Monday, April 20, 2009

Bn tetap akan tanding jangan terperdaya

Ucapan Najib yang menyatakan bahawa kemungkinan Bn tidak bertanding di Pilihanraya Kecil Penanti adalah suara hati beliau.

Sememangnya ada desakan untuk Bn tidak bertanding di Penanti kerana bukan faktor pembaziran tetapi faktor ketakutan untuk kalah. Jika Bn kalah maka keadaan Bn dan Umno akan lebih parah. Malah imej Najib akan lebih teruk.

Najib berada di kedudukan telan mati bapak luah mati emak. Jika bertanding dia akan ditembak 'gila-gila' tetapi jika tidak bertanding dia akan dilabel sebagai PM paling penakut.

Namun hakikatnya desakan untuk Bn tidak menurunkan calon tidak sehebat atau sekuat untuk bertanding. Ramai yang mahukan pertandingan. Pihak yang paling kuat desak untuk mesti turun calon ialah pihak yang mendapat habuan setiap kali pilihanraya. 'Runner' penghantar bekalan pastinya mahukan Bn menurunkan calon agar mereka boleh terus mencukai bekalan yang dihantar. Pihak kedua yang kuat mendesak ialah saki baki penyokong Abdullah, anti Najib dan pro Muhiyuddin, ini kerana untuk menamatkan lebih cepat riwayat Najib. Penyokong Abdullah tentu seronok melihat Najib dimalukan, maka dapat dibuktikan kekalahan Bn sebelum ini bukan faktor Abdullah semata - mata. Kumpulan pro Muhiyuddin tentu menilai jika faktor usia sudah tentu Muhiyuddin tak sempat duduk kerusi Pm kerana Najib lebih sihat dari Muhiyuddin yang kelihatan begitu sembab.

Maka kepada seluruh jentera parti perlu jangan leka dan bersedia. Jentera Pakatan Rakyat perlu bersedia sepenuhnya dan jangan terhanyut dengan kata - kata ketakutan Najib kerana ikutkan Najib memang tidak mahu letak calon tetapi Najib tidak mampu mencengkam Bn untuk mengikut katanya.

Pilihanraya membazir ?
che'GuBard berada di bumi Sarawak 3 hari sebelum penamaan calon Pilihanraya Kecil Batang Ai. Sebelum pulang mata ini menyaksikan sendiri bagaimana di satu kawasan rumah panjang setiap rumah mendapat habuan tunia kononya rebet enjin bot, yang lucunya yang tidak pernah ada enjin juga memperolehi rebet tunai tersebut.

Ini semua tidak akan berlaku jika tidak ada pilihanraya kecil ? bukan itu sahaja kerana pilihanraya juga Shahril Samad ketika itu Menteri Pengguna berlari ke pendalaman Sarawak membawa minyak dan barangan keperluan asas untuk di edar kepada orang di pendalaman dengan harga yang ditetapkan.

Tiap kali pilihanraya projek 'mee segera' berguguran..maka kontraktor, rakyat dan banyak pihak beruntung kerana tanpa pilihanraya mereka tidak akan melihat semua ini berlaku. Jika dulu hanya anak sekolah mendapat basikal kini orang tua juga mendapat basikal. Yang dapat basikal untung, tauke basikal untung, pemilik lori yang hantar basikal untung....

Bagi jentera KEADILAN mahupun Pakatan Rakyat 'harganya cukup murah berbanding nilai' ikhlas dan tidak berbayar. Tetapi bagi Bn harganya cukup mahal...sebutir peluh dikira...adakah salah Pakatan jika Bn belanja besar masa pilihanraya ?

Asyik - asyik kerusi KEADILAN dikosongkan ?

Jawapan pertama ialah jika dengan kosongkan kerusi rakyat untung apasalahnya ?

Bukan suka - suka ! Regim pemerintah perlu jawab fakta ini...kenapa Pilihanraya Bukit Selambau terjadi....?

V.Arumugam bukan calon Pakatan Rakyat. Calon Pakatan Rakyat Saiful ditolak pencalonan kerana 'permainan SPR'.... Pertandingan dalam PRU 12 2008 di Bukit Selambau berkeputusan calon Bebas (Kunci) yang disokong Pakatan Rakyat menewaskan calon Bn. Selepas menang calon Bebas membuat keputusan menyertai KEADILAN.

Penyertaannya memasuki KEADILAN tidak disenangi. Ada pula pihak yang konon bagi pihak Bn menaja beliau muncul. Beliau telah membuat laporan polis pertama kerana disogok wang untuk keluar KEADILAN dan menyertai Bn. Laporan Polis kedua dibuat kerana selepas itu dia dihantar ugutan. Laporan Polis ketiga kerana kenderaanya dipecahkan. Laporan polis ke empat ialah kerana ada cubaan bunuh / culik dibuat ke atas beliau. Ada kawad cam dilakukan dan ada tangkapan...tetapi oleh kerana mereka merupakan gangster yang dilindungi maka tiada tindakan lanjut seperti pendakwaan dan suspek yang ditunjukkan oleh V. Arumugam dalam kawad cam bebas. Ini lebih membahayakan nyawanya.... namun demi rakyat dia terus bertahan... akhirnya anak dan isterinya menerima ancaman... maka dia telah hilang kepercayaan kepada sistem... nyawa keluarganya diancam kerana di sebagai wakil rakyat tidak menyertai Bn... maka keputusan dibuat dia meletakkan jawatan dan menyerahkan mandat kepada rakyat.....sudahlah banyak surat layang memburukkan keluarganya bertebaran di kalangan masyarakat setempat...

Atas fakta itu apa penjelasan Bn....?

Hak rakyat untuk memilih dan mendapatkan wakil rakyat yang 'bagus'....hak wakil rakyat ialah memberikan khidmat yang terbaik dan jika merasakan tidak mampu jangan bazirkan wang membayar gajinya ...letak jawatan dan serahkan semula pada rakyat...

Pilihanraya bukan beban ia pesta demokrasi hak rakyat memilih wakil mereka... Namun kehadiran Bn dengan gangster, polis yang ramai dan mempergunakan jentera kerajaan menyebabkan pilihanraya yang seharusnya menjadi pesta itu menjadi medan tempur....

No comments:

Post a Comment