Thursday, September 08, 2011

Rahsia ahli Umno no. # 000006

Umno kini dikenali sebagai parti perkauman Melayu dengan namanya yang berbahasa Inggeris. Namun benarkah Umno itu sendiri parti Melayu ? atau ditubuhkan untuk mewarisi kerajaan penjajah.

Ketika jejak sejarah SAMM ke Johor baru ini, telah bertemu dengan perbagai orang dan meneliti perbagai bahan berkaitan sejarah. Kami telah menemui bukan sahaja sejarah Bukit Kepong malah lebih dari itu. Sememangnya banyak sangat yang dipendam dari pengetahuan umum. Sdr. Ezad antara yang menyertai konvoi SAMM ke Johor ialah seorang penggemar sejarah. Beliau telah berkongsi beberapa dokumen dan penemuan sejarah yang beliau temui. Beliau dan sahabatnya ada mengendalikan sebuah blog yang dikenali sebagai untoldhistoryofmalaysia yang banyak mendedahkan perbagai bahan sejarah terpendam.

Salah satunya ialah rahsia ahli nombor 6, ketika penubuhan Umno itu sendiri. Umno telah ditubuhkan dengan keahlian bukan Melayu. Ahli nombor 6 ini seorang doktor perubatan dan bukan Melayu. Dia merupakan anak kepada British and Indian descendants, berasal dari Batu Gajah, Perak.

Sedikit latar belakang,Sir Harold McMichael pada tahun 1945 telah ditugaskan oleh 'London' untuk mendapatkan tandatangan semua raja-raja Melayu tetapi bila bertemu dengan DYMM Sultan Ibrahim (Johor), baginda Sultan telah tidak mahu menandatangani perjanjian tersebut. Tanpa tandatangan Sultan Ibrahim sudah tentu perjanjian tersebut tidak bernilai. Perbagai helah digunakan termasuk mempengaruhi anak Sultan Ibrahim.

ketika inilah ahli pengasas Umno dengan keahlian nombor 6 itu muncul.

Sultan sememangnya berkeras tidak mahu menandatangani perjanjian tetapi Dato' Onn pengasas Umno berusaha bersungguh - sungguh memujuk Sultan Ibrahim sehingga menggunakan Dr. Paglar yang sememangnya rapat dengan Sultan.
Akhirnya Dr Paglar berjaya menggunakan pengaruhnya untuk mendapatkan tandatangan Sultan bagi pihak McMichale. Kemudian Umno pun ditubuhkan di Istana Johor dan Dr. DR. CHARLES JOSEPH PEMBERTON PAGLAR diberi keahlian UMNO bernombor # 000006

Persoalanya kini
1.apa asas penubuhan UMNO ?
2.Umno tubuh dengan antara pengasasnya bukan Melayu?
3.perjanjian apa yang sungguh - sungguh diusahakan untuk tandatangan Sultan itu ?
4. Adakah benar teori ketika desakan kemerdekaan makin kuat, British telah haramkan semua organisasi yang desak merdeka dan tangkap serta buru semua yang terlibat mendesak merdeka. Maka dirancang tubuhnya sebuah organisasi untuk menyamar sebagai pejuang. Kalau nak tubuh organisasi baru ciptaan British tentu susah nak yakinkan orang ramai, Maka British telah membuat satu perjanjian untuk tubuh malayan Union. British tahu penduduk tanahair ini tidak akan setuju dengan malayan Union khususnya orang Melayu dan peluang inilah untuk memunculkan tokoh-tokoh dan organisasi baru ciptaan mereka untuk mewarisi pemerintahan negara ini ?

Apakah sebenarnya berlaku sebenarnya ? che'GuBard bukan bijak sejarah, macam Khoo Kay Kim...nanti dia marah lagi. Cuma nak bangkitkan persoalan ini untuk sama kita fikirkan.

52 comments:

  1. Anonymous7:02 PM

    izin share @fb Firdaus Al muari ..

    ReplyDelete
  2. Anonymous7:51 PM

    Bagus Cegu Bard.
    Tunku Abdul rahman adalah Bapak botol,judi,betina dan barua British.
    Sial baca encana Merdekahahaha pt 1,2,3,4,5,6 dan 7 di..
    http://warpongpakyeh.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous12:48 AM

      tadepun link tu.. tipu yerr ?

