Sunday, February 28, 2016

Kecewa respon biadap Azmin kepada rakyat, tak suka samanlah !


Projek kontroversi Lebuh Raya Sungai Besi-Ulu Klang (SUKE) yang berharga kira-kira RM5.3 billion yang dibangunkan oleh konsesi lebuh raya kedua terbesar di bawah Permodalan Nasional Bhd (PNB), Projek Lintasan Kota Sdn Bhd (PROLINTAS) telah mendapat tentangan hebat terutama sekali daripada Pergerakan ‘Say NO to SUKE’.
Bulan Januari 2016 yang lalu, pergerakan tersebut telah menyerahkan satu memorandum kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) dan juga telah memfail aduan sah.
Pengerusinya, Muhammad Agos Abul Hasan Ashari mendakwa, pembinaan lebuh raya itu diteruskan tanpa mematuhi prosedur betul serta pengambilan tanah di kawasan berkaitan di Ampang sudah dilakukan walaupun laporan E.I.A sudah tamat tempoh.
Pagi ini menonton temuramah sebuah media internet bersama Pengerusi NGO yang membantah telah menemukan banyak fakta yang sungguh memeranjatkan.
  • 2012 ketika di bawah Menteri Besar Khalid Ibrahim projek ini telah mendapat kelulusan namun selepas itu projek ini diam namun ia diaktifkan semula baru baru ini dengan penduduk mendapat notis dari pihak berkuasa kerajaan negeri. Malangnya (September 2015) notis yang beralamat lengkap hanya disampaikan dengan meletakkan di surau bukan di rumah penduduk. Adakah ini menunjukkan pentadbiran 'smart Selangor' mesra rakyat ? atau penjawat awam yang terlibat juga sedar mereka melakukan kesalahan dan takut berdepan penduduk jika menghantar terus ke alamat rumah ? Bukankah ketika menjatuhkan Khalid projek ini antara yang dijadikan modal kononya Khalid meluluskan projek memusnahkan alam dan perlu disingkirkan ?
  • Azmin membantah projek ini hanya sebelum menjadi Menteri Besar ? Namun setelah menjadi Menteri Besar dan mungkin berunding semula dengan Kerajaan Pusat dan Kontraktor terlibat maka Azmin dengan sokongan Kerajaan Pusat membenarkan kediaman / tanah rakyat diambil. Maka timbul persoalan adakah bantah ketika tiada 'kepentingan' maka sudah ada 'kepentingan' maka kerjasama dengan pusat dan kapitalis jahat berlaku dengan kebenaran 'langgar' tanah rakyat ?
  • Dalam pelan 2011 (Pelan Rancangan Tempatan) telah diwartakan perlu diadakan projek 'train' (pengangkutan awam) tetapi malangnya semua dibatalkan kerana memberi laluan kepada projek lebuhraya.
  • Bukan sahaja penduduk namun ramai akan kecewa dan marah kerana pengerusi NGO terbabit menyatakan dia telah berjumpa dengan ramai pihak namun respon pemimpin yang terlibat dengan kerajaan negeri amat kurang ajar. Menteri Besar menempelak penduduk dengan menyatakan jika tak puas hati samanlah.
  • YB Kassim ADUN PAS di kawasan terbabit dihubungi dan kemudian selepas berjumpa berjanji akan selesaikan malangnya dia selepas itu bukan sahaja tidak respon tetapi langsung tidak menjawab telefon.Azmin mengelak untuk jumpa, walaupun menempelak seperti sudah berbincang tetapi Azmin tidak jumpa hanya arahkan YB Zaidy bertemu dengan penduduk atas nama MTES yang penduduk sekali lagi ditempelak apabila menyatakan fakta bantahan dengan mengatakan penduduk tidak layak bantah kerana bukan pakar.
  • Menurut Agos , Azmin dalam twitter dia menipu dengan menyatakan dia telah berjumpa dan menjawab semua persoalan. Agos menyatakan Azmin menipu, bila ditanya dalam twitter, Azmin 'block' akaun twitternya.
  • YB Zuraidah (Ahli Parlimen Ampang) pula mengelak untuk berbincang berkenaan dengan projek tersebut. Malah mengelak dengan
  • YB Kassim, YB Zuraidah suruh buat demonstrasi supaya Azmin boleh dengar.
  • Penduduk jelas kecewa dengan politik dan oleh kerana perkembangan ini mereka kecewa dengan politik, mereka menyatakan 'kita' sama dengan Bn.
  • NGO ' Say no to SUKE' ialah gabungan kira - kira 20 Taman Perumahan dan melibatkan 20,000 pengundi. Ingat 20,000 pengundi ini juga ada kawan - kawan dan sanak saudara seluruh negara maka apa akan jadi dengan tindakan biadap watak - watak ahli poltik yang menyamar menggunakan istilah Reformasi !!
Soalnya sekarang dari aspek pentadbiran ini harus dibantah. Dari aspek parti, apa kata pemimpin lain ? Cukuplah bisu, mandul, pondan diam... tolonglah jangan diam sahaja... ketika Anwar terpenjara nampaknya kita hanya berjuang dengan slogan tetapi kita makin melupakan prinsip perjuangan Anwar yang kini sendiri tersudut dalam penjara Sungai Buloh.

5 comments:

  1. Anonymous2:14 PM

    Terima kasih Cikgu. Dari Rakyat Ampang

    ReplyDelete
  2. Anonymous4:37 PM

    Asalnya dari UMNO jadi samalah perangainya dengan UMNO...

    ReplyDelete
  3. Chegu Bard tiada telur..

    ReplyDelete
  4. We support you cikgu bard

    ReplyDelete