Sunday, July 24, 2016

MIMOS menjadi tempat kianat Melayu dan ekonomi negara ?

Catatan Umum

24 Julai 2016

1. Pada 24 April 2014 carian Utusan Malaysia menyiarkan Najib Razak, Perdana Menteri Malaysia berkata Ketirisan jejas pendapatan ekonomi negara. Kemudian carian Awani 7 Febuari 2016 menyiarkan Najib sekali lagi mengatakan ketirisan menjadi masalah ekonomi. Nampaknya Najib serius dalam bab ketirisan sehingga carian Google menemukan ratusan ucapan rasmi Najib mengenai ketirisan. Namun ketirisan yang dimaksudkan banyak tertumpu kepada masalah 'under decleration'. 

Tahu atau tidak dalam bab ketirisan ini, ketirisan dalam agensi kerajaan seperti Institut Sistem Mikroelektronik Malaysia atau lebih dikenali dengan singkatan Bahasa Inggerisnya iaitu MIMOS.

2. 1985 MIMOS mula beroperasi dengan melanjutkan idea dan kehendak Mahathir seiring dengan kewujudan Cyberjaya dan yang sewaktu denganya. Semenjak itu ratusan juta wang negara teralir untuk idea 'bombastik Mahathir' namun hampir semuanya gagal. Contohnya 1992 MIMOS melancarkan Penyedia perkhidmatan ISP Malaysia (jaring) yang akhirnya tutup dengan rekod kerugian tinggi.


Abdul Wahab Abdullah
3. Mungkin ramai tidak perasan MIMOS antara agensi yang mendapat peruntukan ratusan juta setahun. Walaupun bertaraf GOC (govt. owned company) yang diletakkan dibawah Kmenterian Kewangan (dibawah pengawasan Kementrian Sains, Inovasi & Teknologi, MOSTI) namun ia hampir tidak pernah menjana kewangan tetapi setiap tahun menyedut puluhan, ratusan juta wang rakyat.

4. Sebulan SAMM lalu telah membentuk pasukan siasatan menemui perbagai pihak untuk meneliti bagaimana ketirisan agensi kerajaan merupakan antara musuh utama ekonomi negara. MIMOS dipilih kerana ia contoh terbaik peruntukan besar, tanpa untung, laporan palsu, lantikan kakitangan palsu, tuntutan palsu dan semua tertutup kerana disebarkan 'gossip' betapa CEO dan Presiden MIMOS yang merupakan bekas pimpinan Umno Pulau Pinang dan ada hubungan yang rapat dengan Perdana Menteri. Berdasarkan siasatan ditemui beberapa kali wujud usaha menukar kepala MIMOS ini tetapi kerana 'gossip' hubungan baiknya dia terus kekal hingga kini walaupun Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan sendiri amat maklum mengenai ketirisan MIMOS.

5. Tulisan mengenai ketirisan MIMOS sebagai contoh ketirisan agensi kerajaan yang menjahanamkan wang rakyat ini akan ada 3-5 siri dan mendedahkan aspek berbeza dengan bukti. Amat diharap media dan semua yang menyokong integriti serta usaha menyelamatkan wang rakyat dapat sama menghebahkan. Sasaran kami ialah rakyat sedar apa akan berlaku, watak antagonisnya ditukar dan diambil tindakan segera jika tidak rakyat perlu tumbangkan yang melindungi mereka.

6. Kita mulakan dengans sekecil - kecil pendedahan. MIMOS sebuah agensi kerajaan yang ketika diwujudkan bangga sebagai pusat kemajuan teknologi (ICT) yang memberi ruang dan warga Malaysia khususnya Bumiputera. Namun kini berbeza dibawah seorang Presiden & CEO yang merupakan bekas pemimpin Umno yang mendapat lindungan Perdana Menteri ratusan pakar ICT Malaysia khususnya Melayu telah disingkirkan. Kebanyakan kerana bertindak menegur ketirisan dan penipuan yang dilakukan di MIMOS. Pekerja Melayu kini merupakan minoriti, masalahnya bukan Melayu sedikit tetapi MIMOS kini dibanjiri warga asing. 


