Wednesday, August 01, 2007

Menteri tidak boleh pegang jawatan sukan ; tahniah Abdullah

Menurut laporan bernama hari ini, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengeluarkan arahan supaya Menteri, Timbalan Menteri dan Setiausaha Parlimen tidak lagi boleh memegang sebarang jawatan dalam mana-mana persatuan sukan, kata Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Azalina Othman Said di Kuala Lumpur hari ini.
Tindakan Abdullah ini disokong kerana memandangkan mutu sukan negara dan keadaan negara yang tidak menentu memerlukan tumpuan lebih Menteri kepada kerja utama menguruskan negara.
Di Malaysia hampir semua ruang dipolitikkan termasuk badan sukan. Kehadiran ahli politik khususnya Menteri di dalam badan sukan dihujahkan kononya mampu memudahkan badan sukan itu bergerak khususnya mendapat bantuan kewangan. Ini satu bukti bahawa secara tidak langsung badan sukan tersebut juga menjadi bahan politik. Pembahagian buget dari Kerajaan dan korporat seharusnya berdasarkan pencapaian badan sukan bukan kehadiran ahli politik dalam badan sukan tertentu.
Kehadiran ahli politik dalam badan sukan juga kadang kala mengheret badan sukan tersebut dalam kancah politik. Bayangkan jika ahli politik tersebut kalah atau disingkirkan dari jawatan politiknya sudah tentu badan sukan yang diterajuinya dipiggirkan atau mengundang kemelut perebutan jawatan dalaman kerana beliau sudah tidak laku lagi.
Sudah tiba masanya semua badan sukan negara dibebaskan dari pengaruh 'politik', serahkan pengurusan badan sukan kepada mereka yang benar layak, iaitu dari kelompok orang sukan sendiri. Kementerian yang bertanggungjawab pula seharusnya memperkasakan mereka ini dengan kemahiran pengurusan dan seumpamanya. Lulusan Sains Sukan dari institusi dalam dan luar negara yang makin bertambah bilanganya harus diberikan perhatian juga.
Keadaan negara yang tidak menentu juga (seperti keadaan ekonomi yang makin menekan) menuntut Menteri menumpukan lebih masa dalam 'amanah' utama mereka. Cuma dari segi ini (menumpukan kerja) Abdullah seharusnya mampu memberikan contoh yang lebih baik dan kurangkan melancong ke luar negara.
Satu lagi persoalan yang timbul hampir semua pertubuhan sukan diterjui oleh orang politik dan kini siapa yang 'boleh' menghormati Abdullah dengan mengosongkan kerusi mereka dalam badan sukan tersebut ?

No comments:

Post a Comment