Wednesday, June 06, 2018

Lantikan Peguam Negara, Manifesto Pakatan Harapan dan Kematangan Anwar Ibrahim

Catatan Umum

6 Jun 2018

1. Beberapa hari kebelakangan ini hinggalah pagi semalam negara berbincang polimik mengenai perlantikan Peguam Negara. Peguam Negara sebelum ini Apandi Ali tidak pasti apa istilah sesuai digunakan sama ada berhenti atau dipecat tetapi yang pasti dia bukan lagi Peguam Negara. Selepas itu Mahathir selaku Perdana Menteri seperti amalan biasa sebelum ini mengemukakan nama ke Istana  Negara (baca : DYMM Seri Paduka Baginda Yg Di Pertuan Agong).

2. Muncul polimik diberitakan Istana Negara meminta cadangan dalam bentuk senarai beberapa nama namun Mahathir pula diberitakan berkeras hanya menamakan satu sahaja nama iaitu Tommy Thomas. Istana Negara mengeluarkan kenyataan 1 Jun menyatakan belum ada persetujuan. Kenyataan ini dibaca oleh ramai sebagai masej Istana tidak bersetuju dengan nama yang diberikan. Kenyataan Istana Negara itu disambut dengan serangan bertubi - tubi cybertrooper berbayar dan tidak berbayar pro Mahathir. Kadir Jasin yang merupakan Ketua Media dan Komunikasi Majlis Penasihat Kerajaan tanpa berlengah terus menulis artikel dan terus menjadikan tulisan beliau tular. Kadir menyerang DYMM Seri Paduka Baginda Yg. Di Pertuan Agong dengan cuba menggambarkan betapa membazirnya Baginda Tuanku. Ini merupakan taktik biasa Mahathir, bila Istana tidak mengikut kehendaknya pasti Istana akan diserang khususnya akan dilabel sebagai membazir dan memeras rakyat seperti sebelum ini.



antara grafik yang tular menyerang Agong (ini pilih yang paling sopan, malah ada yang lebih biadap)
perbelanjaan yang dikatakan pembaziran Agong dikatakan juga data
dari rasmi Kerajaan turut disebarkan oleh cytro pro Mahathir

Sedangkan maklumat itu Salah, maklumat sebenar laman rasmi MOF berbeza

keratan akhbar Utusan ketika PM ke 4 'berperang' dengan Raja Melayu 

ribuan komen di laman sosial menyerang Agong kerana
diinspirasikan oleh cytro kawalan Mahathir

3. Bukan itu sahaja blogger lain (kawalan Mahathir) seperti Syed Akhbar Ali juga menghalakan 'meriam' ke Istana. Istana sememangnya wujud rasa tidak selesa selepas diseret oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM (lantikan Mahathir) yang baru dengan menyatakan pihaknya beberapa kali menemui Raja - raja Melayu berkenaan isu 1MDB juga SRC . Namun sehari selepas itu Istana Negara mengeluarkan kenyataan menafikan tuduhan Ketua Pesuruhjaya SPRM itu. Kenyataan penafian Istana itu disambut oleh Kadir Jasin dengan desakan tiba masanya mengkaji peranan / kerelevanan Institusi Raja Melayu. Namun seperti biasa  ketika Mahathir Perdana Menteri ke 4 , semasa timbul konflik dengan Istana maka Anwar Ibrahim lah merupakan watak sama ada menjadi panglima mengumpul sokongan rakyat ataupun menjadi 'negotiator' antara PM dan Istana. Walaupun Kadir Jasin, Syed Akhbar Ali, Zainuddin Maidin dan ramai cytro Mahathir menyerang Anwar dalam alam maya namun Anwar meneruskan kematanganya bertandang dari Istana ke Istana dan oleh kerana hubungan baik yang dia bina segera inilah polimik lantikan peguam negara yang tertangguh berhari hari akhirnya selesai dalam satu malam apabila Anwar menggunakan kematanganya mengadap Agong dan menerang duduk perkara. Ternyata berjaya menamatkan polimik kali ini.



