Tuesday, September 27, 2016

Badang muncul semula di Labu Kubong, Kuala Kangsar

Badang anak tungggal, pasangan petani miskin yang bekerja keras sehingga hari mereka meninggal dunia. Sebagai seorang pemuda, bekerja sebagai kuli kepada Orang Kaya Nira Sura.
Badang mewakili menifestasi betapa kaya menindas miskin dengan kerjanya yang berat dan upahnya yang sikit, dia bekerja sambilan dengan tiap petang memasang perangkap ikan dan mengumpulkan hasil pada pagi berikutnya.
Satu pagi Badang menemui perangkap beliau kosong. Tulang-tulang sisa dan skala membuktikan bahawa seseorang telah memakan hasil tangkapan beliau. Ini berterusan untuk beberapa hari dan Badang menjadi marah. Menjangkakan ini sebagai kelakuan beberapa haiwan liar, Badang bersenjatakan dirinya dengan kayu rotan  dan bersembunyi di dalam semak hutan. 
Penantianya berhasil apabila dia ditemukan dengan hantu air yang mencuri makan ikan di perangkapnya.Kemarahan Badang itu mengatasi ketakutan beliau. Tiba -tiba dia yang lemah dan penakut menjadi berani. Dia menghampiri hantu air itu dan menarik janggut dan rambut hantu air itu.
Hantu air panik, terkejut dan takut. Dia merayu dilepaskan dan berjanji menunaikan permintaan Badang. Badang sememangnya mewakili manifestasi marhaenis yang jujur, dia boleh sahaja meminta untuk menjadi kaya dan seumpamanya, namun permintaannya ialah sekadar menjadi kuat dan perkasa supaya boleh menjadi pekerja yang baik dan dedikasi.
Kisah Badang ini kemudianya panjang sehingga Nira Sura membebaskannya sebagai abdi, bertemu Raja Paduka Seri Rana Wikrama, menjadi ketua tentera dan bertempur dan bersahabat dengan Nadi Bijaya Panglima diRaja India.
Begitulah mitos Badang yang penuh menifestasi yang disampaikan dari mulut ke mulut. 
Namun kini mitos Badang ini cuba diberikan nafas segar oleh penganjur BADANG CHALLANGE 2016. Bertempat di Labu Kubong,bandar Di Raja Kuala Kangsar akan berlangsung buat kali ketiganya BADANG CHALLANGE yang akan menghimpunkan peserta dari perbagai latar belakang dalam dan luar negara menguji ketahanan, kekuatan dan kepantasan mereka sesuai dengan watak Badang dalam mitos Melayu. Inisatu yang amat luar biasa dan pasti jarang berlaku.

Tahun ini ia disusun dengan cukup berbeza dengan tawaran hadiah yang meningkat.

Ayuh ramai ramai - kita hadir menyaksikan sendiri mitos Melayu muncul semula 14 - 16Oktober ini

https://www.facebook.com/BadangChallenge/

No comments:

Post a Comment