Wednesday, July 26, 2006

Pusat Sukan RM490 juta - Kita semakin kehilangan fokus

Oleh Ahmad Ibrahim bin Ahmad Zainuddin

Kenyataan Menteri Belia dan Sukan berkenaan rancangan pembukaan pusat sukan yang kononnya mahu melahirkan atlit-atlit bertaraf dunia benar-benar membuatkan saya tertanya-tanya, apakah kita sudah melupakan matlamat Wawasan 2020 yang kitacanang-canangkan selama ini?

Wang RM 490 juta bukanlah sedikit. Saya sebagai calon SPM 2005 yang dikatakan cemerlang tetapi tidak mendapat biasiswa oleh pihak kerajaan merasa terkilan kerana nampaknya kita lebih mengambil peduli untuk melahirkan atlit-atlit daripada melahirkan golongan intelek.

Apa ada pada nama? Kita mahu terkenal seluruh dunia? Tidakkah kita sedar, kita seolah-olah mengejar sesuatu yang tidak kekal. Tidak melampau kalau saya katakan, kita memang sudah kehilangan fokus. Kita berkebolehan untuk melahirkan intelek-intelek muda yang mampu membawa cabaran memimpin negara pada masa hadapan, tetapi kita mengabaikan prospek tersebut. Kerana apa?

Hanya kerana ingin duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan negara-negara lain dalam bidang sukan.

Negara kita sekarang lebih memerlukan pembangunan insaniah terutamanya dalam golongan muda yang sekarang ini semakin kehilangan arah. Saya tidak katakan jangan membangunkan industri sukan, tidak! Tetapi, bagi saya, industri sukan adalah kemajuan sampingan yang boleh kita giatkan apabila bahagian lain yang lebih penting untuk kemajuan negara dapat dicapai. Apakah kita hendak mengambil isu-isu picisan dan mengabaikan hal-hal lain yang lebih besar?

Kalau kos pembelajaran seorang pelajar perubatan di London ialah RM 1 juta, kira-kira 490 orang pelajar perubatan boleh dihantar ke sana dalam temph 10 tahun. Dan manfaatnya? Adakah kita mengharapkan atlet-atlet ini untuk menyelesaikan masalah ekonomi kita yang semakin meruncing? Atau menyelesaikan isu dadah yang semakin hari nampak semakin mustahil untuk diselesaikan?

Kepada ibu bapa, galakkan anak-anak anda menjadi penyanyi atau atlet, kerana itulah matlamat negara kita sekarang.

No comments:

Post a Comment