4. Jika orang lain mengeluarkan komen atau apa saja berkaitan Raja Melayu pasti akan diseret ke Mahkamah dengan perbagai undang - undang tetapi oleh kerana mereka orang Mahathir maka semua mereka pasti akan terlindung. Nampaknya tidak ada yang berubah dalam perihal ini sama sahaja seperti dalam zaman bawah regim Bn, pelaksanaan undang - undang berdasarkan kepentingan siapa yang berkuasa.

5. Umno dan beberapa kelompok pro atau rapat dengan Umno terus tenggelam dalam sentimen kaum dan agama dalam menangani isu peguam negara ini. Nampaknya kelompok ini mungkin masih tidak sedar bahawa kerana keterlaluan dalam isu kaum dan agama inilah antara sebab mereka tewas dalam keadaan tidak sedar dalam PRU lepas.

6. Isu yang seharusnya dibincangkan ialah apa bezanya lantikan Apandi Ali yang punya rekod bersama Umno dilantik menjadi peguam negara yang dibantah sebelum ini, dengan lantikan Tommy Thomas yang menjadi peguam mewakili salah seorang yang kini menjadi Menteri. Lebih malang lagi kes berkaitan masih tidak selesai lagi dimahkamah. Maka pasti akan berlaku pertembungan kepentingan yang sangat jelas apabila Peguam Negara menggugurkan kes pendakwaan terhadap Menteri Kabinet yang mana beliau sendiri pernah terlibat mewakilinya.

7. Pada janji ke-15 manifesto PH - di bawah tajuk Memisahkan Pejabat Pendakwa Raya Negara Daripada Pejabat Peguam Negara, HARAPAN menyatakan:

Peguam negara akan dilantik daripada kalangan anggota parlimen yang berkelayakan, dan beliau akan menjadi seorang menteri yang boleh meneruskan peranan sebagai penasihat undang-undang bagi kerajaan.
Jawatan Pendakwa Raya pula akan dipegang oleh individu lain yang bebas dan bertindak tanpa mengira kepentingan politik kepartian.
Beliau akan mengetuai Pejabat Pendakwa Raya Negara yang mempunyai autonomi dalam melaksanakan kuasa-kuasa pendakwaan, iaitu sama seperti yang dilakukan oleh negara-negara lain yang demokrasinya lebih matang.
Selepas melanggar manifesto dalam perihal meletakkan lantikan Ketua Pesuruhjaya SPRM dibawah parlimen kini adakah PH sekali lagi melanggar janji manifestonya pula dalam bab pemisahan kuasa Pendakwaraya dan Peguam Negara.

Atau dalam senarai ahli parlimen yaang menang bertanding tidak ada yang layak dilantik sebagai Peguam Negara seterusnya menjadi Menteri yang berperanan sebagai penasihat undang - undang bagi kerajaan sehingga terpaksa berdepan dengan polimik hanya untuk melantik Tommy Thomas selaku Peguam Negara yang akan menjadi Menteri yang menjadi penasihat undang - undang dalam kerajaan.

Dalam bab ini Peguam Negara masih dilantik oleh Perdana Menteri dan tidak bebas masih sama dan tidak ada bezanya dengan sebelum ini malah lebih parah Peguam Negara yang Mahathir lantik ini bakal menjadi Menteri pula jika berdasarkan janji manifesto mereka.

8. Apandi Ali sebelum ini sangat marah dengan saya kerana saya antara yang terlibat awal mendedahkan peranan serta akaun isterinya Faridah Begum. Malah saya antara awal yang mendedahkan pertemuan London dia dengan pemimpin politik, sehingga saya ditekan dalam kes pendakwaan akta hasutan malah peguam yang mewakili saya dalam proses ikat jamin sendiri menyatakan pelik kerana Peguam Negara kelihatan sangat marah dengan saya kerana selain kes tersebut DPP turut menyampaikan 'amaran' saya akan didakwa dengan beberapa kes lain kerana 'serang' Peguam Negara.  Harapnya kali in i pula dengan tulisan cetusan pandangan ini Tommy Thomas tidak pula menjadikan ia geram peribadi ke atas saya.

catatan santai oleh ; che'GuBard, warganegara Malaysia.

