Thursday, July 30, 2009

Kerajaan gagal pastikan 'food security' Malaysia

'Food Security' ialah terma yang digunakan untuk menggambarkan jaminan keselamatan untuk semua mendapat jaminan akses terhadap bahan makanan utama. Jaminan ini selalunya merupakan tanggungjawab 'penguasa' yang kalau merujuk kepada negara Malaysia ia merupakan peranan Kerajaan Malaysia dan makanan utama kita beras.

Isu mengenai 'food security' ini telah menjadi perbincangan dunia sejak 80an lagi. Sejak itu bukan sedikit seminar dan resolusi diluluskan seluruh dunia berkenaan perkara tersebut. Kerajaan di seluruh dunia pula semakin sedar kerana desakan untuk memainkan peranan lebih besar dan penting dalam memberikan jaminan 'food security' kepada rakyatnya.

Namun dua hari lepas tersentak membaca laporan sebuah agensi berita antarabangsa.
Reuters melaporkan: A private Hong Kong investment firm Wang Tak Co Ltd has emerged as the single largest shareholder in Malaysian rice monopoly Padiberas Nasional Bhd (Bernas), holding 31.3 percent, according to stock exchange documents.
Bernas atau Padi Beras Nasional yang ditubuhkan pada 1994 menggantikan Lembaga Padi dan Beras Negara (LPN) ialah syarikat yang diberi kuasa memonopoli pasaran beras negara. Selepas LPN digantikan BERNAS sememangnya banyak rungutan mula timbul kerana tanggungjawab sosial yang menjadi agenda utama LPN telah digantikan dengan tumpuan perniagaan BERNAS. Penyenaraian BERNAS pada Ogos 1997 di Papan Utama Bursa Malaysia menjadikan BERNAS sebuah organisasi perniagaan tulen yang menumpukan tanggungjawab kepada pemegang saham sebagai keutamaan dan tanggungjawab sosial menjadi tumpuan selepas itu.

Dan kini lebih malang negara telah hampir kehilangan organisasi sebuah syarikat yang mempunyai kepentingan strategik terhadap negara, kepentingan semua pihak yang berkepentingan yang terdiri daripada petani, pengilang, pemborong, pengguna dan kehilangan pengusaan terhadap industri strategik ini melibatkan isu 'food security' dan keselamatan negara secara tidak langsung.

Firma pelaburan berpangkalan di Hong Kong, Wang Tak Co Ltd, kini muncul pemegang saham tunggal terbesar dalam syarikat strategik pembekalan beras negara, Padiberas Nasional Bhd (Bernas).

Berdasarkan pengumuman urus niaga pemegang saham utama Bernas di Bursa Malaysia, kelmarin, Wang Tak menguasai 147.51 juta saham atau 31.36 peratus daripada keseluruhan 470.402 juta saham Bernas.

Peratusan itu mengatasi pemegang saham tunggal terbesar Bernas sebelum ini, iaitu Budaya Generasi (M) Sdn Bhd yang hanya menguasai 144.83 juta saham atau 30.79 peratus.

Penguasaan langsung Serba Etika Sdn Bhd, iaitu pemegang saham ketiga terbesar Bernas, pula susut daripada 29.829 juta saham atau 6.39 peratus pada 22 April lalu kepada 28.329 saham atau 6.02 peratus ketika ini.

Pada masa sama, penguasaan langsung pemegang saham keempat terbesar Bernas, Lembaga Tabung Haji, susut daripada 29.337 juta saham atau 6.24 peratus pada 22 April lalu kepada 28.726 juta saham atau 6.11 peratus ketika ini.

Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary, ialah individu yang mempunyai kepentingan utama dalam Budaya Generasi dan Serba Etika.

Nampaknya jelas regim pemerintah hari ini gagal menjalankan tanggungjawabnya dalam menjamin keselamatan makanan negara.

'Periuk Nasi' rakyat kini dikuasai oleh kapitalis asing dari Hong Kong. Ini isu penting jika di banyak negara lain isu sebesar ini sudah tentu akan ada Menteri yang akan bertanggungjawab termasuk akan meletakkan jawatan.

Dengan ini Najib Tun Razak dan kabinetnya seharusnya keluar dengan penjelasan yang menyakinkan, kenapa ini dibenarkan berlaku ? Banyak ruang ekonomi negara tergadai kepada kapitalis asing yang pintunya dibuka oleh Najib dalam agenda liberalisasi pasarannya.......Adakah penggadaian Bernas ini juga termasuk dalam dasar liberalisma ekonomi Najib Tun Razak ?

Di laporkan syarikat Hong Kong tersebut berjaya memiliki pegangan sebegitu besar dalam BERNAS apabila sedikit - demi sedikit membeli saham dalam BERNAS melalui pembelian berperingkat dari pegangan tokoh korporat individu (Umnoputra) yang sering dikaitkan dengan regim pemerintah.

Yang pastinya Umnoputra yang mendapat tempat itu telah kaya dan hasil penjualan sahamnya dia kan lebih kaya raya tetapi mereka tidak kisah untuk menjualkan apa yang diperolehinya kepada orang asing. Ini bukan isu cina, jinjang cuba membuka sebanyak mungkin kedai runcit atau India, ladang Bikam membuat tuntutan tetapi apa yang berlaku ialah regim ini membenarkan industri strategik negara dikuasai oleh orang asing (bukan warga Malaysia).

Seluruh rakyat mendesak agar kuasa monopoli dalam industri beras yang di miliki oleh BERNAS yang kini dikuasai oleh kapitalis asing harus ditarik balik. LPN harus ditubuhkan semula bagi mengendalikan sepenuh industri beras negara ini dengan penuh tanggungjawab sosial.

Negara sedang menuju penjajahan bentuk baru, regim pemerintah menghina peluh petani.

4 comments:

  1. Anonymous1:35 PM

    Ini lah konsep 1Malaysia, satu Malaysia kena tipu.

    ReplyDelete
  2. la ni baru nak tau.Dah bermcm-mcm bentuk mereka dah monopoli ekonomi dlm negara kita.Nak tunggu apa lagi,cepatlah bertindak.

    ReplyDelete
  3. Salam saudara sekelian
    kezaliman wajib di tentang khususnya ISA.
    SELAMAT BERJUNGAN DARI WAK NOSI BAGAN TENGKORAK
    BERADA DI TENGAH GELANGGANG SEKARANG

    ReplyDelete
  4. Saya fikir ini salah satu taktik untuk mengaut keuntungan cepat dan melepaskan diri. Last-last duit rakyat juga akan digunakan untuk beli semula saham2 tu...dan perkara ini akan berulang untuk part lain plak

    ReplyDelete