      Delete
  3. Kalau bukan-Melayu sudahpun ada dalam UMNO ketika badan itu ditubuhkan (ahli No. 6 menurut kajian CheGu Bard), mengapa Dato' Onn bersusah payah meminta ahli UMNO membuka keahlian kpd bukan-Melayu? Hingga beliau tersingkir dari UMNO (atau di menyingkir dirinya sendiri dari UMNO)? Bukankah dari awal lagi UMNO sudah terbuka kpd Bukan-Melayu? Siapa yang meluluskan keahlian No. 6 itu? Bukankah Dato' Onn sendiri presiden (dipanggil YDP masa itu) UMNO ketika itu? Sungguh aneh semua sejarah ini. Tanya pakar sejarah Khoo Kay Kim?

    ReplyDelete
  4. Apa kata tokoh tokoh sejarah kita?

    ReplyDelete
  5. The current UMNO is UMNO Baru, founded by Dr. Mahathir. it has nothing to do with what you wrote.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous1:29 AM

      Jadi bukan UMNO baru ni takde kaitan dengan kemerdekaan la? cer try Parti pemimpim baru plak... Pakatan rakyat...

      Delete
    2. Anonymous3:59 AM

      Madey kutty pon bukan melayu bro, tapi mamak !!

      Delete
  6. Anonymous9:25 AM

    Kalau nak buat lapuran buatlah ikut cara cheGuBard. Just present the facts as they are. Itu aje. Observations sama Conclusions biarlah reader2 buatkan.

    Bravo.

    ReplyDelete
  7. Salam Aidilfitri .... Apakah Malaysia ini akanmenjadi sebuah negara seperti Somalia atau negara Afrika yang lain ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous1:31 AM

      Berani untuk mengubah kearah kebaikan tidak menjadikan kita seorang yang tewas... tapi kalau takut untuk Berubah kerana pikiran negative dah tentu2 seorang yang tewas.. LOOSER

      Delete
    2. Anonymous12:50 AM

      yang looser orang yang menangguk di air keroh la berooo

      Delete
  8. copy paste dari uneks dari forum.cari ker???

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:04 AM

    Fuck you ANON 7:51

    Tunku Abdul Rahman was the best PM around. Regardless of his flaw, he is still a fair and just man. So what, Hitler doesn't drink nor smoke, a vegetarian although he might have a quirky taste for woman by screwing his own niece BUT he was definitely NOT a BAPAK BETINA and look at his "achievement". I betcha you, you would pick Hitler over TAR, dun you. Otak berulat!

    PS: Do not delete my comment.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous1:34 AM

      Tunku Abdul Rahman is a servant of penjajah before merdeka... In malay they called "tali barut"

      Delete
  10. Anonymous12:05 PM

    History must be written and read as it was, because charging them will not make UMNO better than anyone. Its always has been changed in the fact where The History in Malaysia is confused like the UMNO.Just because Dr. DR. CHARLES JOSEPH PEMBERTON PAGLAR with membership number # 000006 it does mean that UMNO is a non Malay party. The writer can have his oppinion but that does not make him right. The truth is only the party is Malay Party but this country belong to the Indians . Parameswara can prove it but...........God Bless Malaysi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous1:24 PM

      Hoi anon. Bapak lu ajar sejarah ke? Wak lu. Who say malaysia belongs to indian. Sedar diri sikit paria oii. Lu pigi balik belajar sejarah!!! Butuh itam hang?!. Parameswara is malay. Sedar diri sikit wahai pendatang 'TANAH MELAYU'. Jangan nak main claim je. Bodo punya keling.

      Delete
    2. Anonymous2:26 PM

      betul kata anon 1.24..

      parameswara adalah melayu... cuma di zaman srivijaya dan majapahit... orang melayu di nusantara beragama hindu... tapi tak bermakna mereka adalah indian.... hindu tak semestinya indian...

      Delete
    3. Anonymous12:52 AM

      sejarah spm korang berapa yer ?

      Delete
  11. Anonymous12:15 PM

    rasa mcm pernah baca artikel ni kat forum cari..lama dulu..
    kalau anda gentle..kasi la kredit dr mana anda ambil sumber kajian dr forumer tu...tak baik bro...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous1:35 AM

      ingat ni facebook ker?

      Delete
  12. Anonymous12:20 PM

    Tahniah Cikgu Bard. Jom selongkar khazanah ilmu, kerana banyak lagi maklumat yang membuktikan bahawa UMNO bukan pejuang kemerdekaan sebenar tetapi mendapat kemerdekaan on a silver platter berdasarkan satu dokumen yang tidak kita ketahui. Mungkin kita boleh cari....Teruslah mencari Cikgu..

