Monday, April 13, 2009

Khairy bercakap untuk menenangkan penyokongnya atau menyedapkan hati sendiri ?

Amat tidak menjangkakan Khairy yang sudah pun berjumpa Najib ("minta settle") sebelum hari Perhimpunan Agong Umno, tidak dilantik dalam Kabinet. Najib bukanlah yakin dengan Khairy akan jamin 'keselamatanya' dalam jangka masa panjang namun melihat Khairy yang mampu bekerja di bawah lebih berguna dari Mukhriz yang lebih membebankan kerana tidak boleh menyusun akar umbi sebaliknya hanya mahu menunggang 'chai' Najib. Khir Toyo lagi tak boleh diajak 'kauteam' kerana jenayah rasuah terang-terangan nya terlalu banyak.

Namun menurut sumber yang sahih nama Khairy ada sebagai Timbalan Menteri tetapi digugurkan saat akhir sebelum dibawa mengadap Yang Di Pertuan Agong kerana telah ditapis dahulu oleh Mahathir.

Namun sejak saat mula umum Kabinet tak henti - henti Khairy mengeluarkan kenyataan agar semua penyokongnya tenang dan terus sokong kabinet yang dinamakan.

Khairy dalam keadaan amat panik sekarang ini. Lebih lebih lagi dengan peranan besar yang dimainkan oleh Mahathir dalam penyusunan kerajaan Najib. Umum tahu betapa berbukunya Mahathir dengan Khairy.

P.A.C sudah diarahkan membuka semula siasatan terhadap penjualan MV Agusta oleh Proton.

Timbalan Ketua Pemuda Sabah, Nizam Abu Bakar Titingan dan Ketua Pemuda Batu Sapi, Faizal Ampong dikahbarkan sudah diberkas SPRM. Dua ini ialah orang kuat Khairy dalam kempen saat akhirnya. Sabah menjadi lubuk punca kemenangan Khairy.

Kalau tidak silapnya kali terakhir Ketua Pemuda Umno tidak ada dalam Kabinet ialah Zahid Hamidi dan kemudian dipecat dan jawatanya dipangku oleh Hishamuddin. Adakah sejarah ini akan berulang.....

Ada satu sumber lagi Najib juga dalam seba salah kerana janjinya pada Khairy terganggu kerana kehadiran Mahathir. Najib Khuatir juga Khairy akan mendedahkan 'rahsia' Najib dalam simpananya yang menjadi taruhan 'perjanjian minta sttle' sehingga mengenepikan Mukhriz.....

Cuma tinggal satu lagi peluang Khairy perlu masuk ikut Rosmah, kerana sumber yang sama memetik Rosmah mula lahirkan rasa kurang senang apabila Mahathir mula 'berlagak' sebagai Penasihat Najib. Rosmah mahu menguasai Najib sepenuhnya, adakah mungkin selepas ini pertembungan Rosmah dan Mahathir akan mewarnai politik tanahair....?

Ia terpulang kepada Khairy kini mahu terus tunggu atau bertindak ikut dua pilihan yang ada ?

Keadaan masih 'fragile' ....MCA masih belum berpuas hati isu kuota dan menanti respon Najib untuk permintaan TPM 2 untuk orang cina....MIC jelas menyatakan tidak puas hati dengan jumlah kerusi Kabinet yang diperolehi...Gerakan pula menghukum kekalahan Umno di Bukit Gantang dengan menuntut kembali kerusi tersebut yang pernah dimenangi Gerakan dan hari ini secara terang Gerakan menyatakan tidak setuju dengan kenyataan TPM. sila klik sini untuk baca

No comments:

Post a Comment