Pada 18 Mac 2010, nama syarikat perunding ini disebut oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam parlimen berhubung gagasan 1Malaysia meniru One Israel.
Pada 30 Mac, syarikat itu menafikan peranan APCO mengilhamkan 1Malaysia.
APCO dilantik oleh kerajaan Malaysia sebelum 1Malaysia muncul. Peranan
APCO ialah memberi khidmat perunding untuk meningkatkan nama negara
Malaysia. Firma perunding ini juga menafikan bahawa ia mewakili kerajaanIsrael atau Perdana Menteri Israel Ehud Barak dan tidak terlibat dengan kempen 1Israel..
Pada 13 April 2010, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri bin Abdul Azizmengesah
dan menjelaskan bahawa kontrak yang dimeterai antara kerajaan Malaysia
dengan Apco Worldwide bernilai hampir RM77 juta. Penjelasan bertulis itu
diberikan kepada Tian Chua
Dalam pada itu PKR
akan terus membongkar isu penggunaan wang rakyat bagi meningkatkan imej
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, menjelang pembentangan
belanjawan 2012 Oktober depan.
Setiausaha Agungnya, Saifuddin Nasution(gambar) berkata
demikian ketika ditanya mengenai bayaran RM57 juta oleh kerajaan
Malaysia kepada firma penerbitan TV dan komunikasi strategik Britain,
FBC Media, lapor Keadilan Daily.
“Kita menjangka akan ada perkembangan terbaru mengenai perkara ini
menjelang Bajet 2012. Kita akan terus memantau isu ini secara dekat dan
akan membuat pendedahan-pendedahan baru yang lebih sensasi,” kata
Saifuddin.
Menurut Saifuddin, pendedahan tersebut berkisar mengenai kontrak antara
FBC Media dan APCO Worldwide, syarikat perunding Israel yang turut
terlibat dalam mempromosi imej Najib sebelum ini.
“Ini merupakan sumber yang diperolehi dari Parlimen. FBC Media lebih
awal menggunakan khidmat Apco, berbanding kerajaan Malaysia dengan
jumlah USD70,000.
“Kerajaan Malaysia kemudiannya membayar Apco sebanyak RM77 juta. Perkara
ini didedahkan Ketua Pembangkang (Datuk Seri Anwar Ibrahim) di
Parlimen,” kata beliau yang juga Ahli Parlimen Machang.
FBC Media, yang berpangkalan di United Kingdom dilantik kerajaan
Malaysia untuk menerbitkan program TV berkaitan Malaysia, ketika
pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi.
Program- program berkenaan kemudian ditayangkan syarikat penyiaran
antarabangsa seperti CNBC (Consumer News and Business Channel), CNN
(Cable News Network) dan BBC (British Broadcasting Corporation).
Kerajaan Persekutuan pula membayar RM57.68 juta kepada FBC Media antara
tahun 2008 dan 2009, manakala kerajaan Sarawak membelanjakan RM15 juta
setahun untuk tujuan itu.
“Perkara ini memalukan Malaysia dan menjatuhkan imej kerajaan. Mereka
tuduh (ketua pembangkang) Datuk Seri Anwar bayar CNN untuk diwawancara
dalam rancangan ‘Connect The World’ dan CNN nafikan.
“Sebaliknya yang terdedah ialah kerajaan Malaysia bayar kepada FBC Media
untuk melobi agar Najib muncul di CNBC, CNN dan BBC. Ini menyalahi
etika kewartawanan,” kata Saifuddin.
Sebelum ini, isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor dilapor
membelanjakan RM1.5 juta membeli dua muka penuh iklan dalam akhbar New
York bagi mengalu-alukan lawatannya sendiri ke New York sebagai ‘Wanita
Pertama Malaysia,”.
No comments:
Post a Comment