    ReplyDelete
  13. Anonymous4:21 PM

    Bersungguh2 nampaknya nak mencari 'fakta' sejarah kemerdekaan. Agaknya Cekgu dan sekutunya tak berpuas hati negara mencapai kemerdekaan dengan cara aman dan diplomasi tetapi bersungguh-sungguh kalau boleh nak negara merdeka dengan pertumpahan darah barulah boleh bangga Malaysia merdeka.Bawak-bawak le bersyukur. Kalau datuk nenek moyang cikgu dan datuk saya berevolusi macam di Indonesia dan mati, cikgu dan saya pun belum tentu lahir dan x dapat menulis di sini. Kemerdekaan ni mmg atas usaha semua rakyat Tanah Melayu masa tu tetapi dah Allah pilih Tunku yg dapat bawa ke arah merdeka secara aman dan menjadi PM pertama, kenapa nak pertikaikan? Macam x boleh nak terima takdir plak. Bersyukurlah. Fikir macam mana nak majukan agama, bangsa dan negara ... bukan asyik nak salahkan orang dan tegakkan benang yg basah je.

    ReplyDelete
  14. Anonymous4:39 PM

    ANON 7:51

    Pergi baca buku sejarah yang betul sebelum mencaci Tunku Abdul Rahman.

    ANON 11:01 Good answer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous7:27 PM

      kau 2 yg xtau cerita sebenar.. TAR 2 pengkhianat bangsa melayu! ambik link kt bwah ni,baca!

      http://kedahcybersyburi.blogspot.com/2010/05/kehancuran-kota-star-dan-penukaran.html

      Delete
    2. aah, bace la buku teks sejarah skolah menengah ko 2.. tu yg fikiran maju.. haha

      Delete
  15. mana komen aku yang kata chegu bard curik hasil orang dari forum.cari.com nie...owner dia uneks nie...

    ReplyDelete
  16. Anonymous9:04 PM

    siapa yg menegakkan benang yg basah sebenarnya ni. salah ke mencari sesuatu maklumat, mencari yang "mungkin" sebenarnya satu kebenaran. tuntutan mencari ilmu itu sgt besar. sedarlah wahai bangsaku yg semakin layu...

    ReplyDelete
  17. anak anak haram yang mengutuk Tuanku harus dihukum!

    ReplyDelete
  18. saya tidak pasti mengenai maklumat seperti ini telah tersiar awal. Saya secara jujur telah menulis dalam perenggan kedua posting ini dengan menyatakan sumber dalam pengetahuan saya sebelum posting ini dibuat saya cuba mencari kesahihan. setelah mendapat yakin kesahihan saya buat posting ini dengan menyatakan sumber mana saya peroleh.

    baca betul2 perenggan kedua yang saya tulis "Sememangnya banyak sangat yang dipendam dari pengetahuan umum. Sdr. Ezad antara yang menyertai konvoi SAMM ke Johor ialah seorang penggemar sejarah. Beliau telah berkongsi beberapa dokumen dan penemuan sejarah yang beliau temui. Beliau dan sahabatnya ada mengendalikan sebuah blog yang dikenali sebagai untoldhistoryofmalaysia yang banyak mendedahkan perbagai bahan sejarah terpendam."

    Namun saya mohon maaf kalau ada yang lebih awal mendedahkan.

    Persoalan yang lebih penting kini ialah bersama mencari apa sebenarnya yang cuba diselindungkan dalam 'lipatan' sejarah kita....

    ReplyDelete
  19. aku refute explaination chegubard dengan fact that :


    - 'kawannye' itu TIDAK TERLIBAT langsung dalam pengendalian blog www.untoldhistoriesofmalaya.blogspot.com aku
    - aku tak pernah berkongsi dokument tentang Bukit Kepong dengan mamat ni... unless document from War Office pasal penglibatan Sultan Ibrahim Johor dalam pembinaan Aerodrome, Meriam dan Naval Yard tentera British di Singapore
    - tak nak pulak didedahkan seorang lagi yang bername "Mat Indera Hartono" ahli parti komunis indonesia yang same2 meletupkan balai Police Bukit Kepong.

    Terime kasih,
    unekspekted

    ReplyDelete
  20. Syabas anak muda, teruskan usahamu menggali sejarah bangsa yang diselimuti noda penjajahan dan pengkhianatan.

    ReplyDelete
  21. boleh tak chekgu bard buat kajian dulu sebelum paste mana-mana artikel...?

