Thursday, May 26, 2016

Memerangi Kejahilan dan Ketidakpedulian Demi Malaysia Makmur

Memerangi Kejahilan dan Ketidakpedulian Demi Malaysia Makmur
Oleh Anas Alam Faizli – 26 Mei 2016

Lebih 200 tahun yang lalu, Napoleon Bonaparte pernah berkata, “Aku lebih gentar kepada empat surat khabar yang tidak menyukaiku daripada seribu askar (bayonet).” Napoleon Bonaparte ialah seorang maharaja dan pakar ketenteraan terhandal ketika itu. Beliau berdepan dengan pelbagai kemustahilan sepanjang operasi ketenteraannya.

Napoleon bertempur dengan 25,000 tentera Empayar Ottoman dan 6,000 tentera di Mesir malah berdepan dengan angkatan tentera Austria dan Russia di Austerlitz. Empayarnya menjarah Sepanyol, Afrika Utara sehingga ke sempadan Russia.

Walaupun dengan semua pencapaian ini, Napoleon masih gentarkan surat khabar. Mengapa? Kerana surat khabar boleh mengawal dan mempengaruhi idea, kata-kata dan perdebatan. Napoleon takutkan perpecahan dalaman. Napoleon mahu kuasa kawalan mutlak. Malah berkata, “Aku mahu mencipta sebuah badan pendidikan yang akan menentukan cara orang Perancis berfikir!”

Dan itulah yang dilakukannya, mencipta rangkaian sekolah awam dalam usahanya untuk membentuk dan menentukan bagaimana rakyat Perancis sewajarnya berfikir dan bertindak. Usaha yang dilakukan Napoleon melalui sekolah awam terbukti berkesan tetapi beliau memandang rendah dan meletakkan titik noktah kepada kreativiti dan intelektualisme manusia. Konsep yang sama kemudiannya diadaptasikan di seluruh Perancis, dan menembusi tamadun Barat sehingga ke Amerika, dan akhirnya ke seluruh dunia.

Kebebasan Bersuara Menuju Pemikiran Kritis

Adakah rakyat Malaysia juga dikawal dalam aktiviti berfikir dan bertindak? Adakah kita, selaku negara bangsa yang moderat dan progresif, memahami makna kebebasan, keadilan dan demokrasi yang sebenar?

Masyarakat perlu mula berfikir, mempersoal dan melibatkan diri, bagi memahami matlamat bidang kuasa, keputusan penghakiman atau sistem tertentu. Kita perlu mewujudkan landasan yang selamat untuk menggalakan wacana intelektual dan mengizinkan rakyat Malaysia berfikir di luar kotak, mengatasi batas makna yang diajar di sekolah, norma masyarakat dan kerajaan.

Ini mungkin kelihatan seolah-olah seperti galakan untuk menyertai aktiviti memberontak tanpa hala tuju yang mengancam keselamatan awam. Namun sebenarnya kalau mempertimbangkan soal psikologi secara songsang dan kerencaman moral tidak diniatkan yang selalunya hanya berlaku apabila rakyat ditekan dan dalam situasi inilah rakyat akan berpihak dengan pihak pembangkang, walaupun pihak pembangkang itu tidak semestinya menjunjung kebenaran. Mereka membangkang hanya kerana ditekan.

Generasi muda terutamanya, akan mudah dipengaruhi dengan pelbagai idea, tanpa mengambil kira kesahihan, hanya kerana untuk menjadikan diri mereka berlainan daripada arus perdana. Ini tidak sihat. Kita perlu membenarkan dan membebaskan wacana dan wadah intelek. Pihak terpinggir dan tertindas perlu diberikan ruang untuk berdialog dan berdebat.  Idea perlu dicabar dalam ruangan awam.

Bukti sejarah menunjukkan kemerdekaan idea dan pemikiran telah berjaya mencetuskan Revolusi Industri Britain. Malaysia juga perlu meraikan “Pencerahan” lebih daripada sekadar kemakmuran luaran semata, melalui Pemikiran Kritis.

Revolusi industri dan masa gemilang penciptaan hanya boleh berlaku sekiranya manusia diberikan kebebasan berfikir.  Hanya ketika itulah manusia boleh mencapai kegemilangan hinggakan langit bukan lagi batas malah bulan pun boleh diraih.

Kisah Mobiliti Sosial melalui Pendidikan

Datuk saya merupakan testimoni bagaimana pendidikan melonjakkan mobiliti sosial rentas generasi. Beliau berasal dari Telok Panglima Garang, jauh daripada kesesakan Kuala Lumpur. Di awal hidupnya, beliau pelajar terbaik di sekolahnya dan ditawarkan biasiswa oleh Resident British ketika itu.

Beliau menyempurnakan pengajiannya di Victoria Institution, bekerja sebagai wartawan dengan akhbar Majlis. Ketika saya kecil, saya masih mengingati bagaimana beliau menekankan peri pentingnya pendidikan dan kesedaran sebagai kunci penggerak tamadun kemanusiaan yang hebat. Beliau bekerja keras bagi memastikan semua anak-anak serta cucu-cucunya berjaya menyempurnakan pendidikan tinggi. Saya masih ingat kata-katanya yang beliau tidak ada penyesalan lain kerana semua cucu-cucunya memperolehi pendidikan yang baik.

