Wednesday, June 11, 2014

Kenyataan rasmi : Penggantungan dan tindakan displin

Kenyataan umum

11 Jun 2014

KENYATAAN MENGENAI ISU PENGGANTUNGAN DAN TINDAKAN DISIPLIN

1. Isu integriti, ketelusan demokrasi dalam pemilihan PKR telah saya perjuangkan sejak lama dahulu dan ramai tentu tidak lupa pada pemilihan 2010 bagaimana saya kelihatan sendirian bertungkus lumus mengenengahkan isu ini. Ketika Pemilihan 2010 berpuluh aduan saya ajukan dan ia tidak mendapat jawapan sehingga setahun selepas itu hanya mendapat balasan melalui email ringkas dari Ibu pejabat yang dihantar melalui email seorang teman.

2. Sejak mengenengahkan isu ketelusan dan memastikan demokrasi hidup saya tidak pernah kompromi sama ada di mana sahaja. Namun ketika 2010 saya dikatakan bising konon kerana saya kalah bertanding. Setelah selesai pemilihan ramai juga menjangkakan malah berharap saya keluar parti kerana kecewa. Malah ada yang cuba bekerjasama dengan wartawan arus perdana membuat berita kononya saya dalam proses keluar parti. Apa pun saya buktikan saya masih di sini dan bekerja tanpa henti demi kepentingan perjuangan bersama.

3. Pemilihan 2014 saya membuat keputusan untuk tidak bertanding, namun rasa sayang saya pada parti ini tidak memungkinkan saya untuk diam dengan melihat sahaja kepincangan berlaku. Ya saya akui banyak usaha penambah baikan telah dilakukan dalam pemilihan kali ini. Namun beberapa watak yang jelas terlibat dalam penipuan 2010 masih di posisi sama amat meragukan. Keraguan saya jelas terbukti apabila ada yang terbukti menipu, tertangkap malah ada yang digugurkan kemudianya. Cuma mengambil tindakan kepada pengawas JPP semata -mata tidak cukup kerana perlu juga bertindak sekurang - kurangnya membatalkan pencalonan mereka yang mengarahkan penipuan.

4. Selepas dari hari kedua proses pengundian saya mula membuat bising dengan tertangkapnya penipuan di Batang Sadong. Saya dikatakan memalukan parti kerana memberikan tekanan dengan membuat hebahan. Namun persoalanya bagaimana dengan penipu dan yang mengarahkan penipuan itu ? Mereka inilah yang memalukan parti.

5. Ramai mula membangkitkan kalau dalam PKR juga ada penipuan, cubaan rasuah dan seumpamanya maka PKR tidak ada beza dengan parti regim penguasa. Saya katakan sudah tentu banyak bezanya jika kita berani mengambil langkah memperakui kelemahan dan kepincangan yang wujud, kita perbetulkan secara terbuka dan sudah pasti kita akan lebih dihormati.

6. Dalam pemilihan kali ini saya membuat banyak aduan rasmi dengan siap membayar yuran bantahan. Malah saya juga membantu banyak pihak membuat aduan rasmi. Ramai kelompok yang tidak puas hati saya tampil membantu agar disalurkan bantahan mereka secara betul dan rasmi, ini semua mampu menyelamatkan keadaan dari diambil kesempatan. Namun tekanan selepas aduan juga perlu seiring kerana pengalaman 2010 mengajar saya tanpa tekanan pasti wujud kelompok berkepentingan yang akan cuba menyapu semua dibawah karpet semata - mata.

7. Usaha saya mendapat respon dari segelintir yang gusar dengan tindakan tekanan terbuka akan tetapi ramai termasuk penyokong di luar sana yang menyambut baik dengan mengatakan kita PKR tidak perlu jadi seperti parti - parti regim penguasa yang ada kepincangan semua kunci mulut kerana disumbat dengan habuan masing masing yang mana hujungnya rakyat yang rugi. 

8. Namun ada bayaran yang perlu dibayar, 28 Mei 2014 saya dikenakan tindakan tatatertib gantung serta merta dan perlu menjawab surat tunjuk sebab. Saya hanya tahu mengenai tindakan tersebut melalui media, namun saya merendah diri menghubungi terus Pengerusi Lembaga Disiplin dan meminta beliau menulis surat supaya saya boleh mengambilnya sendiri dan membuat jawapan balas. 5 Jun 2014 saya menjawab secara bertulis surat tunjuk sebab saya. Kesalahan saya kononya kerana mengeluarkan kenyataan pada media. Namun saya tegaskan jika mengeluarkan kenyataan pada media salah maka YB Zuraidah dan YB Azmin sendiri malah ramai lagi perlu juga digantung serta merta kerana turut memberikan komen kepada media mempertikaikan Jawatankuasa Pemilihan. 

