Thursday, March 21, 2013

Risalah penerangan Lahad Datu dalam #smokeoperationcontoh risalah


contoh risalah lahad datu
Kenyataan Terbuka
21 Mac 2013

SAMM Edar Risalah Lahad Datu

Selepas berjaya menganjurkan sebuah forum mega "Mahkamah Rakyat: Siapa Pengkhianat Lahad Datu" beberapa hari lalu yang dianjurkan bersama Angkatan Perubahan Sabah (APS), Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) terus bergerak menjana kesedaran rakyat Malaysia khususnya di Semenanjung mengenai apa yang berlaku di Lahad Datu. klik sini untuk membaca lanjut mengenai Mahkamah Rakyat. Forum Mega Mahkamah Rakyat tersebut telah sedikit sebanyak mengubah mood terhadap isu Lahad Datu. Sebelum itu trajegi ini telah dijadikan bahan politik regim Bn sehingga membuat PR dalam keadaan bertahan, namun selepas Forum tersebut mood bertahan telah bertukar kepada gear menyerang.
Untuk permulaan sebanyak 35 ribu set risalah berkenaan Lahad datu akan diedarkan dalam masa terdekat di dalam aksi 'Smoke Operation III".

Rakyat harus didedahkan dengan maklumat yang selama ini cuba diselindung bagi menutup pekung ketelanjuran pemerintah. Punca tercetusnya pencerobohan dan punca tuntutan orang Sulu di Lahad Datu tidak pernah dibicarakan di peringkat nasional oleh media arus perdana, maka SAMM mengambil tanggungjawab melaksanakan misi kesedaran. 

Dengan rangkaian besar SAMM di setiap negeri di Malaysia, juga dengan modus operandi dua aksi "Smoke Operation" terdahulu, SAMM yakin tidak punya kekangan yang besar untuk memastikan risalah penting ini sampai tepat kepada isirumah di seluruh pelusuk tanahair. 

"Smoke Operation" edisi ketiga diberi nama #OpsLahadDatu akan bermula pada 23 Mac di selatan tanahair dan berakhir 26 Mac 2013 di pantai timur. Risalah akan diagih kepada SAMM di setiap zon dan negeri manakala setiap persinggahan #OpsLahadDatu akan disusuli dengan aktiviti edaran kepada massa yang disusun oleh SAMM negeri.
Antara yang dimunculkan dalam risalah lahad datu tersebut ialah 
  •  Janeral Penceroboh warga Malaysia, ramainya pendatang yang mendapat kerakyatan mudah dan kini sudah menular ke semenanjung
  • Kenyataan Menteri Dalam Negeri yang lemah dan berdolak dalik iaitu mula - mula penceroboh bukan pengganas dan kemudian baru jadi pengganas. Persoalan penting apa isi rundingan dan benarkah ada perjanjian antara Najib dan penceroboh ?
  • juga membetulkan semua persepsi salah yang diberi media massa dengan menimbulkan semua persoalan penting mengenai trajedi Lahad Datu
Namun jumlah risalah yang terhad iaitu sebanyak 35ribu set adalah sangat jauh dari mencukupi. Sekurang-kurangnya 100 ribu set lagi diperlukan untuk diedar secara rawak di kawasan tumpuan. SAMM sedang mencari dana untuk cetak lebih banyak set risalah penting ini.

Justeru itu, SAMM mohon kepada semua untuk sama membantu mengeluarkan dana sumbangan supaya lebih banyak risalah #OpsLahadDatu dicetak. SAMM yakin tanggungjawab sosio-politikal ini juga boleh dikongsi bersama. Sumbangan boleh disalurkan ke akaun Solidariti Anak Muda (5550-4111-3224) Maybank.
Kami juga merancang membuat risalah siri dua mengenai Mahkamah Rakyat berkenaan pengakuan dan bukti yang saudara Hasnar dan Pn. Siti Amaninah kemukakan berkenaan Projek IC Dr. M dan bagaimana rusuhan 1986 di Sabah sengaja dirancang dan dilindungi agensi kerajaan kerana Bn kalah dalam pilihanraya sebelum itu. Namun semua bergantung kepada kemampuan kewangan.

untuk mengetahui lebih lanjut mengenai #smokeoperation sila klik sini.

Sekian

che'GuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia

No comments:

Post a Comment