Thursday, September 01, 2005

Aduan Sistem Saliran Di Taman Senawang Jaya

Kepada

Yang Di Pertua,
Majlis Perbandaran Seremban,
Bangunan MPS,
Jalan Yam Tuan, Seremban


Saudara ;

ADUAN SISTEM SALIRAN DI TAMAN SENAWANG JAYA

Pusat Aduan Rakyat, kendalian Biro Bencana dan Hal ehwal Masyarakat Angkatan Muda Malaysia telah mendapat satu aduan bertulis dan dua aduan lisan berkenaan sistem saliran yang rosak dan tersumbat.

Rentetan aduan tersebut saya (Pusat Aduan Rakyat) telah membuat satu panggilan telefon ke Majlis Perbandaran Seremban (MPS) bertujuan memanjang aduan pada 14 Ogos 2005. Saya telah disambungkan ke Bahagian Kejuruteraan dan pegawai yang menjawab panggilan tersebut berjanji akan mengambil tindakan terhadap aduan tersebut. Aduan yang saya sampaikan ialah berkenaan longkang runtuh, tersumbat dan aliran longkang yang tersekat sekitar Jalan Cempaka dan Jalan Meranti.

Pada 31 Ogos 2005 yang lalu kami telah membuat lawatan semula ke lokasi tersebut dan bertemu pengadu untuk memastikan perkembangan masalah.

Malangnya pengadu dan penduduk sekitar yang ditemui mengeluh mengenai masalah tersebut langsung tidak memperlihatkan respon MPS.

Palimal a/p Karupiah, 51 Tahun beralamat di 112, Jalan Meranti, Taman Senawang Jaya mengadu mengenai longkang di depan dan belakang rumahnya yang tersumbat menyebabkan bau busuk dan menjadi tempat pembiakan nyamuk. Beliau mengadu mengenai longkang hadapan rumah 114 yang runtuh dan ditumbuhi semak samun (gambar 1).

Untuk makluman pihak tuan hampir 50 rumah yang dilawati menyatakan kekecewaan terhadap pengurusan kerajaan tempatan dalam isu ini. Ramai yang menyatakan telah membuat aduan kepada pihak tuan namum sehingga kini tiada tindakkan serius diambil.

Ada beberapa pihak yang telah bosan mengunggu tindakkan MPS dan berkemampuan telah memperbaiki longkang dengan perbelanjaan sendiri. Tetapi bagaimana yang tidak mampu ?

Jesteru itu saya juga ingin menyampaikan rasa kecewa kami mengenai perkembangan ini. Adakah MPS berfungsi untuk mengeluarkan saman terhadap penduduk dan mengutip cukai tanpa memperdulikan permasalahan dan aduan penduduk.

Kempen kebersihan, Kempen Anti Nyamuk Aedes dan kempen seumpamanya hanya menjadi kempen yang membazir kerana apabila masalah yang berkaitan dengan maksud kempen ini tidak diberikan perhatian oleh pihak berkuasa sendiri.

Salam Reformasi.

“ke arah memperkasakan keadulatan rakyat”

No comments:

Post a Comment