Sunday, January 22, 2012

Umno harus ambil tanggungjawab ; serangan bersifat perkauman terhadap program ABU

Kenyataan Rasmi

22 Januari 2012

SAMM MENGUTUK SERANGAN GANAS BERSIFAT PERKAUMAN.

Asalkan Bukan Umno (ABU) ialah sentimen rakyat yang ingin melihat penyatuan perbagai 'force' dalam usaha menumbangkan Umno ke arah menyelamatkan negara. Ini penting kerana melihat kehancuran negara yang disebabkan Umno iaitu sebuah parti yang dicipta penjajah untuk mewarisi negara ini semakin tidak terbendung.

Sentimen ABU ini ialah sentimen rakyat namun baru - baru ini beberapa organisasi pertubuhan bukan kerajaan dengan kerjasama beberapa parti politik telah bergabung untuk memberi nafas baru kepada sentimen ini menjadi kempen kesedaran peringkat nasional. Pada 15 Disember lepas ABU telah dilancarkan di Taman Melewar, Gombak dengan menyaksikan pentas perasmian dikongsi oleh ahli politik, aktivis masyarakat, peniaga kecil, kontraktor, wakil orang asal, pekerja kilang dan wakil-wakil perbagai segmentasi masyarakat hadir menyampaikan ucapan.

Selepas itu program berteraskan ABU berterusan dalam perbagai pendekatan dalam skala kecil dan besar. Antaranya ialah pelancaran ABU Pulau Pinang pada 18 Januari 2012 di Permatang Damar Laut yang menyaksikan bukan sahaja lebih 1500 kehadiran dalam kawasan yang dikenali kubu Umno sebelum ini tetapi turut menyaksikan pengistiharan keluar beramai - ramai ahli Umno yang diketuai oleh bekas ketua cawangan Umno kawasan tersebut. Bukan itu sahaja pengedaran risalah ABU serta kemeja ABU mula menjadi trend anak muda.

Mungkin melihat kejayaan dan penerimaan makin meningkat maka Umno menjadi gusar.

Minggu lepas sekali lagi ABU menjadi perhatian apabila Hindraf secara rasmi menyatakan pendirian bersama dengan ABU. Hindraf berjanji akan bersama dengan sekutu - sekutu yang bersama sentimen ABU malah koordinator Kebangsaan hindraf w.Sambulinggam menyatakan hasrat ingin bersama PR bagi mengalahkan Umno/Bn dalam PRU akan datang.

Serentak dengan itu Hindraf mengusakan beberapa pentas program ABU di beberapa tempat.

Pada 21 Januari 2012 jam 9.00 mlm telah disusun program Ceramah Umum ABU yang menampilkan Hj. Mohd Sabu (Timbalan Presiden PAS), Peguam Haris Ibrahim (SABM), cheGuBard (SAMM) dan Sambulinggam (Hindraf) di Dewan MBSA seksyen 30, Jalan Kebun,Shah Alam.

Kira - kira 8.45 malam, orang ramai memasuki dewan, kebetulan dengan waktu Isya yang lewat maka kehadiran awal ialah majoriti bukan Islam. Kira - kira 9.00 mlm semua penceramah sampai dan mula duduk diatas pentas. Serentak dengan itu datang kira - kira 20 orang pemuda menjerit perbagai cacian dan makian yang dilihat secara sengaja ditujukan kepada hadirin India. Malah ada yang membawa masuk motorsikal ke dalam dewan. Mereka bersenjatakan topi keledar dan kayu terus memukul beberapa tetamu yang hadir. Peralatan P.A dan projektor juga ada dirosakkan. Beberapa orang cedera, namun mereka tidak mahu ke hospital kecuali seorang pemuda berbangsa India terpaksa dikejarkan ke hospital kerana hampir pengsan dipukul.

Di luar dewan pula sebahagian dari kumpulan ini dengan senjata telah mengugut dengan menjerit kepada peniaga yang datang berniaga kerana program tersebut agar menutup perniagaan. Ada gerai yang menjual makanan ringan mengalamai kerugian apabila gerainya disepak dan barang makanan yang dijualnya berterabur di tanah.

