Tuesday, September 29, 2015

Lawatan sepetang di lokasi yang menelan RM10 billion wang rakyat

Petang hujung minggu lepas ke utara sempat singgah ke sebuah lokasi yang pernah menelan wang rakyat sebanyak RM10billion. Sampai ke sudah wang tersebut lesap seperti air tercurah ke padang pasir lesap dan tak nampak baki. Namun watak penting dibelakang skandal tersebut terus dilihat suci.

Perwaja hanya tinggal papan tanda.
pondok jaga tinggalan perbelanjaan RM10billion
kawasan bersebelahan terbangun kilang - kilang aktif yang hanya dibina dengan
beberapa juta RM sahaja dan sudah mula membuat keuntungan pada pelaburnya.
Namun tanah lapang yang menelan RM10billion ini terus menyiksa kenangan rakyat

RM10billion wang rakyat hancur hangus dan ia dilindungi skandalnya di zaman Mahathir Mohammad. Skandal ini telah dibongkar lama, bukans edikit dipecat dan ditahan , ditekan kerana mendedahkan skandal ini.

Mahathir sila jawab dan jangan pura pura suci. Buat yang bertanya kenapa baru sekarang... cheGuBard nak beri tahu cheGuBard sendiri terlibat membuat laporan polis ke atas kes Perwaja ini sejak 1999 lagi.

RM10 billion duit rakyat jahanam oleh Mahathir atas nama Pewaja.

Mahathir sila jawab !!!

#sudahlahMahathir

Menurut Laporan Pembaziran Dana Pembayar Cukai:

Anggaran kerugian: lebih RM10 billion

Anda mungkin telah melihat dalam talian senarai skandal di Malaysia yang telah menyebabkan negara kerugian berbilion-bilion ringgit. Majalah Time memetik pakar ekonomi di Morgan Stanley di Singapura sebagai berkata bahawa negara ini mungkin telah kehilangan sebanyak USD 100 bilion sejak awal 1980-an akibat rasuah.
Salah satu skandal ini adalah projek Perwaja Steel yang sering dikaitkan dengan kerugian sebanyak RM2.56 bilion. Nampaknya angka RM10 bilion adalah lebih munasabah. Malah, Mahathir sendiri telah mengaku kepada umum pada tahun 2002 bahawa Perwaja kehilangan RM10 bilion dalam dialog dengan rakyat Malaysia di London di mana beliau juga mengakui terdapat penyelewengan pelaburan dan salah urus dana dalam Perwaja.
Perwaja Steel bermula pada tahun 1982 sebagai usaha sama antara Heavy Industries Corporation kerajaan milik dan syarikat Jepun Nippon Steel Corporation. Ia sepatutnya menjadi satu projek hebat dalam usaha Mahathir mengetengahkan perindustrian. Sebuah kilang keluli bernilai RM1 bilion telah dibina di Terengganu untuk membekalkan keperluan domestik bagi keluli.
Walau bagaimanapun, Perwaja menghadapi masalah pengeluaran dan telah dibebani dengan hutang yang besar. Oleh kerana pinjaman adalah dalam yen – yang meningkat dengan ketara pada masa itu – bayaran faedah telah menjadi lebih tinggi. Pada tahun 1987 Nippon Steel menarik diri daripada projek itu. Mahathir kemudian membawa masuk rakannya Eric Chia pada tahun 1988 untuk menguruskankan Perwaja dan memulihkan keadaan. Beliau diberi kuasa penuh untuk melakukan apa yang perlu untuk mengubah prestasi Perwaja dan melaporkan terus kepada Mahathir.
Tambahan RM2 bilion telah dilaburkan dalam Perwaja dengan pembiayaan Kerajaan dan pinjaman daripada Bank Bumiputra (RM860 juta) dan KWSP (RM130 juta). Kemudahan baru telah dibina di Terengganu dan di Kedah. Eric Chia menerajui Perwaja selama tujuh tahun.
Pada mulanya, beliau seolah-olah telah berjaya memulihkan Perwaja tetapi selepas beliau meletak jawatan secara tiba-tiba pada tahun 1995 ia menjadi jelas bahawa yang tidak kes itu. Jumlah kerugian meningkat kepada RM2.49 bilion daripada RM1 bilion apabila Eric Chia mengambil alih. Perwaja telah dilumpuhkan oleh hutang tambahan berjumlah RM5.7 bilion.
Pengurusan baru Perwaja menyediakan satu laporan dalaman di mana mereka mendakwa perkara yang berikut antaranya:
– Rekod perakaunan tidak tepat
– Kontrak-kontrak yang tidak mendapat kelulusan berjumlah ratusan juta ringgit
– Dakwaan penyalahgunaan dana
– Kontrak penyelenggaraan yang meragukan berjumlah RM292 juta (termasuk jumlah kontrak sebanyak RM200,000 sebulan kepada sebuah syarikat untuk berkebun, pembersihan dan penyelenggaraan kenderaan)
– Pemberian kontrak RM957 juta kepada syarikat-syarikat lama yang bersekutu dengan Eric Chia
Pada tahun 1999, Anwar membuat laporan polis yang menyatakan bahawa “Dia (Eric Chia) sebenarnya berulang kali mendakwa bahawa tindakan beliau mendapat sokongan dan di bawah arahan Perdana Menteri Dato Seri Dr Mahathir. Dakwaan itu disokong oleh surat yang ditulis Perdana Menteri sendiri. Dengan mandat yang diberi, Lembaga Pengarah telah diketepikan, peraturan tender sengaja diabai dan ianya dipersoalkan, bayaran ‘tidak memuaskan’ dibuat kepada pihak tertentu”.
Selepas bertahun-tahun tanpa tindakan dari BPR dan polis, Eric Chia akhirnya didakwa kerana tidak jujur membenarkan (bukan mengambil) bayaran sebanyak RM76 juta (0.076 billion) pada tahun 2004. Ini hanya berlaku selepas Mahathir meletakkan jawatan sebagai PM dan Badawi mengambil alih. RM76 juta adalah wang yang banyak tetapi ia adalah kecil berbanding dengan jumlah kerugian yang dianggarkan lebih daripada RM10 bilion. Akhirnya, Eric Chia telah dibebaskan oleh mahkamah pada tahun 2007.
Jumlah wang tersebut memberi kesan yang cukup mahal kepada penyalahgunaan Perwaja
“Perwaja kelihatan tidak lebih daripada contoh yang cukup menyerlah berkenaan keterlibatan politik, komersial yang dipersoalkan dan kurang pelaksanaan yang diramalkan gagal. Walaupun dengan pembiayaan yang banyak, ekonomi yang teguh pada masa itu dan perlindungan daripada persaingan barang import dalam bentuk tarif dan kuota, syarikat itu tidak mampu untuk menghasilkan keluli yang menguntungkan. Ia mengalami masalah operasi kronik dan beban hutang yang terlampau tinggi, termasuk kerugian pertukaran asing atas pinjaman banyak dari luar negara. Walaupun selepas kerajaan memutuskan untuk menyerap kerugian terkumpul RM9.9 bilion dengan menswastakan Perwaja pada tahun 1996, ia terus merudum.
Namun wujud kelompok yang jahat dalam Perwaja yang menjamin tempat dalam makam skandal kewangan Malaysia. Bahagian yang tidak diketahui daripada RM15 bilion atau lebih bahawa syarikat yang digunakan dalam pelbagai muslihat dan tipu daya. Walaupun kedua-dua laporan dalaman dan luaran mengesahkan bahawa syarikat itu telah ditipu dengan kejam,namun hampir tiada apa yang telah dilakukan untuk membawa pesalah ke muka pengadilan dalam usaha mendapatkan dana semula. “- Barry Wain
Sources:
Barry Wain (2009) “Malaysian Maverick – Mahathir Mohamad in turbulent times”
Lim Kit Siang (2002), “DAP calls for Royal Commission of Inquiry into RM10 billion Perwaja scandal with former ACA director-general Zaki Husin appointed to assist the inquiry to ensure that Malaysia does not get into the Guinness Book of Records in having the most heinous mega scandals without criminals”
OTHER SCANDALS:
Bank Bumi scandal (RM10 billion)
Maminco-Makuwasa Affair (RM1.6 Billion)
Forex scandal in early 90s (RM30 billion)


2 comments:

  1. Anonymous9:51 PM

    PEMINPIN UMNO DARI DULU KINI DAN SELAMA SELAMANYE PENGKHIANAT RAKYAT

    ReplyDelete
  2. Sdgkn Allah swt mnrima taubat...sdgkn Nabi ampunkn umat, siapalh kite utk tidk memaafknnye....wlwbgmnepun klw Tun M dh brtaubat brilh pluang utk bliau mmprbtulkn ksilapan2nye, trutamanye yg mlibatkn wang rkyt....pulangknlh wang rkyt kpd yg brhak keatasnye.!!!

    ReplyDelete