Thursday, January 11, 2007

UGUTAN ABDULLAH BUKTI OSA UNTUK SELINDUNG RASUAH / JENAYAH TERANCANG.

Kenyataan Media GERAK
10 Januari 2006

9 Januari 2006 hampir semua akhbar arus perdana menyiarkan ugutan Abdullah Hj Ahmad Badawi, Perdana Menteri yang menyatakan kerajaan akan bertindak jika dokumen tol tertakluk di bawah Akta Rahsia Rasmi Kerajaan (OSA).

Kerajaan boleh bertindak sekiranya salinan perjanjian antara kerajaan dengan syarikat konsesi lebuhraya yang didakwa dimiliki oleh sebuah parti pembangkang, dikategorikan di bawah Akta Rahsia Rasmi, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Ugutan ini di tujukan kepada Saudara Tian Chua, Ketua Penerangan Parti keADILan Rakyat yang mendedahkan dokumen perjanjian Tol antara kerajaan dan syarikat pengendali konsesi tol Lebuhraya Damansara Puchong (LDP).

Tian dalam sidang medianya Khamis lepas mendedahkan berdasarkan kepada dokumen yang didakwa perjanjian setebal 200 muka surat ditandatangani pada 23 April 1996, antara Kerajaan dengan Litrak, jelas menunjukkan sikap berat sebelah dan menindas rakyat.

Perjanjian itu jelas hanya menyebelahi syarikat konsesi dengan menjanjikan kenaikan tol dan pampasan jika syarikat tidak dibenar menaikan tol malah jika aliran trafik kurang kerajaan juga harus bertanggung jawab untuk memberikan pampasan.

Melalui perjanjian – perjanjian seperti ini pemegang konsesi tol seolah dianugerahkan mesin membuat wang untuk memunggah harta negara.

Namun apabila memberikan komen mengenai pendedahan tersebut, Perdana Menteri telah tidak memberikan respon terhadap pendedahan sebaliknya menyatakan ugutan akan mengambil tindakan kerana mendedahkan dokumen yang di klasifikasikan sulit di bawah Akta Rahsia Rasmi Kerajaan (OSA).

Gerakan Demokrasi dan Anti Korupsi (GERAK) kecewa dengan respon Perdana Menteri. Beliau pernah berjanji untuk membentuk kerajaan yang lebih telus dan bertanggungjawab (Transparen & Integrity). Namun respon beliau jelas mengecewakan apabila pendedahan tersebut disambut dengan ugutan.

Melalui respon ugutan Perdana Menteri itu juga menguatkan hujah GERAK bahawa OSA hanya digunakan untuk menyelindungkan rasuah atau jenayah terancang khususnya untuk memunggah harta kekayaan negara.

GERAK mengulangkan sekali lagi tuntutan agar akta rahsia rasmi (OSA) ini dikaji semula kerana ia jelas telah disalahgunakan untuk menutup kepincangan, rasuah dan jenayah terancang pemimpin kerajaan.

Mohamad Ezam Mohd Nor, Pengerusi GERAK pernah merengkok di dalam penjara sabit kesalahan di bawah OSA semata – mata mendedahkan bukti rahsia rasuah dua menteri kanan, yang mana sehingga kini tiada sebarang tindakan terhadap perasuah yang didedahkan tetapi pembongkar rasuah itu telah menjalani hukuman penjara.

Dalam isu tol ini GERAK mencabar kerajaan agar bersikap lebih berani dan telus dengan menjadikan dokumen perjanjian antara kerajaan dengan pemegang konsesi semua lebuhraya sebagai dokumen awam.

Perjanjian tersebut telah mengakibatkan bukan sedikit wang rakyat sama ada dari poket rakyat secara terus mahupun di bayar oleh kerajaan secara pampasan maka sewajarnya rakyat perlu mengetahui mengenai perjanjian tersebut.

GERAK berharap kerajaan benar-benar gigih memerangi rasuah dan penyelewengan. Kerajaan perlu mengelakkan tender tertutup dan dokumen rahsia yang tidak mempunyai mekanisme semak dan imbang yang jelas

”kebebasan maklumat nafas demokrasi”

berita berkaitan :

  1. perjanjian tol wujud mesin buat duit
  2. gabungan anti kenaikan tol dedah dokumen OSA
  3. Ugutan Abdullah bukti OSA lindung perasuah - Gerak

1 comment:

  1. Anonymous6:15 AM

    They will win MrMag, during the next election. They are not playing fair. People in Kampong dont read this. Built a small cheap bridge across a small river, they are happy to vote for any BN fool

    ReplyDelete