Friday, April 20, 2007

Taib harus tarik balik ugut saman Malaysiakini

Gerakan Demokrasi dan Anti Korupsi (GERAK) dengan ini melahirkan rasa kesal terhadap tindakan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud, untuk menyaman sebuah media elektronik, Malaysiakini.com

Taib melalui suratnya kepada Malaysiakini menyatakan akan menyaman dalam tempoh 48jam jika media itu gagal memohon maaf dan menarik semula laporan rasuah membabitkan beliau.

Sebagai seorang ahli politik veteran seharusnya Taib lebih paham dan bertanggungjawab. Menjadi tanggung jawab media dan peranan media untuk melaporkan, mendedahkan dan menyalurkan maklumat kepada rakyat.

Taib juga harus faham situasi kedudukan beliau sebagai Ketua Menteri seharusnya boleh menerima kritikan dan serangan mengenai cara beliau menjalankan tugas. Beliau harus menjawab dan berhak mempertahankan tindakan yang diambil, memahami hak beliau juga media seharusnya melaporkan semula respon Taib kepada rakyat. Maka akhirnya rakyat akan menjadi hakim. Itulah antara asas proses demokrasi.

Malangnya di negara Malaysia proses demokrasi hanya difahami sebagai memangkah kertas sahaja. Itu demokrasi palsu.

GERAK juga menyatakan solidariti bersama Malaysiakini.com untuk mempertahankan hak dan peranan media dalam negara demokrasi. Media seharusnya mampu menjadi ’Whistle blower’ kepada negara dalam banyak perkara.

GERAK menuntut Taib menarik semula ’ugutan’ saman beliau dan Malaysiakini seharusnya memberikan ruang liputan yang sewajarnya kepada Taib untuk menjelaskan kedudukan sebenar dan mempertahankan dirinya.

1 comment:

  1. Anonymous8:12 PM

    biar depa saman.....kita bongkar di mahkamah....bogelkan saja taib..

    ReplyDelete