Saturday, September 08, 2007

penjelasan mengenai kes Saman berikutan kemalangan 16 Mac 2006

Sehingga hari ini masih tidak berhenti menerima email bertanya mengenai laporan KL Pos mengenai saman berikutan kemalangan jalanraya. Malah ada beberapa masej yan agak kurang enak seolah saya cuai di jalanraya sehingga mengakibatkan seorang remaja hampir maut dan kemudian tidak mempeulikan kebajikan remaja tersebut.
KL Pos telah pun menyiarkan penjelasan saya kemudianya setelah saya menghubugi mereka. Namun untuk menjelakan perkara sebenar saya kepilkan jawapan bertulis saya kepada Pguam saya, dan selebihnya saya menyerahkan kepada mahkamah, syarikat insurans dan peguam yang dilantik. Saya tidak mahu kes mudah seperti ini dipolitikkan. Saya amat kesal dengan kenyataan beberapa penulis cyber yang saya kira dari yang tidak senang dengan aliran politik saya yang menuduh saya tidak bertanggungjawab dan sempamanya.....

-----------------------------------------------------
RESPON KEPADA SOALAN BERKAITAN KES MAHKAMAH SYESEN K.L NO SAMAN : 5-53-317-2007
Merujuk kepada surat tuan bil MA/TN/325/2007 berikut ialah maklumat yang difikirkan perlu.....pada 16 mac 2006 saya sedang memandu dari sebuah syarikat percetakan berhampiran Bandar Tun Razak ke pejabat GERAK di Kelana Square, Kelana Jaya.

Ketika memasuki Lebuhraya KESAS menuju ke Shah Alam sebuah motosikal polis trafik telah membunyikan siren dan mengarahkan saya memberhentikan kenderaan.
Saya memberhentikan kenderaan di atas bahu jalan dan memasang double signal, polis itu menghentikan motor dan tongkat motor betul-betul di depan kereta saya dalam jarak 4 kaki lebih kurang.
Saya turun kereta dapatkan anggota polis, saya dimaklumkan dia tahan saya kerana cermin depan saya tiada road tax.... saya tunjukkan padanya roadtax saya yang saya letak atas dash board kerana cermin depan saya retak dan saya nak tukar cermin petang tersebut di bengkel.
Ketika itu tiba tiba satu dentuman kuat di belakang kereta saya.... kereta saya bergerak sedikit ke depan saya terjatuh dilanggar kereta saya yang bergerak kira kira satu kaki ke depan. Ketika itu kelihatan sebuah motosikal dan seorang lelaki melambung ke tengah jalan.

Saya terus bangun seluar saya koyak sedikit dan tidak cedera selain luka kecil di siku. Saya terus mendapatkan penunggang motosikal tersebut. Dia berdarah teruk, darah keluar dari hidung dan telinga. Ramai datang membantu, termasuk anggota polis yang menahan saya. Polis itu menghubungi ambulans.

Kenderaan mula sesak, anggota polis itu melarang mengalihkan mangsa kerana alasan mungkin akan memparahkan kecederaan. Saya bangun ambil baju dalam kereta untuk aas kepala mangsa. Semasa mengambil baju saya lihat belakang kenderaan saya remuk, tayar pecah mungkin dilanggar motosikal mangsa.

Polis peronda yang kebetulan lalu dikawasan itu turut membantu dalam melancarkan aliran trafik. Kira - kira 25 minit ambulans datang dan membawa mangsa ke HUKM.

Saya kembali ke kereta, angota polis yang menahan saya tadi termenung melihat kereta saya.

Saya tanya "kena saman juga ke?"

Polis itu kata "Maaf terpaksa dia baru bertugas terpaksa nak habiskan kuota saman...tak sangka perkara ini boleh berlaku.."

Beliau menerangkan bahawa sebagai anggota trafik beliau setiap kali keluar terpaksa menghabiskan kuota saman yang ditetapkan. Saya sendiri tak tahu nak cakap apa marah dan kesian... saya cuma kata "takpa lah encik rezeki masing - masing....samanlah...saya sign...".

Jelas anggota polis pun tertekan kerana polisi PDRM yang seolah menjadikan saman ini sumber pendapatan. Mereka kini umpama agen jualan langsung yang mempunyai kuota jualan untuk dihabiskan.

Selepas saman dia menerangkan bahawa kemalangan itu bkan salah saya, dia minta saya buat laporan di Balai Trafik Jalan Bandar dan kepilkan surat saman ini dan jika ada apa perkara berbangkit , dia akan jadi saksi...

Kereta saya ditarik ke sebuah bengkel di Ampang...saya dibawa oleh wakil bengkel itu untuk membuat laporan polis di Balai Trafik Jalan Bandar.

Di Balai Polis Jalan Bandar, setelah membuat laporan saya diminta untuk bertemu dengan Sarjan Adnan (pegawai penyiasat). Bersama beliau saya dibawa ke tempat kejadian untuk di ukur dan di ambil gambar. Kemudian saya bersama anggota Polis terus ke HUKM untuk melihat mangsa.

Ramai juga teman - teman saya yang tahu mengenai kemalangan tersebut turut berada di HUKM untuk mengetahui apa sebenarnya berlaku. Mangsa tidak sedarkan diri, doktor yang bertgas menerangkan mangsa mengalami kecederaan parah di kepala, kaki dan tangan. Kecedeaan dalaman belum diketahui. Saya meninggalkan kad nama saya untuk diletakkan bersama kad pesakit dan jika apa - apa berlaku saya minta dihubungi, dan jika dapat bertemu keluarga mangsa juga saya minta dihubungi.

Selepas kejadian itu kenderaan saya yang kononya berdasarkan janji wakil bengkel akan siap seminggu ternyata janji palsu. Kenderaan saya hanya siap hampir 3 minggu, NCB saya hilang kerana terpaksa claim insurans saya kerana menurut bengkel jika mahu tunggu insurans motor amat susah dan lagi lama. Saya juga terpaksa membayar wang ekses sebelum dibenarkan mengambil kenderaan saya. Hasil pembikan juga tidak memuaskan sehingga kini kereta saya mengalamai perbagai masalah ekoran kemalangan itu.

------------------------------------------------
itu petikan respon saya kepada peguam saya. Semoga penjelasan ini dapat menjelaskan apa yang berlaku........

No comments:

Post a Comment