6 comments:

  1. Anonymous9:00 AM

    ALL Msian should keep d LIGHT in their heart shine n shining even stronger NOW!

    d DARK Babaric's DNAs old energy still want to survives n fight harder in d LIGHT environment NOW, n so they'll use all means-tactic UNCONCIOUSLY in d dark tht finally bcome their own trap n grave!

    d darkness cannot fight d LIGHT, s d LIGHT sure win n owez d WINNER!

    Bard, please owez share d LIGHT of miracle from ur heart to all Msian tht seem to b confiused with d current political situation, so d barbaric's old energy cannot stand with their trick drama's conspiracy any longer anymore..

    d LIGHT is selfLESS n so beutiful, so we invite all Msian to bcome d LIGHT-house n d LIGHT-workers like u do, hu hu..

    d NEW Msian is d beautiful LIGHT tht wont allow any dark OLD's energy to survive n exist anymore!

    We r all LUV, n we r all LIGHT s ONE(AHAD) great n very2 beautiful family hi hi..

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:31 AM

    Nuar nih ibarat CAHAYA yg sgt terang yg sentiasa menyuloh kegelapan demi kegelapan yg GELAP GELAP..

    Wktu takde sorg pun berani suloh Madey dia dah suloh awal2 lg sbb tuh dia di pitnah Liwat-1 n disumbat kdlm! Sbbnya Madey sgt takut dgn CAHAYA terang yg Nuar suloh pd wkt tu..


    Wktu Najib jd PM, takde sapa berani suloh 1MDB, tapi Nuar awal2 lg jd org pertama bersama Rafizi mnjd CAHAYA yg terang yg akhirnya pitnah Liwat-2 dicanang utk dia disumbat semula kdlm!!

    Klu Madey betul2 betul2 betul2 jujur sejujur2 nya ingin melihat CAHAYA kegemilangan Msia, berikan jwtn PM itu secepat yg mungkin kpd Nuar dgn team2nya sprt Rafizi Mat Sabu Husam Dr Dzul LGE Tony Phua Syed Saddiq yg jls kelihatan selfLESS, yg bnar2 selfLESS yg tiada AGENDA peribadi n kpntingan kroni, yg semata2 hanya n sggup mnjd lilin jer tu hu hu..

    Ingat, CAHAYA itu selfLESS n mnjd sbnr2 CAHAYA yg selfLESS itu tidak pernah takut dicerca dipitnah dgn LIWAT-LIWAT n dihumban kdlm penjara!!

    Kini, tiba2 Nuar nak cepat jd MP semula tu..mungkin dia dah dpt menghidu ssuatu yg 'GELAP' mcm dulu mungkin akan berlaku, hu hu...

    tengok camner Jamal tu, snang2 maseh boleh lepas?
    Adakah polis atau Ketua Polis KP negara yg salah?
    Adakah Muhyidden yg jd menteri kpd polis yg salah??
    ATAU Madey yg lantik Muhyiden tuh yg salah???
    Org yg bijak akan tengok drp PUNCA/kapla..
    Ikan jd busuk/rosak pon dr kapla juga..

    Ddlm Msia baru, dgn CAHAYA yg sgt2 terang itu, tiada sorg pun yg dpt lepas apb ddpti mngkhianati rkyat..

    Smoga sdr Bard trus n sntiasa TEGUH mnjd sbnr2 obor mmbawa CAHAYA yg sgt2 terang itu yg sentiasa selfLESS yg terlalu indah sprt surah An-Nuuur(CAHAYA) yg disebut ddlm QURAN itu..

    Ddlm CAHAYA Cinta-NYA yg maha2TERANG itu tiada apa2 yg dpt n mampu disembunyikan lg hi hi..

    ReplyDelete
  3. TT tidak mewakili LGE dalam kes rasuah tu.

    ReplyDelete
  4. Anonymous1:47 PM

    kerana ini aku suka cheGuBard, sentiasa menulis jujur dan membuka pemikiran

    ReplyDelete
  5. Anonymous9:44 AM

    Sehari dua ini sebuk sekali penulis terkenal A.Kadir Jasin menulis diatas haknya dan juga hak kebebasan bersuara tentang jumlah dana yg diguna serta diperuntukkan kpd yg dipertuan Agung.