9. Pada 10 Jun 2014 saya dipanggil untuk mengadap panel lembaga disiplin bagi pembelaan lisan. Saya telah hadir dan membuat pembelaan dihadapan 2 panel. 

10. berkenaan dengan surat aduan berkenaan rasuah yang turut saya ajukan kepada Lembaga Disiplin pada 5 Jun 2014 ramai yang keliru. Saya tidak mendakwa atau menuduh sesiapa. Apa yang sebenarnya ialah saya menghantar surat kepada Presiden dan Pengerusi Lembaga Disiplin Parti mendesak siasatan dan kenyataan rasmi berkenaan isu cubaan sogok JPP.

11. Telah beberapa minggu sebelum itu tersebar cerita kononya Abd. Malek Husin , Pengerusi Panel Bantahan JPP KEADILAN 2014 dalam satu mesyuarat telah membaling duit ke arah seorang calon naib Presiden yang juga anggota Biro Politik (lantikan) dengan menyebut perkataan yang membawa maksud "pulangkan semula wang ini kepada ketua kamu". Cerita ini tersebar luas. Ini amat sangat tidak baik pada imej parti. Ia tersebar tanpa penjelasan dan dimanipulasi sepenuhnya oleh musuh. Maka surat yang dihantar mendesak satu penyiasatan. Jika tidak benar dan tidak berlaku harus di umumkan penafian, jika berlaku harus ada hukuman.

12. Sekali lagi dalam perihal ini kita jangan takut dan diamkan sahaja, jika benar berlaku pun kita masih jauh ada integriti dari parti regim kerana ada cubaan rasuah tetapi ditolak dan kita perlu hukum pesalahnya. Berbeza dengan Umno ada kegiatan rasuah, pemberi dan penerima kemudian disenyapkan demi kepentingan parti yang akhirnya merugikan rakyat terbanyak.

11. Rumusannya saya menerima penggantungan saya sementara proses penyiasatan selesai. Saya tidak punya banyak kepentingan dalam pemilihan 2014 ini kerana saya tidak bertanding apa jua jawatan sama ada peringkat pusat mahupun cabang. Namun semua tekanan, aduan yang saya berikan ialah kerana dasar sayangkan parti ini. Saya yakin parti ini berbeza dan saya pasti mendapat keadilan dalam parti yang dihidupkan dengan roh reformasi ini. Saya mengajak semua melihat sisi positif terhadap semua yang berlaku. Ini semua kerana keyakinan ramai terhadap masa depan parti ini yang makin hampir melangkah masuk ke 'Putrajaya'. Ia parti masa depan harapan semua.

12. Kepada semua teman - teman perjuangan ini perlu diteruskan. Penggantungan bukan halangn terus memperjuangkan apa yang kita sama mulakan seawal 1998 lagi.

13. Saya telah digantung keanggotaan maka saya mungkin hilang kelayakan membuat aduan atau bantahan pemilihan secara rasmi, namun saya masih terus sedia membantu untuk mengajukan dan menguruskan bantahan dengan memasukkan bantahan menggunakan nama teman - teman lain. Semua aduan dan bantahan sama ada yang sudah diajukan secara rasmi mahupun yang mahu dibantu untuk diajukan secara rasmi harap boleh terus dihantarkan ke email aduanpemilihan2014@gmail.com.

Sekian

5 comments:

  1. Anonymous7:04 PM

    Hi there! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers?

    My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due to no backup.
    Do you have any solutions to prevent hackers?



    Visit my webpage: Plastic Surgery Marbella ()

    ReplyDelete
  2. Mat Bon7:08 PM

    Respect !

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:56 AM

    Respect? Kecoh , heboh & hasad. Itu lah politik bard simpson rembau

    ReplyDelete
  4. marilah buat parti baru. khusus untuk perjuangan rakyat. PKR YANG DULU BUKANLAH YANG SEKARANG. DULU DULU DULU....!!!
    www.pprparti.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Anonymous1:02 PM

    Temberang kuat...kebebasan bersuara konon. komen yang kritik engkau tau lak blok supaya orang tak tengok...CEHHH MUNAFIK

    ReplyDelete