Thursday, September 06, 2007

Beranikah Khairy tanding Di Negeri Sembilan ?

Perkembangan sokongan yang meningkat terhadap keADILan di Pulau Pinang, Sabah dan beberapa negeri amat menyebabkan BN tertekan, khususnya merujuk kepada beberapa respon Naib Ketua Pemuda UMNO (merangkap menantu Presiden UMNO) Khairy Jamaluddin.

Khairy dalam beberapa kenyataanya cuba menyakinkan orang ramai bahawa parti keADILan akan mati, kenyataan beliau disambut oleh Pemuda Pulau Pinang yang menyatakan keyakinan untuk merampas Permatang Pauh.
Baru - baru ini Amir Mohd Ghazali, Ketua AMK Permatang Pauh menyatakan cabaran jika benar Khairy yakin BN mampu memenangi Permatang Pauh, beliau mencabar Khairy sendiri turun bertanding di Permatang Pauh.
Kenyataan ini telah dibuat dalam satu Majlis Sambutan Ambang Merdeka bersama anak muda setempat yang turut dihadiri oleh Fariz Musa, Timbalan Ketua AMK Pusat.
Komen ini yang disiarkan dalam Malaysiatoday dan beberapa media alternatif khususnya internet amat menarik jika di teliti. Khairy seorang pemimpin pemuda yang cepat naik menggunakan 'surat nikah' (menantu Presiden UMNO) kebelakangan ini cukup gemar bercakap. Memang tidak dinafikan beliau sedikit rajin jika dibandingkan dengan pemimpin pemuda lain khususnya Hishamuddin Tun Hussien.

Namun satu hakikat yang Khairy tidak sedar ialah musuhnya juga banyak dalam UMNO itu terutama yang meluat dengan gelagatnya dan tindak tanduknya mempergunakan bapa mertuanya yang lemah untuk mengaut kuasa dan kekayaan.
Cuma satu che'GuBard nak tambah tidak perlu minta Khairy untuk bertanding di Permatang Pauh untuk menamatkan karier politiknya cukup mencabarnya untuk turun bertanding mana - mana kerusi di Negeri Sembilan.
Bukan sombong tetapi UMNO di Negeri Sembilan khususnya di bahagian dia sendiri, Rembau sudah banyak suara - suara protes.

Apa kata che'GuBard cabar Khairy untuk tanding di Negeri Sembilan, khususnya di kerusi 'campuran'. Selaku 'bakal' Perdana Menteri Malaysia dia seharusnya berani bertanding di kerusi campuran yang menggambarkan masyarakat Malaysia. Di kerusi campuran di Negeri Sembilan Khairy akan belajar betapa jentera UMNO 'senyap-senyap' akan meninggalkan beliau dan protes dari bukan melayu amat tinggi terhadap kelancangan mulut beliau.
Beberapa perkembangan politik mutaakhir ini amat menarik di Negeri Sembilan. Pengerusi Perhubungan UMNO merangkap Menteri Besar Negeri Sembilan (sekutu kuat Khairy) kian panik dengan usaha yang berkemungkinan berjaya mendesak pengampunan Tan Sri Isa Samad dalam UMNO. Pembelian saham Allson dengan menyerahkan saham Menteri Besar Incroprated (MBI) dikatakan mempunyai kaitan rapat dengan isu ini.
Pembelian saham Allson dari ahli korporat oleh Kerajaan Negeri dengan menyerahkan sejumlah saham MBI dikatakan untuk memujuk ahli korporat tersebut dari terus menyokong Isa Samad. Ahli Korporat yang bergelar Datuk itu merupakan antara 'funder' besar Isa Samad. Dalam proses ini media tempatan memuji kebijaksanaan Datuk Seri Utama Mohamad Hassan yang dikatakan berjaya memiliki saham Allson tanpa menggunakan 'cash money' tetapi fakta yang seolah dilupakan ialah bagaimana seorang ahli korporat yang menjual sebahagian milikan dalam Allson tersebut kini memiliki saham dalam MBI yang lebih menguntungkan kerana memiliki kepentingan dalam semua anak syarikat kerajaan negeri.
Tetapi ramai khususnya pemimpin UMNO sendiri membantah tindakan ini yang dilihat menggadaikan kepentingan kerajaan demi kepentingan politik peribadi. Tindakan keterlaluan penyokong utama Khairy seperti mengambil kuasa menguruskan wang Baitulmal dari badan agama Islam Negeri juga merupakan isu panas sekarang ini. Surat arahan kerajaan dalam hal ini pernah disiarkan Buliten Rakyat.

Teguran terbuka yang dibuat Ketua UMNO Bahagian Seremban, Datuk Ishak Ismail mengenai gangguan Abang Menteri Besar dalam banyak urusan kerajaan tidak dipedulikan dan berterusan sampai sekarang.

Ini semua menjadi api dalam sekam buat Khairy kerana Mohamad Hassan (dan keluarga) antara pembela nombor wahid beliau....
Balik kepada Khairy .....Apa kata kita bertemu di kerusi seperti Chuah atau Parlimen Teluk Kemang tidak pun parlimen Seremban ?
................................................................................................
N29 Chuah ialah ialah DUn di bawah Parlimen Teluk Kemang dan che'GuBard adalah Naib Ketua Bahagian keADILan Teluk Kemang.

1 comment:

  1. Anonymous12:08 PM

    kj lu ada beranikah? atau kau tak de "ball" untuk menyambut cabaran chegu bard.

    ketua AMK teluk Kemang.

    Aku menyokong chegu bard bertanding di teluk Kemang bertemu dengan kj

    ReplyDelete