Friday, September 23, 2005

Sah UMNO perkuda Kementerian Pengajian Tinggi

Pada 15 September lepas Saudara Zukri Akhasah (Exco Angkatan Muda Malaysia) telah memberitahu saya mengenai satu kursus bakal calon aspirasi yang akan diadakan pada 16 – 18 september 2005 di PD world marina resort. Kursus ini bertujuan untuk mempersiapkan calon calon aspirasi ini bertanding dan memenangi pilihanraya kampus akan datang ini.

Hasil dari maklumat ini saya telah menghubungi pihak pengurusan PD World Marina Resort dan bertanyakan mengenai kursus melibatkan mahasiswa. Kakitangan pengurusan yang menjawab panggilan itu mengakui sememangnya ada kursus yang melibatkan mahasiswa dan kakitangan universiti. Tempahan 500 tempat dibuat dan menurut pekerja itu juga bayaran akan dibuat oleh Kementerian Pengajian Tinggi.

Pada 17 September saya bersama Tn Hj Ramlan Roes (Timbalan Ketua Angkatan Muda N.Sembilan), Amiruddin Wahab (Setiausaha Angkatan Muda N.Sembilan), Abd. Razak Ismail dan Mat Wazir @Awang Jani (AJK Angkatan Muda NS) telah pergi ke tempat tersebut.

Apabila tiba sekitar jam 11.00 pagi saya telah melihat banyak bas universiti dan kenderaan rasmi universiti (kereta dan van yang di cat logo dan nama universiti). Saya terus ke lobi untuk mendapatkan kepastian mengenai program. Saya telah dimaklumkan oleh kakitangan hotel di meja hadapan bahawa ada dua tempahan kursus atas nama kerajaan satu untuk pensyarah dan satu untuk pelajar.

Di kawasan lobi kelihatan beberapa pemuda Umno yang saya kenali dan saya menjangkakan kehadiran kami juga mereka sedari. Secara kebetulan atau memang mereka terlibat dalam program tersebut tidak diketahui.

Oleh kerana merasakan kehadiran kami mula disedari kami terus beredar dari kawasan lobi menuju ke blok tempat yang kami dimaklumkan oleh petugas hotel yang merupakan tempat kursus untuk pelajar.

11.30 kami tiba di sebuah dewan terbuka, kira kira 300 orang yang kelihatan seperti mahasiswa (dikenali dari pakaian beridentiti universiti dan taq nama) sedang mendengar taklimat. Pemberi taklimat tidak dikenali tetapi jelas dari pemerhatian 30minit kami di situ kami dapat mendengar dengan jelas bahawa kursus itu sememangnya bertujuan memastikan kemenangan calon aspirsi dalam pilihanraya kampus.

Hj Ramlan Roes telah ditegur oleh seorang pensyarah seorang kakitangan akedemik UPM yang berstatus doktor (mengikut Hj. Ramlan beliu dan doktor itu memang saling mengenali atas urusan perniagaan). Doktor itu bertanya apa urusan kami di sini, maka Hj Ramlan menyatakan bahawa kami sedang melihat – lihat kawasan untuk disewa bagi mengadakan kursus. Oleh kerana sudah mula banyak mata tertumpu kepada kami, maka kami pun beredar.

Laporan Polis

Sebaik sahaja keluar dari kawasan itu kami terus menuju ke Ibu Pejabat Polis P.Dickson (IPD PD). Jam 12.45 saya telah membuat laporan polis di IPD PD berikutan makluman dan apa yang saya lihat tadi.

Laporan saya meminta siasatan dan tindakan pihak polis kerana penyalah gunaan wang kerajaan (baca:wang rakyat) kerana dibazirkan hanya untuk kursus memastikan kemenangan calon pilihanraya kampus pro Umno. Penyalah gunaan kuasa juga telah mengakibatkan pembaziran penggunaan kenderaan dan perbagai kemudahan universiti juga untuk tujuan yang sama.

Dari beberapa orang pegawai yang ditemui bersangkutan laporan itu kami telah mengetahui bahawa pihak polis (Cawangan Khas) mengetahui mengenai program tersebut malah ada pegawai yang mengesahkan bahawa Menteri Pengajian Tinggi sendiri turut dijadualkan akan menghadiri salah satu sesi dalam kursus itu. Kami selesai membuat laporan polis dan urusan bersangkutan pada 1.50 petang.

Kami terus pulang ke seremban kerana terpaksa berkejar ke program parti yang telah dirancang. Kecuali Amiruddin dan Angkatan Muda Teluk Kemang ditugaskan untuk datang semula ke PD world marina resort petang itu untuk mengambil gambar.

Mahasiswa Gangster
(tulisan italic selepas ini merupakan hasil laporan Amiruddin)


Pada jam 5 petang amiruddin telah sampai ke PD World Marina Resort bersama kamera. Beliau terus ke tempat di mana kursus diadakan. Beliau mula merakamkan gambar dan hanya setelah merakamkan 4 keping gambar. Beliau telah dikerumuni kira – kira 20 orang (yang dijangkakan mahasiswa) bertanyakan mengapa beliau mengambil gambar. Dan ada seorang dari mereka cuba merampas kamera di tangan Amiruddin. Beliau menolak orang yang cuba merampas kamera itu dan mula bercakap dengan kuat menyatakan ini tempat awam semua orang berhak berada di sini.

“Saya ambil gambar pemandangan bukan gambar awak, apa awak susah?” tegas Amiruddin

“Atau awak semua tengah buat benda salah? Saya buat laporan polis nanti!” tambah Amiruddin yang menyebabkan kumpulan itu kelihatan mula panik dan kelihatan beberapa orang mula bercakap-cakap antara mereka.

Untuk mengelakkan perkara tidak di ingini Amiruddin telah keluar dari situ dan terus menghubungi saya melaporkan kejadian itu.

Selama ini tuduhan demi tuduhan dibuat mengenai Umno perkuda pihak universiti dan Kementerian Pengajian Tinggi. Sekarang sah kami telah menangkap basah kejadian yang mengesahkan mengenai sindiket Umno memperkudakan Kementerian Pengajian Tinggi untuk memastikan kemenangan calon pro Umno dalam pilihanraya kampus kali ini.

1 comment:

  1. Anonymous12:50 AM

    chegu, lps ni perbanyakkan berita mengenai institusi pengajian.
    saya merupakan lepasan spm dan kehausan berita penyelewengan pentadbiran . sekiranya chegu maklum, kebanyakan sekolah atau mgkn semua (menengah) pengetua nya pasti bersangkut paut dgn UMNO. kalau bkn org UMNO, jgn arap nk dpt jd pengetua. minta siasat.

    ReplyDelete