Tuesday, March 25, 2008

Zaid : mohon maaf krisis kehakiman 1988 dan lepas ini kes AlTantuya

Zaid Ibrahim, seorang peguam yang kontroversi yang kini menjawat jawatan 'de facto Law Minister' tidak membuang banyak masa dalam memenuhi 'misi' lantikanya. Pertamanya dia telah mengumumkan mengenai betapa Kerajaan perlu meminta maaf kepada mangsa yang dizalimi kerana krisis kehakiman 1998.

cheGuBard menyambut baik kenyataan / cadangan Zaid ini cuma persoalanya bagaimana perkara ini ditangani...?

Krisis kehakiman ini bukan sahaja memangsakan individu seperti Tun Salleh Abbas tetapi turut memangsakan seluruh rakyat Malaysia secara amnya. Kesalahan juga tidak boleh dipertanggungjawabkan ke atas seorang individu sahaja ia juga perlu dikaji sebagai kesalahan dan kelemahan sistem. Umno sendiri secara insitusi dan mereka yang mendokong kezaliman mencabul institusi kehakiman perlu bertanggungjawab sepenuhnya.

Zaid Ibrahim selaku peguam muda yang begitu lantang dalam penghapusan hak Melayu dan Agama Islam juga perlu bertanggungjawab, kerana dia juga sebahagian dari institusi Umno (baru) yang beliau pertahankan. Beliau menjadi kaya raya kerana menduduki banyak sumber kekakayan selaku proksi Umno (baru) tidak boleh hanya dengan mendesak kerajaan memohon maaf dan menyimpulkan Tun Mahathir Mohamad seorang sahaja bersalah.

Jika hanya ini yang berlaku maka ia pasti mengesahkan cakap cakap kedai kopi yang menyatakan keanggotaan Zaib Ibrahim dalam Kabinet (ala kabinet dapur Abdullah) hanya untuk melengkapkan misi pengukuhan kuasa Abdullah. Dan mungkin selepas ini selepas menyenyapkan Tun Mahathir Zaid akan merungkai kes Altantuya pula untuk memastikan Abdullah dan tingkat 4 tidak tersentuh.

p/s : jika Zaid benar jujur kenapa tidak disentuh juga bagaimana 1998, seluruh jentera kerajaan termasuk kehakiman diperkuda untuk memenjarakan Anwar Ibrahim. Kedua harap bukan sekadar mohon maaf tetapi hukum mereka terlibat, kembalikan penghakiman yang tergantung dan kembalikan semula hak Tun Salleh Abbas yang dirampas kerana peristiwa tersebut.

1 comment:

  1. Anonymous2:14 AM

    khabarnya si zaid ni adalah penagih arak.dirumahnya turut dilengkapi bar dan dlm mesyuarat pn dia dgn selambanya menogok air neraka tu.(sila cari artikal pasal menteri melayu penagih arak dlm blog sangkelembai2006)

    ReplyDelete