar Melaka dimana anak saya adalah salah seorang pelajar di sekolah tersebut.
    kursus ini diadakan pada tahun lepas(2008) dimana anak saya ketika itu berumur 15 tahun(tingkatan 3).
    menurut cerita anak saya terdapat satu slot kursus yg mana turut disiarkan gambar anwar bersama orang asing dan saudara anwar didakwa sebagai agen amerika/yahudi dan pengkhianat bangsa,agama dan negara.
    harap perkara ini diambil tindakan kerana sikap terdesak umno yg turut meracuni pemikiran pelajar sekolah.
    terdapat juga segelintir guru2 disekolah tersebut yg turut meracuni pemikiran pelajar melalui beberapa program dalaman ya'ni tidak melibatkan pihak luar/BTN.
    saya difahamkan oleh anak saya dan beberapa rakan disekolah itu berkenaan gejala yg berterusan ini semenjak mereka ditingkatan satu lagi dan perkara ini masih terus berjalan.
    buat pengetahuan sekitar tahun 2006-2007 (kalau tak silap) pengerusi@YDP pibg adalah saudara ruslan kassim.

    ReplyDelete
  3. Anonymous5:38 AM

    lihatlah pandangan PAKAR... bukan dari rakyat yang tak tentu hala...

    http://dekanjadunisel.blogspot.com/2009/10/program-btn-dan-hari-ini-dalam-sejarah.html

    ReplyDelete