Thursday, November 26, 2009

Port Dickson menjadi mangsa projek runding terus

Negara ini telah mendapat anugerah alam sekitar (bentuk alam) yang amat berharga. Keindahan Port Dickson kelihatan begitu jauh jika dibandingkan dengan jumlah pelancong dan pendapatan hasil industri pelancongan yang berjaya dijana. Banyak alasan namun antara sebab utama yan g tidak boleh dinafikan ialah pembinaan infra yang lemah khususnya jalanraya. Boleh dikatakan dari segi alam Port Dickson ialah permata bertaraf dunia yang gagal kerana persiapan infra yang jauh ketinggalan.

Kegagalan ini berpunca dari sikap tidak serius dan persiapan infra yang hanya mengambil kira untung poket tertentu.

Contohnya projek membina jalan baru dari Lebuh Raya Seremban-Port Dickson, Jalan Persekutuan 5 di Pasir Panjang dan menaik taraf Jalan Persekutuan 5 dari Pasir Panjang ke Linggi telah dimulakan sejak 14 Febuari 2005 dan sepatutnya siap mengikut kontrak pada 12 Ogos 2007.

Projek ini telah dilaksanakan secara RUNDING TERUS, REKA DAN BINA dan dianugerahkan kepada Kontraktornya, Hartajaya-Genting Timur-AMR Jeli JV Sdn. Bhd. Setelah gagal menyiapkan projek pada 12 Ogos 2007 seperti syarat kontrak, kerajaan telah menganugerahkan syarikat tersebut dengan menunda tarikh siap projek (tanpa denda) ke Disember 2009.

Kemajuan fizikal sebenar projek sehingga 30 Oktober 2009 ialah 65.6% berbanding dengan sepatutnya 97.7%. Notis bagi tujuan penamatan kerja kontraktor telah dikeluarkan oleh kementerian atau JKR pada 1 Oktober 2009.

Kelewatan tersebut yang berpunca dari prestasi kontraktor dan birokrasi yang wujud telah menyebabkan kos pembinaan naik. Kerajaan sekali lagi dengan murah hati telah menawarkan bantuan melalui perubahan harga variation of price ( variasi harga ) kepada kontraktor untuk mengatasi masalah tersebut.

Walaubagaimanapun berdasarkan prestasi semasa walaupun dengan bantuan beberapa kali, sudah pasti bukan sahaja kos projek ini akan meningkat, ianya akan mengambil masa lama lagi untuk siap memandangkan hanya 65.6% sahaja kerja telah disiapkan. Inilah yang Pakatan Rakyat bangkitkan dalam membincangkan mengenai belanjawan negara, mengenai pengendalian projek-projek runding terus yang akhirnya mengakibatkan tergendala dan cost-overrun ( berlebihan kos ). Kontrak-kontrak seperti ini menyumbang kepada ketirisan penggunaan dana negara yang akan memuncak diantara 5% ke 10% ( RM 10 billion ke RM 20 billion ) SETAHUN !

Akhirnya kerugian berganda buat rakyat....hilang wang kerana membayar kontraktor lemah, hilang wang masuk hasil industri pelancongan.

Persoalanya siapa punya syarikat ? siapa dapat komisyen ? SPRM kuda kayu, Polis buta bisu...media hilang daya....

BANGKIT !! atau saudara antara rakyat yang lesu, bisu, kayu dan hilang daya.

3 comments:

  1. Pada dasarnya kontrak secara rundingan terus (design and build/turnkey) ini diberi keutamaan untuk menghalalkan 'Kickback" kepada pihak yang berkepentingan. Wajib dihapuskan dan delivery system dirombak untuk memberi faedah kepada rakyat. Sila google "OCG Gateway" yang digunapakai diUk

    Wassalam
    Zainal

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:58 AM

    Persoalan penting sekarang ?

    siapa punya syarikat ? siapa lulus projek ?

    kenapa syarikat tak didenda..?

    kerajaan jahat nie kalau dengan kelas F dia strict tak tentu pasal tapi dengan projek besar nie dia sedeqah je sebab apa?

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:53 PM

    itu project punya boss.... namanya
    Dato' Sri Ram Sarma. seperti yang didakwa, projek ini memang "VERY HIGH CORRUPTION". Hartajaya , Benteng Timur - dua syarikat ini Dato Sri Ram Sarma punya. Tan Sri Napsiah Omar ada kepentingan dalam AMR Jeli.

    ReplyDelete