    Bgmn pula seandainya A.Kadir Jasin mampu menoleh kearah Tun Mahathir dan melihat sgl bentuk harta serta kemewahan yg tlh dimiliki oleh keluarga serta semua anak2nya SEKARANG? Bgmn pula dgn jumlah aset tanah2 saham2 syrikat2 banglo2 mewah jet? dan kenderaan2 berjenama elit yg mrk miliki SEKARANG?

    Rakyat yg perihatin sprt saya sgt bersetuju dgn data2 detail perbelanjaan sesiapa pun jua dinegara ini yg
    didpti sgt2 boros serta mencurigakan sekali.

    Tetapi sebagai penulis mashyur, spatutnya harus dan wajib melihat BIG-picture dgn ADIL, balance, terbuka serta menyeluruh.

    Bukankan Agung yg ada skrg ini serta sgl kos perbelanjaannya itu diselia dan didanai dibwh pentadbiran terdahulu swktu Najib mnjd PM dan mnjd menteri keewangannya?

    Elok juga A.Kadir Jasin kaji sgl2 dana detail kemewahan itu betul2 jitu tepat halus serta terperinci trhdp kedua2 belah pehak(yg dipertuan Agung dan Tun Mahathir), dan siapakah yg ddpti memiliki jumlah yg bnar2 bertimbun2 yg betul2 tepat serta terbukti lebih banyak SEKARANG!?

    Tolong, jgn mnjd jurubicara disebelah pehak, krn jasa dan laba yg pernah dan akan diperolehi dan dinikmati, tetapi jdlah sbnar2 jurubicara yg ADIL kpd kedua2 belah pehak terutamanya kpd sluruh rakyt Msia!

    Al-Quran ada menyebut, ""jgnlah kecenderungan kamu trhdp seseorg mnjdkan kamu tidak berlaku ADIL/zalim keatas dirimu sndiri.."



    ReplyDelete
  6. Anonymous1:45 PM

    When d LIGHT comes all n ALL d old's DARK Barbarick tricks dramas cronies conspiracies will totally n absolutely vanish to an end, its may take little bit more time, BUT surely gone! Period!!

    LIGHT will b yours, s u bcome more n more selfLESS selfLESS selfLESS n selfLESS about who u r n simply could abondone d old's DARK Barbaric ego temptation tht so obses to think how smart u r? how special u r? how RICH/billion/trillion dollars tht u hv to SECRETLY tryin to manipulate peoples mind n awareness to suit ur DARK's greed "secret" agenda 4 POWER, 4 more n more WEALTH in ur unending's darkest greediest barbarics illusion..

    Today's politics or d current politics of d NOW is about LIGHT LIGHT LIGHT n how strong d LIGHT shines n strongly SHINING in ur heart in ur soul n in ur DNAs, tht u dare to open open open n OPEN-UP even ur very own DARKEST secret scandals tht u try to hide ever since..

    When u totally open ur heart soul n trillions of ur DNAs too, to d LIGHT to d AbsoluteLIGHT hu hu..ur DARKEST's episod of life will melt burn n vanish INSTANTLY, n suddenly what's left in u is egoless-selfLESS.. is LUV, is INTEGRITY TRANSPARENCY Honesty sincerity to d highest order..n thts d AbsoluteLUV my friends!

    I believe all all n ALL Msian luv luv luv n LUV tht LIGHT, of course tht AbsoluteLIGHT ha ha.. except few GRAND-elit politicians n his cronies those stuck with d old's game barbaric theory hi hi.. who still like a foolish child tht "secretly" inviting n instigating peoples into d DARKNESS hu hu..

    So be in d LIGHT n all of us could b all n ALL in LUV s well..

    In d LIGHT we all selfLESS..s in LUV we all selfLESS too, so no n NO more fight for candies "(gula2)-WEALTH-nPOWER" like a 'child' normally do hu hu..

    Being selfLESS in d LIGHT n in LUV.. we owez in peace hepi n harmony hi hi..

    ReplyDelete