Friday, April 13, 2007

Petronas sokong Junta Tentera Myanmar !

Agensi Berita AFP 31 Mac yang lalu melaporkan syarikat petroleum negara Petronas, akan lancarkan projek meneroka sumber petroleum dan gas di selatan perairan Burma.

Petronas akan berkerjasama dengan syarikat petroleum tempatan “Myanmar Oil and Gas Enterprise” dan akan memulakan projek penerokaan itu dalam bulan april 2007.

Petronas Chartikari Myanma Oil, syarikat kerjasama antara Petronas and Myanmar's Energy Enterprise, sebelum ini sudah pun menjalinkan kerjasama dalam meneroka sumber minyak dan gas di tujuh pelantar di sekitar Andaman Sea.

Sumber gas asli dan minyak merupakan sumber penting penyumbang dalam ekonomi Kerajaan Tentera Myanmar yang dalam keadaan amat tenat . Negara itu kini merupakan sebuah negara termiskin dan berada di bawah pemerintahan junta tentera. Keadaan ekonomi yang tenat itu kerana pemulauan ekonomi dari banyak negara yang dikenakan semenjak negara itu berada di bawah pemerintahan tentera dan memenjarakan Aung San Suu Kyi.

Aung San Suu Kyi, 61 merupakan tokoh demokrasi dan pemenang nobel keamanan pada 1991.

Dalam keadaan hampir seluruh dunia sedang memberikan perhatian untuk mengembalikan demokrasi di Myanmar, malah banyak negara mengambil langkah lebih ke depan bila mengenakan pemulauan ekonomi tetapi Malaysia mengambil langkah sebaliknya.

GERAK dengan ini menyatakan bantahan dan kekesalan terhadap tindakan tidak prihatin Kerajaan Malaysia dan Petronas dalam isu ini.

Dalam isu berkaitan Myanmar imej Malaysia pernah tercalar apabila wakil Malaysia ke PBB yang dilantik sebagai wakil khas menyelesaikan isu Burma bukan setakat gagal malah beliau dikaitkan dengan kejayaan mendapatkan projek telekomunikasi besar dan beberapa perniagaan di negara itu.

Penasihat Petronas yang dikenali sebagai juara pejuang hak asasi, anti perang dan demokrasi di luar negara dituntut untuk menyatakan pendirian dalam isu ini.

* cheGubard secara peribadi tidak mengiktiraf kewujudan negara Myanmar yang menggantikan nama BURMA

No comments:

Post a Comment