Friday, July 15, 2011

Ghairah bela diri PDRM akui salah guna dana awam. Tahan lebih ramai atau Polis 'curi' wang rakyat ? Ketua Polis sila jawab !


Polis sibuk nak bela diri kononya semua peserta himpunan BERSIH 2 diberikan layanan sempurna. Baca kenyataan Polis yang dilaporkan media kononya menyatakan RM25 seorang menjadi peruntukan yang digunakan untuk membiayai makan minum peserta ketika ditahan.

Bila ditanya kepada orang - orang yang ditahan mereka menyatakan mereka makan Ayam Goreng, Sayur, Sambal dan Nasi Kosong beserta dengan air manis. Hah! adakah ini harganya RM25 satu orang.

Pergilah ke mana - mana pembekal makanan memasak, tanyakan harga menu tersebut untuk lebih dari 1000 orang makan secara buffet... rata-rata akan mengatakan RM6 satu kepala malah ada yang akan menawarkan semurah RM4 sahaja jika cara pembayaran dipermudahkan.

Makanya PDRM keluar buget (wang rakyat) RM25. Mana pergi lagi RM20 ? Ini melibatkan salah guna kuasa... SPRM digesa masuk dan menyiasat perkara ini ....

Sebenarnya perkara ini sememang berlaku lama .... makanan dalam lokap siapa pernah periksa berapa harga diperuntukkan dan bagaimana mutu makanan disajikan dan siapa yang meraih keuntungan 'rasuah' tersebut ?

Satu lagi teori menurut orang - orang yang ditahan, menurut mereka yang ditahan sebenarnya menjangkau lebih dari 3500 orang, tetapi sebaliknya yang diistiharkan hanya 1000 lebih. Mungkin saja kalau jumlah wang dibelanja untuk makanan kalau jumlah tahanan lebih ramai mungkin membawa ke jumlah harga munasabah...

Sekarang ini PDRM kena jawab mereka tahan lebih tapi tak istihar atau ada kegiatan 'rasuah' dalam membelanjakan wang rakyat dalam menyediakan makanan orang yang ditahan.

8 comments:

  1. kalau time sy buat training, rm25 tu boleh buat 3 kali makan.. pagi, lunch and hi tea... mkn tghari boleh makan mewah siap sauir dan 2 jenis lauk... tu tak tambah buahan2 lagi tu..

    ReplyDelete
  2. Anonymous8:52 PM

    tipux cari makan raayat semua tahu, macam lah kerja polis.makan duit haram itu ada lah sebahagian dari tugas dan tanggong jawab tak caya tanya polis yang besara. bawa dia kat kedai kopi mulakan dengan cerita dalam polis habis berabuk yang keluar tak caya cuba buat.

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:39 AM

    kira sekali kesukaran menghantar bekalan makanan itu kepada mereka...mcm masuk zon perang....tu yg caj mahal...apa la cekgu bad..yg tu pun x leh pikiaq ka..?hehehe

    ReplyDelete
  4. aku rasa dalam rm6 jer kot,ker ada ikan bakar yang mahal ngat tu,hihi.x dok aku rasa,siakap 3 rasa ker,kerapu masam manis.haha

    ReplyDelete
  5. Anonymous1:33 PM

    Disediakan makan pun jadi isu, kalau tak disediakan makan hari tu tentu jadi isu yang lebih besar....

    ReplyDelete
  6. balance budjet apa lg masuk poket la....time ni la polis nk amik peluang hahhaa

    ReplyDelete
  7. Anonymous2:31 PM

    ssh nk puaskn ati manusia2 keparat mcm geng2 pr ni..layan elok slh..layan xelok pon slh..lain kali aku nk cadangkn puak2 yg suke nyusahkn org lain ni sumbat je dlm pembentungan najis..tu je yg selayaknya korng ni dpt wahai balaci2 nuar juburi!!!

    ReplyDelete
  8. Anonymous7:55 AM

    lainkali pdrm hidangkan nasi basi untuk diorng ni.. biar masing2 sakit perut berak KUNING
    haha

    ReplyDelete