Friday, March 08, 2013

Mari kenali APCO

APCO Worldwide ialah sebuah firma perunding perhubungan yang berpangkalan di Washington, D.C.,Amerika Syarikat. APCO mempunyai 29 pejabat cawangan di seluruh dunia.


Pada 18 Mac 2010, nama syarikat perunding ini disebut oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam parlimen berhubung gagasan 1Malaysia meniru One Israel.
Pada 30 Mac, syarikat itu menafikan peranan APCO mengilhamkan 1Malaysia. APCO dilantik oleh kerajaan Malaysia sebelum 1Malaysia muncul. Peranan APCO ialah memberi khidmat perunding untuk meningkatkan nama negara Malaysia. Firma perunding ini juga menafikan bahawa ia mewakili kerajaanIsrael atau Perdana Menteri Israel Ehud Barak dan tidak terlibat dengan kempen 1Israel..
Pada 13 April 2010, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri bin Abdul Azizmengesah dan menjelaskan bahawa kontrak yang dimeterai antara kerajaan Malaysia dengan Apco Worldwide bernilai hampir RM77 juta. Penjelasan bertulis itu diberikan kepada Tian Chua 
Dalam pada itu PKR akan terus membongkar isu penggunaan wang rakyat bagi meningkatkan imej Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, menjelang pembentangan belanjawan 2012 Oktober depan.
Setiausaha Agungnya, Saifuddin Nasution(gambar) berkata demikian ketika ditanya mengenai bayaran RM57 juta oleh kerajaan Malaysia kepada firma penerbitan TV dan komunikasi strategik Britain, FBC Media, lapor Keadilan Daily.
 
“Kita menjangka akan ada perkembangan terbaru mengenai perkara ini menjelang Bajet 2012. Kita akan terus memantau isu ini secara dekat dan akan membuat pendedahan-pendedahan baru yang lebih sensasi,” kata Saifuddin.
 
Menurut Saifuddin,  pendedahan tersebut berkisar mengenai kontrak antara FBC Media dan APCO Worldwide, syarikat perunding Israel yang turut terlibat dalam mempromosi imej Najib sebelum ini.
“Ini merupakan sumber yang diperolehi dari Parlimen. FBC Media lebih awal menggunakan khidmat Apco, berbanding kerajaan Malaysia dengan jumlah USD70,000.
 
“Kerajaan Malaysia kemudiannya membayar Apco sebanyak RM77 juta. Perkara ini didedahkan Ketua Pembangkang (Datuk Seri Anwar Ibrahim) di Parlimen,” kata beliau yang juga Ahli Parlimen Machang.
FBC Media, yang berpangkalan di United Kingdom dilantik kerajaan Malaysia untuk menerbitkan program TV berkaitan Malaysia, ketika pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi.
 
Program- program berkenaan kemudian ditayangkan syarikat penyiaran antarabangsa seperti CNBC (Consumer News and Business Channel), CNN (Cable News Network) dan BBC (British Broadcasting Corporation).
 
Kerajaan Persekutuan pula membayar RM57.68 juta kepada FBC Media antara tahun 2008 dan 2009, manakala kerajaan Sarawak membelanjakan RM15 juta setahun untuk tujuan itu.
 
“Perkara ini memalukan Malaysia dan menjatuhkan imej kerajaan. Mereka tuduh (ketua pembangkang) Datuk Seri Anwar bayar CNN untuk diwawancara dalam rancangan ‘Connect The World’ dan CNN nafikan.
 
“Sebaliknya yang terdedah ialah kerajaan Malaysia bayar kepada FBC Media untuk melobi agar Najib muncul di CNBC, CNN dan BBC. Ini menyalahi etika kewartawanan,” kata Saifuddin.
 
Sebelum ini, isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor dilapor membelanjakan RM1.5 juta membeli dua muka penuh iklan dalam akhbar New York bagi mengalu-alukan lawatannya sendiri ke New York sebagai ‘Wanita Pertama Malaysia,”.

No comments:

Post a Comment