Petugas dengan beberapa hadirin yang kebutulan ada yang baru datang berjaya menenangkan keadaan. Kumpulan pemuda - pemuda tersebut berundur ke seberang jalan mengadap dewan. Ketika kira kira 4-5 orang ganggota polis datang, jumlahnya mereka bertambah ramai begitu juga penyokong dan hadirin yang ingin hadir bersama ceramah ABU. Keadaan mula tegang, polis dilihat tidak mampu berbuat apa-apa.

Kira - kira jam 10.00 mlm penganjur memutuskan untuk menangguhkan program tersebut kerana bimbang soal keselamatan dan mengelakkan insiden tidak diingini berlaku.

Jelas serangan tersebut ditujukan kepada hadirin bukan Melayu khususnya India, dalam taklimat sebelum bersurai cheGuBard meminta agar kawan - kawan Melayu agar dapat memastikan kawan-kawan berbangsa India dapat di iring ke kenderaan dan selamat keluar dari kawasan kerana di keliling dewan pemuda - pemuda ada yang bersenjata bertambah ramai menjerit jerit ugutan perkauman.

Ada orang tempatan yang mengenai penyerang tersebut dengan orang kuat Umno, malah dari pakaian (ada berlogo Umno), aksi dan jeritan mereka yang menghalau orang India keluar kerana ini kawasan Melayu kubu Umno jelas menunjukkan serangan tersebut harus dipertanggungjawabkan kepada Umno. Mereka sedang mencipta pergaduhan kaum, mujur yang hadir tenang dan bertindak bijak.

Kejadian malam tadi membuktikan sikap sebenar Umno dan hipokrasi kempen 1 Malaysia. Adakah orang India sudah tidak selamat berada dikawasan ramai penyokong Umno ? satu lagi paku telah diketuk untuk menyiapkan keranda Umno menjelang PRU akan datang.

Umno harus dipertanggungjawabkan dalam kejadian serangan fizikal, ganas dan bersifat perkauman ini. PDRM dituntut bertindak profesional gambar rakaman semua tersedia dan diserahkan bersama dengan laporan yang dibuat penganjur.

Kejadian ini sama sekali tidak melemahkan. Malah semua rakyat dijemput untuk hadir ke

Pelancaran ABU Negeri Sembilan
28 Januari 2012, 9.00 malam
Taman Seremban Selatan.

Sekian

che'GuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia
22 Jan 2012
2.08 pagi

28 comments:

  1. Anonymous2:37 AM

    habis yg ABU tu bukan perkauman ka..nama saja cikgu tapi bodoh..oh silap..dia ni che gu..aka che lembu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:10 AM

      ABU tu memperjuangkan nasib kaum ape yer? Banyakkan membaca... Baru la x nmpk budoh beno w/pun sebenonya budoh.

      Delete
    2. Anonymous2:14 PM

      Saudara.. begitulah nasib menjadi pencacai UMNGOK sebab berhujah memang tidak berlandaskan fakta apatah lagi otak.. Kan dah kena bodoh

      Delete
    3. Anonymous5:23 PM

      Bad,
      pukimak kau la bad, dah la muka macam babi, perangai pun macam babi sial...mana kau pegi masa budak2 melayu tu datang? ko menyorok, ngan telo2 ko terpelosok kedalam, dah budak tu balik baru telo ko terkeluar semula..baru ko bverani bercakap..

      betul2 muka pukimak keling2 perangai ko..Siall

      Delete
    4. Anonymous5:27 PM

      Bad,
      ko nak berjuang nak tegakkan kote nuar utk jolok jobor org pun, ko berjuang la..jgn nak sebut nama parti lawan...ada org lain buat kempen sebut nama parti ko ???...ko memang bangang sebangang umat di muka bumi ni...

      Delete
  2. Anonymous2:49 AM

    ko lagi bodo...ABU tu mmg bukan Melayu...ABU tu kesan kena bakar org panggil Abu laaa..bangang ko. Ko ingat semua Mlayu bodo cam ko je ke dok dlm Umno? Mlayu bodo je yg otak lembu dok kat Umporno tu....bangang, patut le senang2 kena tipu dek Shahrizat ngan Jamil Khir...

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:21 AM

    ABU perkauman??? songal eh kau!!! lawak pun ado...apo bangang bonar, ABU anti UMNO maknenye anti perkauman la songal!! hahahahah...

