Sunday, April 15, 2007

Respon Email : Petronas sokong junta tentera

Dua hari lepas satu email dari Capt. Halib Saad" telah singgah ke kotak email chegubard@gmail.com. Email tersebut dikepilkan.

.........................................................

Assalamu'alikum Badrul Hisham,

Izinkan saya maklumkan pada En. Hisham bahawa selain Petronas, masih banyak lagi Negara lain yang terlibat (kurang lebeh 4 atau 5 negara lain) termasuk juga dari negara America.

Saya rasa tidak salah kalau Malaysia ( Petronas ) juga menerokai dalam bidang ini di Myanmar.

Pedulikan America dengan daleh2 nya tentang human right. Sedangkan dia sendiri preaching its own brand of democracy.

Ada kah kita yang berfikiran waras harus mengikut jejak langkah America dan negara sekutu nya untuk menghukum RAKYAT Myanmar oleh kerana kesilapan pentadbiran kerajaan nya?

APAKAH KITA TELAH MEMBERI KEADILAN KEPADA RAKYAT MYANMAR DENGAN MENGHUKUM JUNTA KERAJAAN ITU?

Kita sudah nampak dengan jelas akan apa yang telah terjadi pada IRAQ dengan campurtangan negara luar dalam kononnya memberi demokrasi pada rakyat IRAQ.

Sabenarnya dengan menakloki IRAQ kebebasan atau demokrasi yang berjaya dicapai ialah kebebasan untok america menerokai hasil minyak negara IRAQ dengan se wenang2 nya.

Sampai sekarang adakah sesiapa atau UN sendiri yang tahu sudah berapa billion tong atau barrel minyak kah yang telah dikeluarkan oleh Amerika??????

Jadi jawapannya, mengapa kita perlu peduli tentang pendapat negara lain kerana negara kita dijemput oleh kerajaan Myanmar untuk meneroka minyak di sana.

Adakah kita harus menghormati pendapat dari orang yang menceroboh negara lain hanya kerana minyak nya??????

Harap maaf, wasallam.

Halib

………………………………………..

Sekurang kurangnya 9 email yang dihantar respon kepada kenyataan Petronas sokong junta tentera. Namun saya memilih untuk menjawab email Saudara Halib.

Saya berharap Saudara Halib tidak punya masalah untuk saya kongsi email yang dihantar di sini.

Pertama sekali dari apa yang saya paham seolah saudara cuba menyatakan saya pro Amerika. Saya dengan ini menafikan perkara tersebut. Saya tidak meletakan diri saya pro atau anti Amerika tetapi saya mengambil sikap anti Kapitalis yang tidak menghiraukan hak kemanusian, menindas marhaen demi mengaut keuntungan.

Kenapa Iraq di serang ? Iraq mempunyai simpanan minyak yang banyak dan di bawah kerajaan Saddam, syarikat – syarikat besar dunia (baca: pengganas kapitalis) tidak boleh meneroka dan membuat keuntungan dengan dari kekayaan sumber di Iraq. Itu merupakan sebab utama mengapa Iraq di serang. Namum bagaimanapun saya secara peribadi juga bukan menyokong Saddam yang mempunyai ’track record’ yang buruk dalam menginaya rakyat Iraq khususnya penganut Islam Syiah dan Kurdis.

Kenapa Myanmar di biarkan di bawah Junta Tentera ialah kerana syarikat – syarikat besar dunia ini tidak berminat menggulingkan Junta tentera di sana kerana kapitalis ini masih mampu menikmati kekayaan sumber dari negara itu.

Sebagai sebuah syarikat milik negara, PETRONAS tidak harus mengikuti langkah pengganas kapitalis lain di dunia ini yang berurusan hanya demi kekayaan dengan sanggup mengetepikan hak asas kemanusiaan. Kerana itu secara peribadi saya terlalu ghairah mendengar hujah wira demokrasi dan anti perang dunia terkini yang juga penasihat PETRONAS.

