Wednesday, June 11, 2014

Penangguhan PAC bentang laporan NFC hanya untuk selamat nyawa pemimpin terlibat

1. Parlimen diberitahu oleh Pengerusi Jawatankuasa Pemeriksa Kira-kira Wang (PAC) Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata hasil siasatan ke atas skandal National Feedlot Corporation masih belum dapat dibentangkan kononya kerana kes tersebut masih di mahkamah.

2. Umum perlu ingat sejak sebelum PRU ke 13 kononya dibentuk jawatankuasa peringkat parlimen bagi menyiasat kes NFC. Namun semuanya senyap sehingga Nur Jazlan dalam laporan pada 26 November lalu menyebut, laporan itu akan dibentangkan pada 3 Disember selepas tertangguh selama seminggu dan sehingga kini.

3. SAMM berpendapat NFC satu isu besar yang menjadi contoh antara banyak kes lain yang melibatkan kehilangan wang rakyat libat pemimpin tinggi regim. Isu ini menarik perhatian ramai sehingga tertekan maka satu jawatankuasa dibentuk sebelum pilihanraya untuk menyejukkan isu ini ini terbukti sehingga pilihanraya setelah penyiasatan kononya selesai tiada laporan dibentangkan. Malang sehingga kini pun laporan tersebut tidak dibentangkan. 

4. Adakah pembentangan masih gagal dibuat kerana bagi memberikan masa jangka hanyat politik untuk pemimpin tertentu atau tidak mahu rakyat kecewa kerana laporan jawatankuasa siasatan itu hanya mengandui syor syor dangkal dan tidak mampu merungkai rahsia umum kehilangan wang rakyat ?

5. Projek NFC itupun sudah mula bertukar tangan, adakah laporan tersebut hanya akan dibentangkan apabila semua saranan sudah tidak lagi menjadi relavan atau ia akan disenyapkan begitu sahaja sehingga ia sejuk dan dilupakan rakyat. SAMM melihat regim ini tidak pernah serius dalam usaha memperkukuh integriti dalam menyelamatkan wang rakyat.

- che'GuBard, SAMM

No comments:

Post a Comment