Peruntukan untuk gaji (ABM - Anggaran Belanja Mengurus) tidak dibayar kepada kumpulan sasar yang sepatutnya menerima peruntukan tersebut tetapi disimpan untuk membayar gaji (Emolument) kumpulan yang kebanyakkannya membuat penyelidikan di bidang perisian (software) sedangkan mandat utama ialah untuk membuat penyelidikan dibidang Electronic (MIMOS = Malaysia Institute of Micro-ELECTRONICS and Operating System) dan pembangunan perisian hanyalah mandat tambahan kepada MIMOS berdasarkan keputusan kabinet pada tahun 2006 yang masih kekal sehingga sekarang.

Kumpulan sasar terpaksa menggunakan peruntukan pembangunan (RMK-11) yang sepatutnya digunakan untuk membiayai aktiviti penyelidikan seperti membeli bahan untuk ujikaji, kelengkapan, mesin dan sebagainya untuk membayar gaji.

Lebih dari itu, peruntukan pembangunan (RMK-11) juga digunakan (lebih kurang sebanyak RM20juta) untuk membayar gaji (Emolument) tenaga kerja kontrak termasuk buruh asing.

Sebuah syarikat (third party) sedang menikmati keuntungan dengan membawa masuk pekerja yang diragui kelulusan, pengalaman dan kepakaranya sebagai programmer pakar dibayar gaji besar yang sebahagian dari gajinya dipotong sebagai caj syarikat. Kenapa ini dibiarkan sedangkan ribuan anak Malaysia dalam bidang ini terbiar. Adakah kerana syarikat ini ada kena mengena dengan pihak atasan ? Maka tercungaplah pihak berkenaan berusaha meletakkan nilai matawang negara naik tetapi antara musuh yang tidak disedari ialah puluhan juta wang negara teralir keluar hampir tiap bulan seperti di MIMOS terus dilindungi.

Malah ramai pakar anak Malaysia terpinggir akhirnya tersingkir atau meninggalkan MIMOS. 2016 satu jabatan dibubarkan dalam MIMOS hanya kerana tidak cukup peruntukan sedangkan dalam masa yang sama peruntukan sedang dibazirkan untuk satu keperluan yang tidak penting.

7. Ada warga MIMOS yang menegur hasilnya  baru baru ini, penagihan bonus telah menyaksikan ketidakadilan yang belum pernah berlaku di dalm sejarah MIMOS, yang mana satu jabatan telah dianiayai kerana mendapat hanya 0.3 bulan ada jabatan yang rapat dengan CEO boleh mencecah sampai 3 bulan  bonus.  Mengejutkan kerana tali ukur yang berbeza telah digunakan hanya kerana untuk memberikan bonus kepada Jabatan yang melindungi jenayahyang berlaku. 

Keadaan yang sama digunakan untuk kenaikan pangkat. Jabatan  yang tersebut diatas adalah terdiri dari 100% anak tempatan yang mana 98% adalah Melayu.  Salah seorang yang ditemui melahirkan rasa dianaktirikan di tanah air sendiri manakala segala dana dijuruskan kepada warga asing .   Kemarahan dan kekecewaan pekerja tempatan sedang memuncak setelah menyaksikan kerakusan ini sejak beberapa tahun lalu.  Malah MIMOS telah lari dari manadat asal penubuhan.  Amanah Kerajaan memperturunkan dana besar untuk menguruskan kepakaran tempatan telah dikianati. Teraamat menyedihkan kerana semua ini berlaku dengan puncak pimpinan (CEO) adalah rakyat tempatan.  Warga MIMOS amat mengharapkan supaya semua masalah ini dapat diperbetulkan kembali dan amat mustahil untuk dilakukan oleh CEO sekarang.  

