Thursday, September 27, 2007

Krisis Kehakiman perlu rujuk perlembagaan !

Perkara ini perkara serius dan amat memalukan tatkala negara diambang krisis ia tidak boleh hanya ditangani dengan mengharapkan sebuah panel yang ditubuhkan oleh kabinet untuk menjalankan siasatan yang sempurna dan bebas, katanya.

"Jika Perdana Menteri atau kabinet Malaysia punya maruah seharusnya mereka bertindak lebih berani dengan mengadap Yang Dipertuan Agong untuk memperkenankan penubuhan satu suruhanjaya bebas atau tribunal khas seperti yang diperuntukan oleh perlembagaan,"katanya.

baca lanjut 1 klik

Sementara itu dalam satu surat terbuka kepada Yang Dipertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Majlis Raja-raja Melayu, Ahli majlis Tertinggi KeADILan, Badrul Hisham Shaharin berkata, pendedahan tersebut beserta bukti rakaman perbualan, jelas menunjukkan bagaimana campur tangan dan gangguan dalam institusi kehakiman.

Melalui perbualan itu peguam tersebut melakukan usaha termasuk campur tangan beberapa pihak lagi seperti tokoh korporat Vincent Tan dan Tengku Adnan (menteri Pelancongan ketika itu) memastikan Fairuz dilantik sebagai Presiden Mahkamah Rayuan.

"Negara kini berada dalam krisis integriti yang cukup hebat kini. Seluruh dunia kini sedang melihat Malaysia, bagaimana kita selaku bangsa yang bermaruah menangani permasalahan ini,"katanya.

baca lanjut 2 sila klik

No comments:

Post a Comment