Friday, March 30, 2018

FORUM ANAK MUDA :MAHATHIR MEMANG SEORANG PENAKUT YANG MEMILIH RAKAN FORUM ATAU DEBAT

30 MAC 2018

1. 22 Mac 2018 saya telah mendapat masej melalui aplikasi whats app dari saudara Nazman yang memperkenalkan diri selaku wakil penganjur sebuah seketeriat yang akan menganjurkan satu forum yang turut menjemput Mahathir, Fadli Shaari dan Kamarul Zaman Yusoff. Menurut Nazman forum ini dianjurkan seiring dengan keberanian Mahathir melakukan apa yang dia sifatkan sebagai "gatecrashing" dalam forum anjuran Sinar Harian.

2. Saya beritahu bahawa saya masih berpegang dengan apa yang pernah saya tegaskan sedia menggunakan apa juga pentas bagi menyuarakan pandangan dengan syarat penganjur bersedia tidak menyekat pandangan dan apa yang saya ingin suarakan. Nazman mengatakan penganjur bersedia dan saya menyatakan persediaan. Apabila ditanya mengenai 3 lagi panelis dia menyatakan semua telah dihubungi dengan surat, email dan masej di beberapa saluran komunikasi termasuk dengan Mahathir.

3. Kemudian beberapa hari selepas itu Mahathir telah mempertegaskan bahawa dia hanya akan hadir jika forum menampilkan Najib dan Hadi sahaja. Ini sangat lucu kerana Mahathir baru sahaja hadir forum anjuran Sinar Harian walaupun tanpa Najib dan Hadi. Jika melihat dengan jujur tanpa prejudis dengan video siap merakam pimpinan kanan syarikat penganjur sedia merakam video beratur menanti ketibaan Mahathir dan mengiringi masuk dan cara moderator bersedia maka jelas ia sememangnya dirancang. Kenyataan Mahathir hanya akan hadir forum jika Najib dan Hadi hadir juga nampak lucu kerana parti "bunga raya" Kelantan selepas itu menyatakan kesediaan Mahathir untuk hadir ke Kelantan bagi Forum pada 13 April 2018 dengan menampilkan panel Kamarul Yusoff, Asyraf Wajdi & Radzi Jidin (Ketua parti Bunga Raya Ketereh). Nampak sangat Mahathir memang penakut berdialog atau berhujah secara berdepan.

4.Rekod saya jelas bila berdepan Mahathir, dia lari balik awal. 7 April 2016 di Universiti Malaya dalam satu dialog terbuka yang mana pihak media dilarang masuk. Ketika nampak kelibat saya hadir penganjur dan pengawal - pengawal Mahathir semua jelas kelam kabut. Media dilarang masuk, rakaman yang ada hanya rakaman curi - curi. Bila saya bangkit bertanya soalan, pengerusi mengganggu sehingga saya memendekkan pertanyaan berbeza dengan sebelum saya boleh memuja muji berjela jela. Mahathir tidak menjawab soalan saya , saya bangun sekali lagi terus pengerusi mengumumkan Mahathir terpaksa balik awal. sila klik http://chegubard.blogspot.my/2016/04/drm-balik-awal-elak-menjawab.html . Ini jelas membuktikan Mahathir tetap Mahathir yang sama seperti ketika jadi PM yang diktator dan zalim dia hanya memilih untuk berdepan dengan orang yang dia rasa mampu patahkan hujah. Ternyata Mahathir takut berdepan saya. Rekod kedua saya bertembung Mahathir ialah ketika menziarahi jenazah di Kajang. Saya berdiri di pintu utama masuk ke rumah selepas saya dimaklumkan Mahathir hadir. Ternyata bila nampak saya pengawal - pengawal dia kelam kabut, mereka berbisik dengan Mahathir dan Mahathir masuk ke rumah tersebut dengan jalan jauh dan mengelakkan pintu yang saya sedia berdiri. Apa yang Mahathir takutkan ?

5. Ingat lagi saya pernah menghantar surat kepada Mahathir untuk menjemput dia hadir sebagai panel dalam satu dialog terbuka. Bukan sahaja dia takut untuk jawab surat jemputan namun sehari selepas itu dia terpaksa mengumpulkan penyokong dan pengampu dia untuk penuhi dewan di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya hanya untuk menyatakan beliau tidak takut untuk berdialog dengan siapa sahaja dan memaki hamun saya dengan perbagai panggilan termasuk kucing kurap. Mahathir kelihatan begitu 'down' sekali bila saya hantar surat cabaran untuk beliau tampil berdialog terbuka berdepan pengkritiknya ketika itu. Sehingga terpaksa menjawab dengan memanggil satu himpuan bagi memaki hamun saya. Saya hanya tersenyum kerana saya, Mahathir dan yang sangat rapat dengan Mahathir sangat tahu kenapa..... :)

6. Mahathir sudah tua dia bukan sahaja mula nyanyuk namun sikap diktator dia tidak pernah berubah. Cuma dia bernasib baik kerana jika zaman dia jadi PM semua suara penentang akan ditekan habis habisan termasuk ditahan tanpa bicara. Tidak akan ada media perdana pun berani beri ruang pada pengkritik ketika itu. Sekurang kurangnya zaman ini pentaksub Mahathir masih ada ruang dalam Sinar Harian atau pun stesen TV Awan saya telah ulas perkara ini awal sebelum ini klik http://chegubard.blogspot.my/2015/08/mahathir-tidak-mendapat-keadilan.html

7. Akhirnya saya dimaklumkan 24 jam sebelum program menyatakan Forum Anak Muda yang dijadualkan 29 Mac 2018 akhirnya ditangguhkan kerana MAHATHIR penakut

2 comments:

  1. Anonymous11:47 PM

    Hebat sungguh chegu bard..hmmm...salute..

    ReplyDelete
  2. Anonymous8:38 PM

    Che Gu Bard.SAMM Ada joint Gagasan Sejahtera tak.Kalau Ada Al hamdulillah.(hijamanurbuah@google.com)

    ReplyDelete