    ReplyDelete
  4. Anonymous7:28 AM

    dah bodo piang cam gitulah gayanya...kalu cerdik tak lah terpekik terlolong mcm org takde Tuhan. steady ABU...

    ReplyDelete
  5. x der ker videonya cikgu

    ReplyDelete
  6. Sudah2 lah jadi lembu UMNO..sebab cuba tengok kebanyakan yg cerdik bila jadi lembu umno bodohnyer tu melampau lampau..Asalkan bukan UMNO tu menunjukkan org benci dkt UMNO..benci giler..benci sangat2..mual tekak bila sebut UMNO ni..

    ReplyDelete
  7. Singh Is King10:34 AM

    Ala ape la nak dikecohkan...

    Setiap lima thn kita tukar kerajaan...I rasa kita bagi jer chan kat PR kali nie...lepas tu kita tengok how they run the show...dan kalau show mereka hebat, kita pilih mereka sekali lagi...

    lama dah UMNO nie terajui kita...kira ok la tu tapi you all pikir ler sendiri...singapore tu walau pun kecil, tak kaya mcm kita malaysia nie...takde minyak...kelapa sawit, getah, dah ler air kita yang supply kat mereka, tapi cuba u lohat mereka tu...kenape kita malaysia tak boleh tanding mereka? ape ler hebat sangat singapore nie?

    pikir ler sikit...kalau sumber kekayaan malaysia diuruskan dengan betul sudah pasti kita akan menjadi maju sebelum 2020...hmmm lepas merdeka dah lebih 50thn masih tak mampu berdaya saing dengan pulau yang kecil tu...ptuihhh...hampeh sungguh...

    ReplyDelete
  8. Anonymous11:48 AM

    umno sebenarnya pencetus huruhara dan budaya samseng...

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:52 AM

    Orang yang melakukan keganasan adalah orang yang sudah terdesak kerana pendirian mereka memang sudah luput dan bengkrap

    ReplyDelete
  10. Anonymous3:10 PM

    Saya Anti BN/UMNO - memang sah lah haprak busok ingusan orang surohan parti syaitan BN/UMNO yang buat sial. kalau tidak, siapa lagi yang berlagak macam lembu gila, sebab Shahrizat simpan dia orang bersama dengan kandang lembu nya.Sudah lah badan macam lembu, kelakuan pun macam lembu, gemuk makan rasuah, sial bangsat mentahkadarah penyukong UMNO.

    Sekarang semua penyukong BN/UMNO adalah lembu Sharizat, cukup masa pada GE13 nanti, kita akan sembelih mereka dan agihkan kepada semua pengundi untuk ABUkan mereka supaya habis lenyap dari dunia Malaysia ini. ABU all the Way.

    ReplyDelete
  11. Anonymous9:24 PM

    Chegubard...jangan biarkan isu ini sebegini sahaja...siarkan video ini dalam semua blog, hantar CD kepada orang ramai...dan apa tindakan polis?? kalau untuk perhimpunan Bersih, semangat pulak ketua polis nak buat pengumuman kat tv...

    ReplyDelete
  12. Anonymous10:30 PM

    http://www.malaysiakini.tv/video/22977/abu-hindraf-ceramah-attacked.html

    hasan albana 4.38, video link here.

    4RAKYAT

    ReplyDelete
  13. Anonymous1:08 AM

    Sesekali apa salahnya ajor bangsa tu erti kurang ajor...masuk kg melayu hasut org kg benci pemimpin .....kalau akau ader situ semalam..bukan sajer aku bagi penmbuk kat hindraf...dgn cikgu bard sekali aku lempang dan bagi penerjang jepun...aku sumbat mulut cikgu babi ni dgn trompah surau jln kebun ni.....silap aku tak der semlm....kalau berani buat lah lagi ceramah hindraf di kg melayu jln kebun.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous1:40 AM

      Jln kebun pun bumi Allah SWT. Semua hamba Allah pun ada hak termasuk la golongan india yg mahukan ABU

      Delete
    2. Anonymous7:39 PM

      salahkah hasut orang untuk benci pemimpin yang rasuah....yang pemimpin ambik duit belanjakan untuk anak bini dia..adalah duit kita sendiri, bangang!!!

