Monday, September 22, 2014

Jika “badan tidak dipilih” memilih ketua kerajaan, masa depan negara akan tidak menentu.

Kenyataan Umum

22September 2014

 Jika “badan tidak dipilih” memilih ketua kerajaan, masa depan negara akan tidak menentu.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menyokong penuh kenyataan Gabungan BERSIH bahawa sistem demokrasi berparlimen akan hancur khususnya jika kemelut pemilihan Menteri Besar Selangor berakhir dengan mengenepikan pihak yang mempunyai majoriti (Adun).

Pengerusinya Marian Chin Abdullah dilaporkan dalam Malaysiakini berkata, jika “badan tidak dipilih” memilih ketua kerajaan, masa depan negara selepas pilihan raya umum ke-14 akan tidak menentu.

SAMM yang juga bernaung di bawah Gabungan BERSIH berpendapat, undang-undang tubuh negeri harus dipatuhi oleh semua pihak. Jika 'rule of law' ini dilanggar atas kepentingan tertentu, negara akan menjadi kucar-kacir setelah perlembagaan dipinggirkan malah Rukun Negara yang diikrar menjadi pertaruhan.

Dikesempatan ini selaku mewakili aspirasi kelompok muda,  memperingatkan PKR, Anwar mungkin atau tak mungkin menjadi PM, kemelut Selangor mungkin atau tidak mungkin selesai mengikut kehendak kita tetapi ia bakal mejadi sejarah adakah parti yang mendabik dada menjaja tema Reformasi ini bakal akur dan tersungkur dengan tekanan dalam mempertahankan asas demokrasi iaitu majority. Tidak timbul soal derhaka dengan menghantar satu nama, Dr. Mahathir sendiri menyatakan dia sendiri hantar satu nama kepada semua Istana ketika dia PM. Pilihlah sendiri sama ada kita memilih melawan dengan prinsip atau tunduk menyerah dengan desakan feudalisma kerana kita akan dikenang sejarah seperti mana yang kita mahukan. Jangan sia siakan berbelas tahun sejarah perlawanan panjang.

Ya kita menjunjung Raja berpelembagaan tetapi kita sama sekali menolak feudalisma sempit yang mengikut membuta tuli.

Sekian.

che'GuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia


1 comment:

  1. Anonymous9:25 PM

    Chegu tak tersedar apa yang di buat Anwar pada pemilihan Presiden PKR?

    Tak perasan kah ianya perkara yang memualkan dan menjijikkan?

    Apa cara yg diusahakan untuk mengekang Azmin dan Khalid dari mencabar jawatan Presiden sekarang backfire!

    ReplyDelete