watak nama yang rata - rata staff tak kenal


8. Bukan sahaja ketirisan berlaku dengan pembayaran gaji tinggi kepada warga asing malah di MIMOS juga terdapat kakitangan tidak wujud tetapi dibayar gaji yang tinggi. Satu contohnya ialah nama Jeevaratnam Ratnam, nama yang tertera sebagai Pengurus di Jabatan Strategi Korporat. Ketika siasatan dibuat ramai warga MIMOS ditanya tidak ada yang mengenai watak ini. Ini bermaksud ia dibayar tanpa perlu muncul, adakah ini amalan betul ? Siasatan lanjut dibuat ada kemungkinan penama tersebut merupakan orang yang rapat dengan ahli Parlimen Tuaran yang juga merupakan Menteri MOSTI iaitu Kementrian yang mengawal selia MIMOS. Adakah ini bagi melancarkan dan menutup apa yang berlaku di MIMOS ?




jika watak ini sama maknanya dia baru bergraduasi 2013, adakah pengalaman beliau atau
 jaringan politik melayakkan beliau duduk disitu ?


berdasarkan carian adakah watak ini mungkin watak sama dengan pekerja
yang dibayar gaji tetapi tidak dikenali warga MIMOS ?
Tulisan ini dihantar kepada semua pihak media, Perdana Menteri, Menteri MOSTI, CEO MIMOS untuk respon semua. Nantikan tulisan seterusnya yang menyentuh berkenaan bagaimana penipuan laporan dibuat termasuk kepada audit.

oleh che'GuBard, Solidariti Anak Muda Malaysia

p/s : sebarang maklumat atau respon sila terus hubungi chegubard@gmail.com respon warga dan bekas MIMOS juga amat dinantikan. Mohon semua sebarkan termasuk orang Umno, lihatlah bagaimana Umno hebahkan pada anda dibawah perlunya pertahankan Melayu dan sebagainya tetapi seorang bekas pimpinan Umno yang dikatakan dilindungi oleh Pemimpin utama Umno sekarang meminggirkan Melayu dalam sebuah GOC yang menjadi tempat menyedut wang.

8 comments:

  1. Anonymous1:17 PM

    Buat ler apapun, ALLAH akan menghukum kita....Jangan jadi serban PAS yg bodoh sombong udahler...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous8:49 PM

      Hang lagi bodooo..:)

      Delete
    2. Anonymous7:04 AM

      anon 8.49 pm..hang lagi babi yg vodoh!!

      Delete
  2. Ni semua cerita nak mengalihkan perhatian dari emdbi.

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:27 AM

    As x ict staff mimos, totally agreed with above. Please do something. The 'warga asing' are too much.

    ReplyDelete
  4. Apakah Anda perlu 100% Loan?
    Saya dapat melayani kebutuhan keuangan Anda dengan lebih sedikit masalah pengembalian itu sebabnya kami mendanai Anda untuk hanya 2%. apapun Anda situasi, wiraswasta, pensiunan, memiliki peringkat kredit yang buruk, kami dapat membantu. pembayaran yang fleksibel lebih dari 2 sampai 20 tahun.
    Hubungi kami melalui: rinasusantiwealthsloanfirm@gmail.com

    1 Nama Lengkap: ............................
    2 Kontak Alamat: .......................
    3 Jumlah Pinjaman: ....................
    4. Durasi Pinjaman ...................
    5. Nomor Telepon Langsung: .................

    Salam,
    Ibu Rina Wealths

    ReplyDelete
  5. Bodoh betul orang yang tulis blog ni. Apa yang anjing sangat? Mana fakta pun xdak, berangan nak tulis blog. Level mentaliti melayu banat. Kalau nak taw. MIMOS ni pengeluar IP terbesar di Malasia n negara ASEAN. Banyak produk Masuk sebagai IP. Mana la hang nak nampak. Semua teknologi akan masuk ke kompani lain. Tapi MIMOS akan ambil pendapatan dpd IP tu. MIMOS jana berbillion ringgit dpd cara ni. Dah jimatkan 800juta ringgit setahun untuk kerajaan. Aku tahu la aku pnah kja sana. Ni platform untuk orang melayu sendiri masuk bidang teknologi. Kalau nak company lain, mmg xdak peluang dah nak naik sampai jadi CEO kat dalam company teknologi GIANT mcm ni. Ni la melayu. bila ada orang melayu naik saja, nak pi kejadah haram hancurkan. Bodoh banat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko bodoh ke apa, dah mmg terang2 orang melayu dok mengharamjadah kan melayu sendiri, ko dok jilat lagi

      Delete