Tuesday, October 30, 2012

SAMM rakam pujian buat kerajaan negeri yang tangguh/halang AES dan SAMM terus ajak rakyat desak henti AES

Kenyataan Umum

30 Oktober 2012
AES celaru, ramai bantah khususnya dilokasi mengarut seperti 30km/j
  1. Pelaksanaan AES terus mendapat bantahan termasuk beberapa pihak dari sebelah regim penguasa namun regim terus berkeras untuk melaksanakan. Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dengan ini memuji tindakan Kerajaan Negeri Kedah, P.Pinang, Selangor dan Kelantan yang telah mengumumkan penangguhan sistem ini dilaksanakan di negeri - negeri tersebut. SAMM juga mencabar negeri lain untuk mengikuti langkah berani negeri yang menghalang pelaksanaan AES demi menjaga kepentingan penduduknya.
    kenapa bazirkan wang rakyat ? hujah AES tak guna wang rakyat tipu !
  2. Regim berhujah tidak ada wang negara (wang rakyat) digunakan dalam perlaksanaan AES, ini satu pembohongan. Lihat gambar yang didedahkan oleh seorang peguam KASE, Zul Hazmi dalam laman sosialnya wujud kenderaan JPJ khusus untuk perlaksanaan AES. Adakah kenderaan ini tidak guna wang rakyat, seharusnya 'mobile unit AES' ini diwujudkan oleh syarikat yang membuat  untung beratus juta itu bukan habiskan peruntukan wang rakyat melalui JPJ lagi.

    dah terlaksanan AES baru nak bagi tender advokasi ? Kenapa tidak syarikat yang untung juta itu saja yang keluar peruntukan sedikit untuk membayar propaganda mengenai AES ini
    Itu belum lagi melihat bagaimana Jabatan Keselamatan Jalan Raya telah membuka tender advokasi media untuk membuat propaganda bagi rakyat menerima AES, berapa banyak pula wang rakyat akan terbazir lagi ? Kenapa bukan syarikat itu saja mengeluarkan bajet kempennya sendiri ?
  3. sebelah kiri saman lama yang minta maklumat pemandu dan disebalh kanan ialah
    saman AES yang tidak boleh pertikai terus kena maksima
  4. Pengguna jalanraya juga perlu tahu bagaimana sistem saman AES ini dilakukan. Ia bukan lagi notis seperti POL107A seperti yang dihantar selalu yang meminta butiran siapa pemandu untuk dikeluarkan saman, jika tidak dijawab baru pemilik akan disaman. Tetapi memlalui AES saman terus dikeluarkan atas nama pemilik kenderaan dan kompoun maksima ditawarkan RM300 terus. Jika ada masalah tidak ada ruang rayuan terpaksa terus hadir ke mahkamah dan rayuan atau masalah diutarakan dalam mahkamah sahaja. Bertambah sibuklah mahkamah negara.

    Kamera AES di Slim River rosak kerana tapak nya yang tak kukuh, kalau dah pakar rasuah dan ketirisan bukan stadium runtuh pasang kamera pun runtuh.

  5.  Regim ini nampaknya begitu terdesak untuk mengutip wang rakyat dengan menggunakan sistem yang lemah seperti AES, mungkin benar ini semua kerana regim benar - benar terdesak dan bermasalah dalam aliran tunai maka rakyat menjadi mangsa. Maka sekali lagi SAMM tegaskan jangan salahkan rakyat jika ada yang mula bertindak merosakkan kamera AES yang jelas menganiaya rakyat. Sudah pun kelihatan beberapa imej kamera AES ini tumbang dan rosak tersebar dalam internet. Cuma sebab tidak kenalpasti sama ada dirosakkan atau kenapa ? 
Sekian 

Yaser Sheikh Abd Rahman
Penyelaras
Solidariti Anak Muda Malaysia
 

1 comment:

  1. Anonymous3:31 PM

    Dear Chegu Bard,

    I see you as a responsible person and an influential blogger. I beg you to look at the AES issue from the general safety perspective of other innocent road users and not from the political standpoint because that will only hide the true grievous situations faced by those who have lost their family members because of the speedsters. Of course accidents do happen but we can avoid it by putting a stop to speeding as it can cause the driver to lose control of the vehicle when something happens. Please do help to find alternative practical ways so that everybody drives within the limit and does not mess around with or endanger the lives of others. It doesn't serve any good by condemning what the Government is trying to do just because of political differences but without suggesting any workable solution...to the fence-sitters it doesn't show any good done by the other side other then criticising.

    My apologies to you if I have offended you in any way.


    -Winston Brand -

    ReplyDelete