Monday, November 02, 2009

Begitu marah sekali Dato Seri Mohamad Hassan pendedahan blog-blog pro pakatan rakyat mengenai Laporan Audit Negara (Rujuk Sinar Harian 29 Okt 09). MB NS kata Blog PAS N.Sembilan berniat jahat, sedangkan Blog PAS N.Sembilan hanya mengetengahkan kelemahan kerajaan N.Sembilan yang disiarkan oleh Jabatan Audit.

Antara isu yang terdapat dalam Laporan Audit ialah pengurusan KAFA (Kelas Al Quran dan Fardu Ain).

Mukasurat 87 Laporan Audit menyatakan pada tahun 2008 (sumber : JHEAINS) ada 1,303 Kelas KAFA (KAP), 143 Kelas KAFA (SAR), 234 Kelas KAFA (Tulen) di seluruh Negeri Sembilan.

Tapi MB N.Sembilan kata dibawah pula :
“SEBENARNYA KAFA TIDA ADA KENA MENGENA DENGAN KERAJAAN NEGERI KERANA IA DI BAWAH JABATAN KEMAJUAN ISLAM. LAGIPUN, KAFA DI NEGERI INI SUDAH TINGGAL SATU DUA SAJA kerana kita telah ubah kepada Kelas Agama Petang (KAP). (Sinar Harian 29 Okt 09 , mukasurat MNS2)

FUNGSI PEJABAT AGAMA ISLAM DAERAH
Menyelia kelas Al-Quran dan Fardu Ain (KAFA), Sekolah Agama Negeri dan Sekolah Agama Rakyat.
http://www.ns.gov.my/Jabatan/jheains/index.php?option=content&task=view&id=110

JANGAN SEKAT MURID IKUTI KELAS AGAMA PETANG
SEREMBAN 15 Jan. - Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan (JPNS) memberi jaminan Kelas Agama Petang (KAP) akan diteruskan di semua sekolah rendah di negeri ini dan mengarahkan pihak sekolah supaya tidak mengehadkan jumlah muridnya walaupun berdepan masalah kekurangan guru.

Pengarahnya, Datuk Abdullah Muhammad berkata, sebaliknya masalah kekurangan guru itu akan diatasi segera oleh pihak Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan (JAINS) selaku pengelola KAP.

KAP merupakan pembelajaran agama anjuran Kerajaan Negeri Sembilan tetapi diadakan di bangunan sekolah rendah di seluruh negeri menerusi memorandum persefahaman (MoU) dengan Kementerian Pelajaran pada 2006.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0116&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_04.htm

Untuk pengetahuan MB NS.... isu laporan audit ini akan KEADILAN Rembau cetak dalam risalah dengan memasukkan sekali laporan audit yang lepas yang mengisahkan bagaimana MB menyeleweng wang untuk rakyat miskin.

No comments:

Post a Comment