Sunday, July 24, 2016

Fitnah Tuan Ibrahim perdaya peneroka , apa kesudahannya kes saman ?

Catatan Umum

24 Julai 2016

1. Ingatkah kita pilihanraya kecil Kerdau 2011, dimana Bn menang majoriti besar iaitu 2724. Antara isu besar yang dimainkan dan disiarkan Utusan Malaysia ialah mengenai bagaimana Pesuruhjaya Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man yang dikatakan memperdayakan seorang peneroka (klik htp://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0305&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_07.htm) Peneroka Felda bernama Mahmud A. Rahman berusia 54 tahun di Felda Jengka 13 untuk menjual tanah kebun seluas kira-kira 10 ekar dan rumah serta tapaknya sekali seluas suku ekar dengan harga keseluruhan hanya RM80,000, jauh daripada nilai pasaran akibat terdesak.

2. Tuan Ibrahim Tuan Man ketika ditanya wartawan ketika cerita yang disiarkan Utusan itu menjadi antara bahan kempen utama Barisan Nasional Umno telah mempertegaskan akan menyaman TV3 & Utusan Malaysia klik http://www.keadilandaily.com/fitnah-beli-tanah-peneroka-tuan-ibrahim-failkan-saman-utusan-tv3/ namun sehingga kini apa sudah jadi dengan ketegasan untuk melakukan saman bagi membersihkan nama tersebut.

3. Menurut arkid laporan berita menyatakan 1 Januari 2008 seorang peneroka (Mahmud) telah menemui Tuan Man bagi meminjam wang. Secara sedar Tuan Man telah membuat satu perjanjian dengan menjadikan tanah yang diterokai sejak hampir 30 tahun itu sebagai cagaran. Dalam arkid berita tertulis bayaran peguam perjanjian telah ditolak dari jumlah bayaran bermaksud penama yang tersepit berhutang RM30,000 dan akhirnya mendapat pinjaman bukan sahaja dengan 3 kali ansuran malah tidak cukup pun RM30,000 tetapi dipotong yuran guaman pula. Penama akhirnya terpaksa pulang ke Kampung Luit, Maran, Pahang selepas tanah hasil titik peluhnya selama hampir 3 tahun terlepas milikan.

4. Kini Tuan Ibrahim sudah pun kini bergelar Timbalan Presiden Pas, sekadar bertanya apa jadi dengan saman tersebut dan apa sebenar kedudukan perkara tersebut, berlaku atau tidak ? Harap bertanya dan meminta penjelasan bukan kesalahan.

oleh : che'GuBard, SAMM

No comments:

Post a Comment