Saudara Halib, saya mempunyai teman – teman yang agak rapat terdiri dari pelarian politik Burma yang terpaksa meninggalkan keluarga dan tanah air untuk mengelakkan hukuman penjara seumur hidup atau bunuh.

Di SungKongHoe University saya mempuyai teman sekelas yang merupakan Setiausaha Agung NLD Korea, Nay Tun. Dia terpaksa meninggal negara ketika tentera memburunya di universiti untuk dibunuh. Mereka hidup susah berjuang dirantauan. Mereka sengsara dan luka. Tindakan PETRONAS umpama menabur garam ke luka mereka.

Pada 1988 kebangkitan rakyat Burma telah mengenepikan penindasan dan kekejaman General Ne Win. Semenjak itu ramai pimpinan rakyat di tangkap dan di bunuh dengan perbagai alasan. Daw Aung San Suu Kyi pula telah ditangkap dan kemudian dipenjara di rumah sendiri. Perkembangan tersebut telah mendapat bantahan dunia kerana bantahan dunia Regim Ganeral Ne Win telah terpaksa mengadakan pilihanraya pada 1990 namun kerana gelombang kebangkitan rakyat yang tidak tahan dengan kezaliman dan penindasan regim maka parti yang berkuasa telah tewas teruk kepada National League For Democracy (NLD) dengan NLD menang 392 dari 485 kerusi.

Kemenangan rakyat menerusi NLD ini dinafikan oleh Regim yang menggunakan tentera mengambil alih kekuasaan negara dan ramai pemimpin rakyat di bunuh dan dipenjara. Maka ramai antara pemimpin progresif terpaksa lari ke luar negara.

Namun selepas itu Regim Junta Tentera seolah mula mempelajari dunia yang dikuasai pengganas kapitalis. Memandangkan negara mereka antara negara termiskin mereka tidak punya banyak pilihan selain membuka pintu memastikan semua pengganas kapitalis ini boleh masuk ke Burma untuk memuaskan nafsu mereka meneroka hasil sumber negara. Maka Junta juga akan mendapat dua keuntungan iaitu kurangnya tekanan dari dunia luar (maka mereka terus memerintah) dan mereka dapat sedikit hasil yang tercicir atau tertumpah dari pingan kekayaan yang dibawa keluar dari negara mereka.

Malaysia juga punya ’track record’ yang hitam apabila wakil negara ini yang dilantik sebagai wakil khas PBB dalam isu Burma telah dikaitkan dengan usaha mendapatkan kontrak telekomunikasi di negara tersebut. Ini amat memalukan....

Kita seharusnya sedar bahaya dunia yang dikuasai pengganas kapitalis ini. Kapitalis menguasai negara tertentu dengan melabur wang setiap kali pilihanraya memenangkan calon pilihan mereka. Apabila calon ini menang sudah tentu mereka akan mengikut telunjuk pengganas kapitalis ini.

Amerika Syarikat contohnya merupakan sebuah negara besar yang punya kekuatan tentera, setiap kali pilihanraya khususnya pilihanraya Presiden pengganas kapitalis sanggup melaburkan dana besar yang tak terpikir dek akal untuk memastikan Presiden yang menang bakal menjadi pemimpin boneka mereka. Sudah tentu polisi luar rumah putih di tangan pengganas kapitalis ini.

Ini juga berlaku di banyak negara tidak terasing juga Malaysia ketika tiba pilihanraya ’taikun - taikun’ besar akan melimpahkan dana dan mengautnya berganda melalui pemimpin boneka mereka. Cuma bezanya di Malaysia ada di kalangan pemimpin politik juga terdiri dari pengganas kapitalis menjadi pemimpin dan menjaga syarikat mereka sendiri.

2 comments:

  1. Anonymous12:15 PM

    bagus satu tulisan yang bagus tetapi buleh diperbaiki dengan beberapa fakta berkaitan yang lebih detail

    ReplyDelete
  2. terima kasih.....

    sokongan dan komen saudara amat dihargai....

    ReplyDelete