Thursday, August 20, 2015

Berapa banyak lagi wang rakyat Selangor akan terbazir kerana melayan sombong Azmin

Catatan Umum

22 Ogos 2015

1. Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) memandang serius dan meneliti dengan dekat perkembangan yang berlaku dalam persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor sehari dua ini. 

2. SAMM menyambung desakan meminta Menteri Besar Selangor, YAB Azmin Ali untuk membentangkan sepenuhnya pecahan jumlah RM9.65 billion wang rakyat yang digunakan untuk pengambilalihan atau penstrukturan air Selangor. Jumlah ini jauh tinggi dari penstrukturan yang ditandatangani oleh Khalid Ibrahim ketika menjadi MB dan kemudian dirombak semula oleh Azmin. 

3. Di dalam dewan baru ini hanyalah melibatkan kos RM 2 billion sahaja. Ke manakah RM 7.65 billion lagi ? Mengapakah nilai penstrukturan air Azmin lebih mahal dari penstrukturan air Khalid ? Azmin perlu menjelaskan ini, jika tidak ia tidak dapat mengelakkan persepsi ada 'kick back' dalam urus niaga ini. Kegusaran rakyat lebih lagi apabila Kerajaan Selangor melupakan janji dimana rakyat Selangor boleh memiliki saham syarikat air tetapi kini janji itu telah bertukar kepada kemungkinan kenaikan tarif tidak dapat dielak dan kemungkinan tiada lagi skim air percuma.

4. Dalam perkembangan lain dibangkitkan pula mengenai kewujudan sebuah syarikat Darul Ehsan Investment Group (DEIG) yang merupakan sebuah entiti syarikat baru kelihatan diluar MBI dengan kedudukannya lebih istimewa kerana tidak perlu melaporkan terus kepada kerajaan negeri selain operasinya tidak akan diaudit sedangkan ia terlibat mengurus aset bernilai  RM6.3 billion. Ini mengundang bukan sahaja kritikan pembangkang (Bn) Selangor tetapi sekutu PKR seperti Pas dan Dap juga. 

5. Diteliti dari daftar Syarikat, DEIG diterajui oleh dua orang yang terlibat di dalam MBI, maka ini makin pelik kenapa orang yang sama di dalam MBI membuka sebuah syarikat lain untuk menguruskan pelaburan Selangor. Dua kemungkinan wujud ialah Azmin ingin mewujudkan sebuah entiti perniagaan tanpa audit langsung dari Kerajaan Negeri untuk mudah melakukan 'sesuatu' atau dia bersikap paranoid melampau dan mahu dilihat berbeza dengan Menteri Besar sebelum ini. Jika hanya untuk dilihat berbeza dia membazirkan wang rakyat membuka satu lagi syarikat ia satu kebiadapan selaku pemimpin.

6. Kenyataan Azmin menyalahkan konon serangan ini ada pihak luar yang arah tidak ubah seperti perangai pemimpin Umno Bn. Mengelak dengan menyalahkan orang lain. Ia cukup berbunyi seperti Najib.

6. Itu belum disebut bagaimana dalam Ramadhan yang lepas keluar arahan wang zakat dari syarikat korporat Selangor dan GLC Selangor dikumpulkan dalam satu tabung khas lain. Wang tersebut disalurkan melalui 'jentera parti' di dalam dan di luar Selangor. Bangga dengan trellar panjang dengan wajah dia yang besar turun ke negeri - negeri seleuruh Malaysia menghantar bantuan dalam bentuk barangan dan wang tunai. Soalnya adakah ini dibenarkan ? Wang zakat tersebut akhirnya menjadi alat politik beliau secara peribadi. Ia bukan sahaja disalurkan melalui PKR tetapi ia disalurkan hanya melalui siapa pemimpin cabang yang menyokong dia. Contohnya Cabang Rasah, N.Sembilan (sekadar menyebut satu cabang dipercayai banyak cabang lain) Ketua Cabangnya tidak menyokong Azmin dalam PKR maka Cabang tersebut diketepikan dari bantuan. Ada cabang yang mendapat lebihhan bantuan barangan dan wang tunai juga. Ini menimbulkan fitnah dan siapa yang mengaudit jutaan yang tersalur secara bercelaru di Selangor dan seluruh negara ini ? Berapa julah yang sampai betul dan berapa jumlah yang bocor ? Bayangkan jika ini dilakukan oleh Umno pasti beratus sidang media dan laporan polis/SPRM dilakukan. Mujur Umno Bn itu berantakan hebat khususnya Umno Selangor yang lembab maka perkara ini terdiam. Namun adakah ia halal hanya kerana ia dilakukan oleh Azmin ?

7.  Inilah yang SAMM tegaskan ia bukan soal individu tetapi soal sistem. Bertukarlah siapa individu jika sistem pincang ini membenarkan korupsi itu ia pasti berlaku cuma dalam bentuk dan pendekatan berbeza.


8. Kebenaran itu selalunya pahit dan ia tidak berubah ifat berdasar siapa perlaku atau geng mana melakukannya. Kebenaran itu bersifat putih dan bukan kelabu. Mohon semua buka mata dan saya bersedia juga telah biasa akan dilabel dengan perbagai label selepas menyatakan apa yang saya yakini betul. Mohon Azmin tampil menjawab dan faham mungkin saya terlalu kecil di mata Azmin yang besar untuk dijawab maka akui dan perbetulkan sahaja segera.

Sekian.

che'GuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

6 comments:

  1. Anonymous4:52 PM

    Oiii bad...
    Kalu pandai sangat bagi la cadangan
    melalak buat hapa?
    Ko ingat projek air tu tak makan GST???

    ReplyDelete
  2. Anonymous12:44 PM

    Kau ajelah yang jadi MB....baru semua betul !

    ReplyDelete
  3. Panda Bear5:35 PM

    PKR itu UMNO = UMNO itu PKR
    DAP hanya kafir yg membenci melayu & Islam

    Hanya PAS mampu menyelamat orang melayu dan negara.

    ReplyDelete
  4. vinnan10:46 PM

    Oi Panda Bodoh. PKR bukan UMNO. Kalau DAP kafir kamu ialah 'heathen' dalam pandangan Kristian yang benci orang bukan Melayu dan Islam. PAS pantat sendiri pun tak mampu selematkan. DiSelangor PAS sudah terkubur. DEIG dan perjanjian pengambilalihan atau penstrukturan air Selangor semua ada kaitan dengan Sultan Selangor lah. DYMM sudah murka dengan UMNO yang telah merompak negeri Selangor selama 50 tahun. Awak fikir mengapa Sultan Johor mahu terlibat dalam hal undang-undang kegunaan tanah. DYMM ambil balik negeri beliau dari UMNO dengan sokongan PKR dan DAP salah ke?

    ReplyDelete