Thursday, May 01, 2014

Himpunan 1 Mei: NGO Serah Salinan Keputusan Mahkamah Nik Nazmi Kepada Polis

KUALA LUMPUR: Sekumpulan badan bukan kerajaan (NGO) yang berkumpul di polis Bukit Aman pada Rabu menyerahkan salinan keputusan Mahkamah Rayuan baru-baru ini, yang mengisytiharkan bahawa adalah tidak mengikut perlembagaan untuk mendakwa penganjur perhimpunan yang tidak memberi notis 10 hari lebih awal kepada polis, kepada Ketua Polis Negara menjelang Himpunan Aman Membantah Pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada 1 Mei.

Pada pukul 2 petang, sekumpulan kecil bersama wakil-wakil daripada pelbagai badan bukan kerajaan termasuk Lawyers for Liberty, Bersih, Suaram, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dan Amnesty International menyerahkan salinan penghakiman itu kepada wakil KPN, Penolong Urusetia Ketua Polis Negara Komunikasi Korporat ACP Datin Asmawati Ahmad.
"Kami berharap selepas Ketua Polis Negara melihat penghakiman itu, beliau tidak akan bertindak dalam tidak  tahu atau berpura-pura tidak tahu bahawa wujud satu keputusan di Mahkamah Rayuan yang jelas mengatakan bahawa adalah salah untuk menetapkan perhimpunan aman sebagai jenayah dan supaya kamu tidak menghukum penganjur di bawah PAA (Akta Perhimpunan Aman)," kata Pengarah Eksekutif Lawyers for Liberty, Eric Paulsen.

"Kami berharap perhimpunan tersebut berjalan dengan lancar dan penganjur tidak akan diheret ke mahkamah disebabkan perkara itu," katanya.

Pada Jumaat, Mahkamah Rayuan membenarkan permohonan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad untuk menggugurkan pertuduhan terhadapnya di bawah S9 ( 1) Akta Perhimpunan Aman (PAA) untuk menganjurkan perhimpunan Black 505 di Stadium Kelana Jaya pada Mei 2013.

Mahkamah memutuskan bahawa kegagalan ketetapan jenayah itu untuk memberi notis 10 hari untuk menganjurkan perhimpunan di bawah S9 (5) PAA tidak mengikut perlembagaan.


Kesan kepada penghakiman itu, Paulsen menjelaskan, peruntukan PAA bersifat sebagai nasihat.

1 comment:

  1. Anonymous9:11 AM

    Therefore, eat blueberries whenever you get a chance in any form you like.
    For more, effective natural acne remedies, see part 2 of this
    article. Not only are they good for you to battle illness, they
    also aid in weight loss.

    Also visit my blog; green superfood powder ()

    ReplyDelete