Sunday, September 11, 2005

Bantah pelatih PLKN jalani latihan senjata api.

Angkatan Muda Malaysia memandang serius mengenai maklumat bahawa PLKN telah memperkenalkan latihan menggunakan senjata api di 76 kem seluruh negara sejak sebulan lalu. Lebih serius lagi latihan ini dijalankan secara sulit tanpa pengetahuan Jawatankuasa terpilih untuk perpaduan dan khidmat negara dan ibu bapa sendiri.

Dalam akhbar tempatan baru baru ini , Ketua Pengarah PLKN, Kamaruddin Mohd Baria sendiri mengesahkan yang latihan senjatapi dijalankan di peringkat percubaan dan mengakui dijalankan tanpa kebenaran jawtankuasa terbabit dan ibu bapa. MLKN perlu menjelaskan bagaimana perkara ini boleh berlaku dan apakah keperluan bagi remaja beriusia sekitar 18 tahu dilengkapkan dengan pengetahuan mengendalikan senjata api ? Kerajaan sebelum ini telah mengumumkan yang program latihan tersebut adalah bertujuan untuk menyemai semangat patriotik di jiwa para pelatih di samping mengeratkan lagi perpaduan nasional dan meningkatkan disiplin diri. Adakah dengan membeerikan latihan penggunaan senjata api dapat merialisasikan tujuan tersebut ?
Ini juga membuktikan kerajaan menipu apabila memberikan jaminan bahawa khidmat negara ini bulanlah satu program latihan ketenteraan.

Kini bukit aman sendiri mengakui bahawa negara sedang mengalami masalah remaja atau kanak – kanak yang terlibat dalam keganasan jenayah. Terbaru ialah beberapa kanak – kanak di langkawi disyaki terlibat membakar kenderaan awam. Dan latihan menggunakan senjata api di kalangan remaja ini harus dihentikan segera kerana bagaimana pihak keselamatan mampu memantau apabila puluhan ribu remaja yang mempunyai asas mengendalikan senjata api ini berdepan dengan pengaruh persekitaran ?Sebelum menjalankan latihan menembak dan mengen dalikan senjata api PLKN juga telah diragui dari aspek kemampuan jaminan keselamatan pelatihnya. Banyak kes kemalangan sehingga mengakibatkan kematian berlaku, itu belum masuk pelatih hilang, di rogol dan seumpamanya.

Dan bagaimana pula kini apabila latihan senjata api diperkenalkan sudah tentu meletakkan pelatih dalam keadaan berisiko lebih tinggi ?

Angkatan Muda menuntut untuk latihan ini dibatalkan segera. MLKN perlu menjelaskan dan memohon maaf kepada masyarakat khususnya ibu bapa terlibat mengenai perkara ini.
______________________________________________________
NOTA KAKI: Angkatan Muda membantah pelaksanaan PLKN sejak dari awal kerana MLKN tidak mahu berkongsi bagaimana atau mengumumkan modul latihan yang dijalankan dan dijalankan secara tergesa - gesa tanpa memperdulikan pendapat pihak lain

No comments:

Post a Comment