Wednesday, August 10, 2011

Kehadiran tentera China di kawasan tuntutan bertindih harus dipandang serius

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mengajak seluruh rakyat melihat isu Pertahanan negara dan isu kedaulatan negara sebagai satu isu yang serius dan penting.

Menurut beberapa sumber maklumat yang dikenal pasti sahih menyatakan Tentera China sudah berada dikawasan tuntutan bertindih di Laut China Selatan.

Beberapa kawasan strategik di Laut China Selatan telah menjadi kawasan tuntutan bertindih antara China, Malaysia, Brunei, Filipina, Vietnam, Thailand dan Kemboja. Kedudukan kedukan strategik dari aspek ekonomi dan ketenteraan ini akan menjadi tegang jika tidak ditangani dengan bijaksana. Malah jika kita cuai dalam mengendalikan isu ini kemungkinan besar kita akan terlepas kawasan berharga ini.

Terbaru dilaporkan China mula menghantar tentera secara serius di kawasan tersebut dan mula bertindak agresif. Menurut satu maklumat keselamatan menyatakan Peristiwa yang berlaku baru-baru ini (iaitu) apabila kabel untuk cari gali kepunyaan Vietnam telah dipotong oleh Tentera Laut China dan di Filipina mereka telah memulakan untuk mengambil pulau di sana.

Selain dari usaha diplomatik kita juga harus memperkemaskan kedudukan ketenteraan negara agar disegani di sempadan.

SAMM tidak pasti sama ada latihan OPS Pasir berhampiran kawasan tuntutan bertindih Spratly yang diadakan baru ini dengan mengundang wartawan secara terbuka merupakan satu tindakan tepat. Ada timbul cakap - cakap yang mempertikaikan kecekapan pertahanan negara apabila kononya banyak latihan tembakan tersasar. Malah dari aspek peralatan kita agak ketinggalan. Abu sayaf sudah menggunakan bot 4 injin tetapi negara botnya hanya dua injin. Sejauh mana kebenaran tidak dapat dipastikan tetapi kewujudan cakap - cakap seperti ini harus dielakkan. Pihak yang berwajib seharusnya lebih hati - hati dalam isu mempertontonkan kemampuan ketenteraan negara.

Namun dalam aspek peralatan jika benar Malaysia masih lemah ia amat memalukan kerana setelah sebegitu banyak dana rakyat terbazir dalam bidang pertahanan seharusnya Malaysia melangkah jauh kedepan dalam aspek ini.

Ketika Malaysia sibuk berbelanja membeli peralatan perang terpakai negara jiran kita Indonesia sudah jauh ke depan. Setelah projek jet tempur generasi baru dan kapal selam, kini Indonesia mahu buat kenderaan tempur 4X4 macam Humvee.

Kisah kehebatan industri pertahanan Indonesia yang mengeluarkan kapal selam, bot selam, jet pejuang generasi baru, hoverkraf, kereta perisai, kapal terbang, helikopter, kapal peronda, senapang tempur , roket sendiri pada pautan berikut http://amkns.blogspot.com/2011/08/indonesia-buat-kapal-selam-tahun-2012.html


Kehadiran tentera China secara serius di kawasan tuntutan bertindih juga mungkin berpunca dari kehadiran Pegawai Memerintah Pasukan Tentera Laut Pasifik Amerika Syarikat, Laksamana Robert Williard ke Malaysia dan persetujuan Malaysia mengenai kehadiran Tentera negera penjajah era baru itu ke kawasan tersebut dan secara tidak lansung kononya menjadikan negara Uncle Sam itu sebagai orang tengah dalam isu pertindihan tuntutan.


SAMM sekali lagi mengesa regim penguasa negara ini agar melihat perkara ini dengan serius bukan sambil lewa. Malaysia tidak wajar hanya bersandar kepada Amerika Syarikat semata - mata dan percaya bahawa negara itu akan melindungi kepentingan negara. Apa jaminan Amerika tidak berpihak kepada Filiphina yang dilihat lebih menjamin kepentingan Amerika Syarikat atau menjadikan khazanah di kawasan tuntutan bertindih sebagai pertukaran kepada Regim Myanmar agar tunduk dengan mereka ?


No comments:

Post a Comment