Tuesday, October 11, 2016

Respon mengenai Gerakan Merah dan Mahathir hadir BERSIH 5

Dalam sidang media (10 Oktober 2016) saya ditanya orang teman wartawan mengenai pertembungan Merah dan Kuning. Respon saya ialah

  • bergaduh, tunjuk kekuatan fizikal dengan memukul orang tanpa alasan seperti mempertahan diri dan harta bukan sahaja jenayah tetapi ia perbuatan 'babarian'
  • saya 'sindir' Datuk Jamal makin porpular sebab dia 'pandai' buat kerja
  • SAMM pertahankan hak sama ada merah atau kuning untuk berhimpun tetapi bergaduh secara 'babarian' adalah tidak bertamadun dan tidak membantu negara.
  • SAMM cabar untuk wakil Merah dan Kuning berada sepentas perdebat idea dan hujah masing, ini lebih mendidik rakyat dan menghasilkan idea terbaik buat negara. Semua tamadun hebat berlukan dengan pertembungan pendapat. Jika tidak ada yang berani anjur SAMM sedia tampil dengan syarat pemimpin Merah dan Kuning sedia.



Kemudian saya ditanya pada pendapat saya Mahathir akan turun ke Jalanraya atau tidak untuk bersama BERSIH 5. Respon saya ialah

  • Mahathir ini bekas diktator yang sarat dengan jenayah pentadbiran, rompakan dan kemusnahan sistem ketika pemerintahanya. Dia tampil menyerang penggantinya dari parti regim hanya apabila kepentingannya atau kehendaknya tidak diperolehi. Maka bagi saya Mahathir turun atau tidak ke jalanraya itu tidak bawa makna apa - apa, namun kita semua harus hormati hak Mahathir selaku warga negara Malaysia nak berhimpun atau menyatakan pandangan walaupun ketika zamanya dia sangat zalim terhadap rakyat yang melawan dia, berkumpul menyatakan pandangan yang bertentangan. Mahathir ketika memerintah penipuan pilihanraya juga sangat teruk, ingat lagi pemalsuan Kad pengenalan (Pilihanraya Likas)dan Projek Dr.M di Sabah ?
  • SAMM mendokong tuntutan BERSIH 5 dan untuk pengetahuan semua SAMM bersama gerakan menuntut pilihanraya bebas dan adil ini semenjak BERSIH diwujudkan oleh Hj. Syed Shahir Syed Mohamud lagi. SAMM menjadi antara tulang belakang pendiri pada ketika itu dan pelan kerangka awal strategi demo 'tawan bandar' yang diadaptasi dari strategi demo Korea Selatan itu yang kali pertama digunakan BERSIH 1 adalah dirangka oleh SAMM sendiri.
  • Maka jika ada seorang dua macai parti Mahathir yang baru nak belajar bersama gerakan rakyat seperti BERSIH tidak perlu angkuh dan sombong sehingga mempertikaikan peranan dan kejujuran SAMM.
  • Malah che'GuBard hilang hak demokrasi bertanding pilihanraya kerana didenda RM6,000 oleh mahkamah kerana melawan isu penipuan pilihanraya. Mahathir hanya diktator koruptor zalim ketika pemerintahanya maka dia turun atau tidak tidak penting dan BERSIH 5 bukan urusan Mahafiraun.

7 comments:

  1. Anonymous9:57 PM

    Aku setuju dengan Che Gu Bad.Mahathir a/l Kuyakutty adalah Penyebab KEHANCURAN Sosio Ekonomi dan Sosial Negara.sekarang cuba nk jadi Hero Kunun Mahathir kami Rakyat Malaysia tidak Pernah Lupa akan KEZALIMAN KAU .SEBELUM KAU MATI MENGAKU LAH KESILAPAN KAU DAN MINTAK MAAF DENGAN RAKYAT MALAYSIA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous11:41 PM

      Kau ni cakap apa bai ..pandir ke kau ni ..

      Delete
    2. Anonymous12:11 AM

      9.57 ni kena gam ke apa. Cakap macam bangang. Sama bodoh kau ni macam bad.

      Delete
    3. Anonymous12:12 AM

      Memang jauh beza. Bodoh bagai nak giler

      Delete
  2. Anonymous7:35 AM

    Merah ada. Kuning ada. Bad purple ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous11:43 PM

      Bad patut warna pinklah ..baru boleh guling2 atas jalan bro ..hahaha ..politik cikgu sekolah tadika

      Delete
  3. Anonymous4:08 PM

    tahniah bard kau berbeza kerana prinsip kau..

    ReplyDelete