Wednesday, August 10, 2011

Tiada lagi elaun perpindahan bagi Cikgu !

Imej : diambil dari laman web KPM dinyatakan
dengan jelas mengenai 'kehilangan' elaun perpindahan


Banyak pendedahan pembaziran wang negara telah didedahkan. Dari ketirisan dalam perbagai sektor dan perbagai peringkat hinggalah kepada pembaziran Keluarga Perdana Menteri Malaysia itu sendiri.

Namun rakyat dibawah terus diarah berjimat. Terbaru che'GuBard mendapat email dari teman-teman yang pernah sama sepengajian yang masih berkhidmat sebagai pendidik. Mereka mengeluh kerana meremenerima perbagai tekanan. Sudahlah perbagai peruntukan untuk sekolah dipotong. Ketika dikhabarkan RM111 juta diperuntukan untuk program PERMATA milik Imelda Rosmah tetapi sekolah bantuan penuh kerajaan yang sepatutnya menjadi tempat utama pendidikan rakyat telah dipotong perbagai peruntukan dan diarahkan berjimat.

Terbaru kelompok guru ini telah didera dengan 'dihilangkan' elaun perpindahan buat mereka. Bayangkanlah guru-guru ini yang semenjak habis pengajian terus dengan rela dicampakkan ke pendalaman sejauh Borneo tetapi setelah ada yang lebih 12 tahun di sana dan apabila bertukar ke Semenanjung tidak diberi sebarang elaun untuk pindah.

Ada yang sudah bekeluarga dengan anak yang ramai, sudah punya kenderaan dan berapakah perbelanjaan untuk memindahkan keluarga besar ini ke Semenanjung ? Menurut teman - teman yang menyatakan keluhan mereka mahu semua faham selalunya kalau pundiberi elaun perpindahan ini mereka masih perlu menambah dengan duit sendiri. Elaun perpindahan ini sebenarnya pun tidak pun cukup tetapi beerti besar dalam membantu perpindahan khususnya bagi mereka yang telah lama di pendalaman Sabah dan Sarawak.

Regim ini semakin tidak berpijak di bumi nyata. Rakyat terus disuruh berjimat tetapi mereka diatas terus bermewah. Ketika Imelda Rosmah bermewah rakyat terhimpit semakin payah.

Kepada teman-teman yang masih berkhidmat sebagai guru. Regim ini terlalu yakin semua guru takut dengan perubahan ayuh bersama kayuh perubahan demi negara. Kuasa ditangan anda. Daftarkan diri sebagai pemilih dan lalukan perubahan dengan berani demi diri kita dan masa depan negara.

Kementerian Pelajaran dah jadi kementerian rojak dan caca merba agaknya. Guru-guru hanya boleh meluahkan perasaan mereka melalui surat dan forum di akhbar saja. Apakah Menteri, Pengarah Pelajaran dan Pegawai Pelajaran dah jadi PBB (Pekak, Bisu dan Buta)? Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) tak selesai kini masalah pengangguran di kalangan Graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan.

Antara luahan guru - guru di media setelah Kementerian gagal mendengar
  1. http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0808&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_05.htm
  2. http://www.bharian.com.my/bharian/articles/SistemSAPSbanyakmasalah/Article
  3. http://www.thestar.com.my/news/story.asp?sec=nation&file=%2F2011%2F8%2F4%2Fnation%2F9224912

2 comments:

  1. Anonymous1:47 PM

    Buat macam yang saya buat dulu.. kerja baik baik, orang kampong respect, kempen senyap senyap. Dia orang sokong BN sebab tak tahu... dedahkan .... mesti ada bahan..dari internet.. kat Selangor tercinta dan tumbang... buat kat Pahang dan Johor...Jangan biarkan diri diperkuda.. bangun dari mimpi ulitan utusan dan bh..

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:47 AM

    Sesungguhnya saya bersimpati dgn nasib guru2... tapi pernahkah guru2 muhasabah diri... kenapa keadaan boleh jadi begini? Jawapannya, pada pendapat saya, adalah kerana kelemahan guru2 sendiri.... sanggup di pergunakan oleh KERAjaan BN/UMporNO.

    Berapa orang saja guru2 yang berani mempertahankan kebenaran macam CheGu Bard? Yang lain2 tu... semuanya guru2 cari makan. Najib kata A... A.... Najib kata B... B...

    Jadi.. fikirkan lah sendiri wahai guru2 budiman... sampai bila mahu berdiam diri terhadap KERAjaan zalim ni...

    You reap what you sew...!!

    ReplyDelete