Banyak yang telah ditulis bagaimana Malaysia sewajarnya bebas daripada perangkap dan cengkaman pendapatan sederhana. Kita sudah terperangkap di dalamnya sejak 1996. Satu-satunya cara untuk bergerak ke depan ialah melalui pendidikan. Sejarah Negara Dunia Pertama berulang kali, membuktikan bagaimana betapa kuatnya kuasa pendidikan yang menjadi asas ketamadunan serta mampu meningkatkan kualiti kehidupan masyarakat.

Menghargai Atok

Apabila saya memulakan perjalanan ijazah kedoktoran, adalah menjadi harapan untuk saya membentuk kesedaran dan menyumbang kepada masyarakat melalui tesis dan rencana. Kelompok rencana yang diterbitkan sewaktu penyelidikan merupakan sebahagian daripada naskah yang berjudul “Malaysia Kaya, Rakyat Miskin”.

Naskah ini menggambarkan pemerhatian operasi harian Petronas kepada orang awam, selaku “cash cow” terbesar negara dan sumbangannya kepada pertumbuhan Malaysia. Saya kemudiannya juga menulis tentang realiti sosio ekonomi Malaysia, terutama sekali dalam soal Pendidikan dan Kesukarelawan.  Saya cuba menterjemahkan faedah yang diperolehi daripada pendidikan; bahaya perangkap pendapatan sederhana; kesenjangan pendapatan yang semakin meluas serta kebejatan sosial yang semakin memburuk. 

Paling mustahak, saya cuba menekankan bagaimana sebuah sistem pendidikan yang menyeluruh mampu memberi manfaat kepada keadaan sosio ekonomi yang lebih menyeluruh, yang pada masa sama akan menghapuskan kemiskinan dan meningkatkan kesejahteraan negara bangsa. Hujah-hujah itu akhirnya dirumuskan kepada keperluan mendesak kepada pembuat dasar supaya memperkenalkan sasaran “Seorang Graduan, Sebuah Isirumah”.

Perlu diakui, saya menyentuh pelbagai isu. Tetapi secara keseluruhannya, pendidikan ialah salah satu, tidakpun yang satu-satunya, penyelesaian terpenting bagi kebanyakan masalah yang dihadapi kita pada masa kini. Perjuangan saya bukan memerangi ribuan askar. Perjuangan saya ialah penentangan kepada kelompangan pendidikan dan ketandusan kesedaran. Saya sepenuh raga percaya dan yakin yang hanya melalui pendidikan Malaysia akan makmur. Saya sepenuhnya percaya yang pendidikan ialah penyelesaian, kalau tidak kepada semua masalah, sekurang-kurangnya kepada banyak khilaf sosio ekonomi negara ini. Pendidikan sejati mengajar kita berfikir, bukan patuh buta.

Membentuk Kesedaran Bersama

Seperti debu yang tidak dipedulikan, begitulah kalau bersendirian dalam perjuangan- seperti saya dengan idea-idea ini. Bagaimanapun, debu sekecil ini boleh mencetuskan ribut sekiranya lebih ramai berpakat membentuk usaha bersama demi rakyat Malaysia.

Sekiranya kita membenarkan pemikiran untuk disemai, ia akan berubah menjadi dividen untuk negara bangsa kita yang kecil dan merdeka ini, tetapi masih lagi bergelut untuk memahami makna sebenar pertumbuhan, kemodenan dan pembangunan manusia. Sekiranya kita terus menghalang dan gagal menggalakkan pemikiran, rakyat Malaysia akan ditinggalkan berpecah belah dalam pergelutan sukar mencari makna dalam kebanjiran pengaruh global.

Pemikiran bukan hanya mencetuskan revolusi dan pergerakan anti-pemerintahan, tetapi juga membentuk dunia akademik, masyarakat dan mempengaruhi kepimpinan, perangkaan dasar, dan akhirnya kehidupan sejahtera manusia umum.

Selaku negara sedang membangun, Malaysia sedang mendepani halangan terakhir dan tersukar untuk mencapai kekayaan dan kemakmuran; yakni pembentukan masyarakat berasaskan ilmu pengetahuan, dipandu oleh para intelek dan pemikir. Baca, faham, fikir dan bertindak!

Mari semai budaya membaca dan pemikiran kritis dalam kalangan rakyat Malaysia, menggalakkan kecintaan ilmu, cukup peduli untuk melonjakkan status sosio-ekonomi dan bergerak maju kepada Malaysia yang lebih makmur.

*Anas Alam Faizli mempunyai ijazah kedoktoran pentadbiran perniagaan. Beliau merupakan ahli profesional industri pembinaan serta minyak dan gas, penulis buku Rich Malaysia, Poor Malaysians dan berTwitter di @aafaizli

No comments:

Post a Comment