Wednesday, August 01, 2007

Tahniah buat Dr. Noeleen....

Ucapan tahniah buat WANITA Melayu Singapura , Dr Noeleen yang baru dilantik sebagai setiausaha eksekutif bagi Pesuruhjaya Sosial dan Ekonomi bagi Asia dan Pasifik (Escap) satu badan di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).Kementerian Ehwal Luar (MFA) semalam berkata pelantikan Dr Heyzer diumumkan Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-Moon, kelmarin.
Dr Heyzer menjadi wanita Melayu pertama menyandang jawatan berpangkat setiausaha agung rendah di PBB.

Lantikan Dr. Noeleen boleh dianggap pengiktirafan kepada seluruh wanita rantau (Asia Tenggara) ini. Semoga dengan terlantiknya Dr. Noeleen mampu menyuntik semangat kepada wanita dirantau ini untuk terus memajukan diri.

Lantikan yang diumumkan oleh Setiausaha Agung PBB ini mendapat liputan luas dari media seluruh dunia termasuk di Korea Selatan. Dalam laporan media tersebut juga melaporkan betapa Singapura menyokong lantikan tersebut. Menteri Ehwal Luar, George Yeo, yang kini berada di Manila bagi Mesyuarat Menteri Luar Asean ke-40, dipetik sebagai berkata 'Singapura memberi sokongan padu ke atas pencalonan beliau (bagi menjawat jawatan itu) dan kami begitu yakin terhadap kepimpinan beliau.'

Dalam laporan media juga menyatakan reaksi, Dr Heyzer, yang sebelum ini bertugas sebagai pengarah eksekutif bagi Dana Pembangunan PBB Untuk Wanita (Unifem), berkata: 'Ini satu penghormatan dan peluang amat menarik. Saya berterima kasih kepada kerajaan Singapura kerana menyokong saya.'

Dr Heyzer juga diiktiraf kerana kejayaannya meningkatkan prestasi Unifem dan peranannya dalam memperjuang hak wanita.
Ini berbeza dengan Malaysia yang mempunyai ramai kepakaran yang diiktiraf diperingkat dunia contohnya Jomo Kwame Sundaram yang dilantik sebagai Board of the United Nations Research Institute For Social Development (UNRISD), Geneva selepas dia 'terbuang dari Universiti Malaya. Beliau yang juga Assistant Secretary General for Economic Development in the United Nations' Department of Economic and Social Affairs (DESA) sejak Januari 2005 sepatutnya menjadi kebanggaan negara tetapi sebaliknya kehadiran beliau diarena antarabangsa disenyapkan kerana beberapa pandangan beliau yang mengkritik polisi dan pemimpin negara.
Negara seharusnya malu dan rakyat harus memandang serius perkembangan ini. Dalam keadaan negara yang tidak menentu sekarang ini kita tidak mampu lagi hilang 'cerdik pandai' anak Malaysia.

2 comments:

  1. Anonymous2:21 PM

    ALLAAAAA....stendet laa, mesia...semua yg cerdik pandai,lebih siket dari depa, depa buang laa..yg dungu2,bengap..bodoh bahlol depa cukop mau la dok ataih2 nuu...yg adun2.ahli parlimen depa,ingat pandai2 semua ka..??? Ada yg srp,spm tak pass pun adaa...ijazah,diploma pun adaa...hmmmmmm...zzzzzzz..

    ReplyDelete
  2. Anonymous5:13 PM

    mesia penuh ngan malaun yang dia orang boleh buat kuli batak aje..yang pandai ramai dah lari pasai kat mesia nie semua malaun dan lembu suci yang bengap.

    tengok ajelah empty cabinet mesia semua bengap al bodoh...

    yang teror skit pung ada kala dia bengap pasai prinsip meno yang bodoh menyebabkan dia jadi bangang!

    ReplyDelete