    ReplyDelete
  22. Anonymous5:48 PM

    Kaki kencing...

    ReplyDelete
  23. Anonymous5:59 PM

    cikgu ape, geografi negri Perak pun tak tau. Perak ada Batu Gajah, mana ada Alor Gajah, kat melaka adalah. Sebelum post check basic2 macamni. Saya tak mau kredibiliti penulis tergugat.

    ReplyDelete
  24. Anonymous6:36 PM

    ANON 4:21
    macam mana nak majukan bangsa, agama n negara sedangkan ada keraguan mengenai kemerdekaan negara? keraguan ni berpunca daripada perselindungan fakta sebenar. fakta2 yang dijumpai mestilah dijawab untuk mengelak keraguan tu. macam mana nak maju kalau sejarah tidak diterangkan secara jujur dan ikhlas? fakta sebenar perlu dirungkai untuk menguatkan jati diri. sokong usaha chegu Bard

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous12:49 PM

      Siapa chegu bard, siapa dia, memfitnah dan memutar belitkan sejarah, tambah tokok perkara yg tidak benar sama sekali, manusia yg tidak layak duduk dimuka bumi malaysia ini. Sape dia. lenapa beria sangat marah kan malaysia. Fikir fikirkan lah, pandang keliling, hidup ini kena berpandu ada reality, buat karut marut fitnah yg hanya keluar dari mulut2 pengkianat bangsa dan negara seperti chegu bard dan penyokong2 nya. orang orang macam ni sepatutnya dh lama dibuang daerah, menghuru hara kan negara,

      Delete
  25. Anonymous11:12 AM

    alahaii..mamat chegubard ni takde kredibility..kaki petik je tanpa penelitian..aku ada satu pengalaman ngan mamat ni dulu dlm kes paksaan pelajar hadiri majlis PM...

    ReplyDelete
  26. Anonymous4:00 PM

    saper2 yg terpengaruh dengan mamat ni.. memang tuuut....

    ReplyDelete
  27. Anonymous12:34 AM

    Salam ...kalau ikut kelaziman dalam masyarakat feudal melayu sejak zaman awal sebelum kedatangan British pun @ sesudanya golongan pembesar yang ada dalam masyarakat ...kalau tak menghitung kekayaan , mereka ni lebih kepada perempuan ..tak kira anak dara atau bini orang semua nak rembat.

    ReplyDelete
  28. Anonymous1:15 PM

    chegubard ke chekgubangsat???

    ReplyDelete
  29. Anonymous4:01 PM

    The Pan-Malaysian Islamic Party (Malay: Parti Islam Se-Malaysia) (Jawi: ڤرتي اسلام س-مليسيا) commonly known as PAS or Pas.
    MIC = Malaysian Indian Congress (MIC)
    MCA=Malaysian Chinese Association
    Siapa yg hidup zaman pra merdeka mmg tak terkejut banyak pertubuhan menggunakan bahasa inggeris...UMNO pun tak terkecuali...Cuba tanya bapak2 korang atau pakcik2 yg idup zaman tu.....benda ni pun nak pertikai...apalah IQ puak2 pakatann haram ni...

    ReplyDelete
  30. Hmmmm..agak lewat menjawab,

    Che Gu bard,

    The Original Article is a Thesis yang ada dalam simpanan Nanyang Universiti Singapore, mengandungi 195 muka surat, termasuk indexes.

    NOT A SINGLE WORD YANG MENGATAKAN BAHAWA PENAMA ITU ADALAH PENGASAS.

    Faham tak apa maksud pengasas?
    Charles J.P. Paglar ada menandatangani pembentukan UMNO ker? Its the SULTAN lah. Dan Wakil wakil Persatuan Melayu ketika itu.

    And please lah, no indication lain yang menunjukkan bahawa the CJPP terlibat dgn pembentukkan yag lain selain pujuk Sultan Ibrahim menyokong penubuhan UMNO.

    He was given a "membership" BADGE...
    Alahai!!
    A BADGE.... what's wrong with giving a badge lah!!
    A little token cam tu pun Cikgu nak berkira sgt ker.

    Say pun tak tahu lah.... jika bagi lencana maka kita dikatakan ahli pertubuhan.
    ...Mungkin cikgu pernah jadi ahli mana persatuan hanya berdasarkan di beri lencana bernombor.
    Persatuan mana tu cikgu?