      Delete
    3. Anonymous2:24 PM

      Yang lagi bengap dan bangang masih menyokong dan berharap kepada pemimpin yang mementingkan perut sendiri dan keluarga mereka

      Delete
  14. Anonymous6:13 PM

    Buat lah dosa banyak2 ya. ALLAH tahu niat kita. Dgn manusia boleh berdaleh. Nanti akhirat dimahkamah ALLAH tahulah nasib.

    ReplyDelete
  15. Anonymous9:19 PM

    Masih lagi rela ditarik hidung oleh umno..kesian celikkan akal sikitlah..yg melenting nie rasanya adalah dikalangan2 insan hidup sederhana je..lihatlah pemimpin diatas tu yg makan daging stiap hari..bg pluang pakatan rakyat merintah bukan lama pun..

    ReplyDelete
  16. Anonymous9:25 PM

    Kampung Jalan Kebun terletak bersempadan antara Shah Alam dan Klang. Penduduknya 6000 orang dan 100 % melayu.

    Seperti yang kita semua tahu, pengikut-pengikut hindraf kurang ajar. Mereka pernah menyerbu majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Perdana Menteri pada tahun 2008.

    Mereka masuk ke kampung melayu dan buat seperti kampung mereka. Langsung tidak tahu untuk menghormati adat dan agama orang lain. Bukan setakat tidak tahu hormat, malah mereka melakukan provokasi terhadap penduduk kampung pula.

    Pada jam 7.30 malam iaitu pada waktu Maghrib, penyokong-penyokong hindraf berkumpul di tepi jalan di hadapan dewan tempat ceramah diadakan dalam keadaan bersorak dan menjerit-jerit sambil mengibarkan bendera hindraf.

    Gelagat mereka telah mengundang kemarahan penduduk kampung kerana mereka tidak menghormati waktu Maghrib serta penduduk sekitar.

    Penduduk memberi amaran , tetapi mereka tidak mengendahkannya. Berita tersebut tersebar ke serata kampung. Berduyun-duyun penduduk kampung datang ke dewan berkenaan. Berlaku pertengkaran dan cabar mencabar yang membawa kepada pergaduhan.

    Sewaktu pergaduhan berlaku Badrul Hisham selaku penganjur utama menyembunyikan diri. Selepas semuanya selesai barulah dia muncul dengan berlagak sebagai seorang hero.




    Dalam hal ini kesalahan perlu diletak diatas bahu penganjur,kerana mereka yang menyalakan api terlebih dahulu.

    Pergaduhan tidak akan berlaku sekiranya penganjur tidak memilih lokasi di kawasan yang sensitif. Banyak lagi dewan lain yang ada untuk mereka mengadakan ceramah , tetapi kenapa mereka heret hindraf ke kawasan melayu yang sensitif ? Tidak lain tidak bukan untuk tujuan provokasi.

    Pergaduhan juga tidak akan berlaku sekiranya penyokong-penyokong hindraf tidak bersorak-sorak sambil mengibar bendera di tepi jalan pada waktu Maghrib.

    ReplyDelete
  17. hehehe. banyak sangat menipunye anak buah ANUwar al Juburi ni.. aku dah tak pecaya bapak sedare ko tue lagi.. baik aku kuar parti jahanam ni.. habis harta orang kampung aku sebab pecaya bapak sedare ko.. ptuih!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous2:25 PM

      Kah...kah...kah..

      Segalanya telah terbukti termasuk video, nak percaya itu kau punya pasallahhh maaaaanngkuuuk!!

      Kah...kah...kah...

      Delete
  18. Anonymous11:14 PM

    Bad.. Buat masa ni ki reda kan sikit keadaan.. Ko secara tidak sengaja mencalar imej PKR. Minta tlg sngt2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous3:39 PM

      apa yang imej PKR jadi calar tolong bagi tau ? yang calar imej PKR ialah org yg pegang jawatan tapi tak buat kerja dan sibuk cari salah org

      Delete
    2. Anonymous6:33 PM

      bad, ko buat keje bodoh...ape yg ko nak pejuangkan..silap2 ko yg jadi abu..biar matang sikit

      Delete