    Harold Mc Michael tu siapa dia nak bentuk Malayan Union.
    UMNO tu apa..nak lawan Malayan Union.
    Issyyhhh!! Maaf lah i dont know subject apa yang kamu ajar. Sejarah negara sendiri pun tak tahu.

    ReplyDelete
  31. Anonymous9:50 AM

    pembawa politik Islam pluralisme-libralisme melalui golongan pelobi Zionis- Neocon dgn jadikan Anwar budak Caturnya......itulah Anwar mengikut Dr Chandra Muzaffar!

    ReplyDelete
  32. Anonymous12:56 AM

    Pakatan Kencing Raayat..
    Kalaudulu melayu jadi pengikut orang putih, sekarang jangan pulak jadikan melayu pengikut penyokong LGBT.

    ReplyDelete
  33. Anonymous10:52 AM

    ASW..
    Salam sejahtera kpd rakyat Malaysia yg berdaulat..

    Jangan anda merasa malu jika 'tersedar' dan anda dapati anda tergolong dlm kelompok sebagai manusia kelas Bawahan! ..Rakyat!!

    yg berjuang mati-matian bukan utk anak isteri anda.. bukan utk kepentingan peribadi

    anda berjuang dgn semangat yg gigih atas satu matlamat yg begitu komprihensif..

    pantang undur membujur lalu melintang patah.. biar putih tulang jgn putih mata..

    ... apalah gunanya Pejuang gagah dan perkasa jika hanya mampu berjuang dlm lingkungan dan jaringan gelanggang yg teguh!!
    ..yg sudah dipastikan sasaran musuh tidak akan tersasar dan tersalah arah!!

    ..iaitu manusia kelas bawahan.. Rakyat!!

    ...disusunatur dgn warna KUNING yg dirasa begitu 'keramat' oleh 'mereka' yg berKUASA utk anda golongan manusia kelas bawahan..! Rakyat!!

    'mereka' tidak perlu faham dgn bahasa perjuangan sbb itu tugas dan tanggungjawab anda manusia kelas bawahan..!Rakyat!!

    pun begitu 'mereka' tidak gentar dgn segala ancaman dari pihak musuh samaada dalaman atau luaran!!!

    kerana 'mereka' adalah golongan kelas Atasan yg 'mulia lagi dimuliakan' oleh anda.. RAKYAT!!

    ReplyDelete
  34. Anonymous12:39 PM

    Jom undi pkr=LGBT=hancurkan melayu.hidup jawa.

    ReplyDelete
  35. Anonymous10:08 AM

    Buku sejarah yg dibaca di sekolah di putar belitkan. Byk yg tidak betul . BAgi yg rajin tu pegi ke library dan cari buku 2 biography . Ramai pejuang kemerdekaan
    Yg nama mereka tengelam Kerana mereka bukan golongan aristocrat. Mereka 2 ni Turun Padang dan berjuang. TAR had a easy way coz the dirty work had been by these people ! Mungkin ramai tak Percaya !

    ReplyDelete
  36. Anonymous8:36 PM

    yang penting islam tue diutamakan.BELAJO ILMU AGAMA.. ilmu islam kena belajar.. penyakit hati kena buang jauh2.... akhir zaman sgt besar fitnahnya....
    org yg beribadat byk yg jahil (ikut2 tnpa belajar)...
    ulama fasik-keluarkan fatwa bkn2.....
    kita tahu x sifat2 WAJIB bagi Allah??
    kita tahu x syarat2 sah bagi solat??
    kita kena belajar sume..insyallah islam akan kuat...ilmu fardu ain adalah utama...ilmu kifayah akan automatik jadi kalau ilmu fardu ain diutamakan...

    ReplyDelete
  37. Anonymous3:54 PM

    bahasa yg orang melayu guna pun bahasa penjajah..ABC.mana bahasa orang melayu? orang cina ada bahasa..orang india ada bahasa...boleh kata semua bangsa dlm dunia ada bahasa sendiri..cuma orang melayu je tak ada bahasa sendiri.

    ReplyDelete
  38. Anonymous2:31 PM

    UMNO skrg mmg obvious bkn Melayu, tapi.......MAMAK. Kaum pembodek ni yg skrg dpt byk jawatn dlm UMNO psl pandai mengampu.

    ReplyDelete
  39. Anonymous12:21 PM

    LGBT tu apa? sapa yg perjuangkan? apa hasilnya.

    non issue langsung.

    kalau 1MDb tu memang isu besar songlap duit rakyat.

    ReplyDelete