Saturday, April 12, 2008

artikel Black 14 dipetik dari blog Zainul Faqar

[Rencana sejarah di bawah ini digarapkan oleh Penulis hasil penyelidikan perpustakaan dan temubual oleh salah seorang aktivis *B.L.A.C.K 14* (yang masih aktif sehingga kini) yang enggan namanya ditintakan dalam artikel ini. Bagi Penulis, persembahan rencana sejarah ini masih mentah dan memerlukan pembetulan dan penggarapan semula oleh aktivis-aktivis *B.L.A.C.K 14* sendiri. Justeru, Penulis dengan rasa rendah diri memohon jasa baik pihak berwajib untuk melaksanakan tanggungjawab sejarah ini. Akan Penulis terima dan paparkan semula dalam blog ‘kecil’ ini segala pembetulan tersebut dari semasa ke semasa jika ada yang sudi membantu kerja-kerja merekod sejarah oleh Penulis. Penulis boleh dihubungi melalui zainulfaqar_yaacob@yahoo.com. Sekian. SELAMAT MERAIKAN *B.L.A.C.K 14* 2008!...]

———————————

chegubard.blogspot.com

Pre-instinct

BLACK 14 ada sejarahnya. Sejarahnya terlalu mahal dan cukup keramat terutamanya oleh mereka yang melihat, mengalami dan mengambil keputusan untuk terus meraikan hari penuh bermakna tersebut.

BLACK 14 ini bukanlah sebuah pertubuhan koliasi atau suatu forum rakyat bagi memperjuangkan satu-satu kepentingan. Tetapi, BLACK 14 ini adalah suatu perayaan rakyat yang kewujudannya secara semulajadi selari dengan fitrah naluri rakyat yang senantiasa berdoa dan berikhtirar agar tiada lagi kezaliman seumpama BLACK 14 ini wujud di maya pada ini.Sejarah B.L.A.C.K 14!

Tanggal 14 April 1999, Mahkamah telah memutuskan Dato’ Seri Anwar Ibrahim (DSAI) dihukum penjara 6 tahun atas empat pertuduhan rasuah. Beliau telah dihalang secara berperundangan untuk terlibat dalam persada politik nasional.

Keputusan Mahkamah pada ketika itu cukup mengejutkan mahasiswa, pengamal undang-undang, aktivis politik, ahli akademik, hatta rakyat marhaen.

Rejim yang mebongsaikan demokrasi Malaysia!Mereka tidak boleh menerima keputusan tersebut. Bagi mereka, keputusan tersebut bukan lagi hanya melibatkan kepentingan hak asasi diri DSAI; tetapi keputusan tersebut adalah ‘tahap kemuncak’ kezaliman dan kebobrokan (Tun) Dr. Mahathir Mohammad dan rejim UMNO/BN ke atas sistem keadilan dan demokrasi negara Malaysia.

Sebelum itu, bukan tidak ada kezaliman dilakukan oleh rejim UMNO dan Barisan Nasional. Namun, kezaliman itu ketara dalam salah satu dari 3 Badan ‘kuasa’ sebagaimana dalam Doktrin Pengasingan Kuasa / Demokrasi di Malaysia – (1)Badan Pentadbiran / Eksekutif; (2)Badan Perundangan / Legislatif; dan (3)Badan Kehakiman / judiciary.

Berbeza dalam isu DSAI. Rakyat melihat isu kezaliman DSAI ini seolah-olah wujud suatu konspirasi peringkat tertinggi yang melibatkan ketiga-tiga badan ‘kuasa’ tersebut secara sepadu dan zalim.

Mahkamah telah pun hilang kredibiliti bebas dan adilnya. Sebagai contoh, jatuhan hukuman pada 14 April 1999 sebagaimana di atas.

Dalam isu DSAI juga, Badan Pentadbiran / Eksukutif tidak lagi berfungsi secara bebas dan demokratik.

Kementerian, badan berkanun kerajaan, Universiti, BPR, Polis, media massa (milik Kerajaan), SUHAKAM dan pelbagai badan berkanun / sektor kerajaan yang lain tidak mampu menjadi agen semak dan imbang (check and balance) kepada Rejim (Tun) Dr. Mahathir Muhammad serta rejim UMNO/BN kerana telahpun terjebak dengan budaya rasuah, kronisme dan nepotisme.

Jika ada individu atau pihak tertentu tampil menentang kezaliman (Tun) Dr. Mahathir Mohammad atau gejala rasuah-kronisme-nepotisme, maka mereka ini tentu akan mendapat nasib yang tidak jauh berbeza dengan diri DSAI.

Sebagai contoh, Universiti Malaya bersikap diam diri dan tidak mahu menyambung kontrak akademia Prof. Chandra Muzaffar (pada bulan Februari 1999) disebabkan ahli akademia tersebut secara terbuka menyokong agenda R.E.F.O.R.M.A.S.I.

Prof. Chandra Muzaffar diakui berkeupayaan dalam arena akademia dan kebolehannya telah mengangkat nama Malaysia di persada nasional/antarabangsa sebelum itu; khususnya dalam pengajian ASIA dan Asia Tengah.

Beliau akhirnya menjadi mangsa kezaliman Universiti/(Tun) Dr. Mahathir Mohammad kerana menentang kezaliman ke atas DSAI sebenarnya pada waktu tersebut.

Contoh lain, adalah fitnah liwat DSAI dengan Shamsidar Taharin melalui pengakuan kontroversi dan surat terbuka Ummi Hafilda Ali kepada Diktator (Tun) Dr. Mahathir Mohammad melalui media arus perdana.

Semua media arus perdana yang (telah) dikuasai oleh Media Prima telah secara buas memanipulasi fitnah tersebut dan hilang kredibilitinya. Pendek kata, badan pentadbiran atau Legislatif telah pun dikuasai oleh kelompok zalim.

Dalam isu DSAI juga, Badan Perundangan atau Legistatif tidak mempunyai autonomi kuasa sebagaimana yang sepatutnya berlaku dalam negara-negara demokratik dan sivil.

Sebagai contoh, penahanan DSAI di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tidak mampu dihalang melalui perintah kuasa Parlimen Malaysia.

Kondisi ini berlaku kerana ISA dikendalikan secara mutlak oleh Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri dan realiti ini melambangkan penyalahgunaan supreme power telah wujud dalam dua (2) Badan secara imuniti dan sepadu – Legislatif dan Eksekutif.

Tuntasnya, kezaliman ke atas DSAI tersebut melibatkan ketiga-tiga badan ‘kuasa’ dan jatuhan hukuman oleh Mahkamah ke atas diri DSAI pada tanggal 14 April adalah ‘tahap kemuncak’ kezaliman di Malaysia.

Sejak hari malang tersebut, Rakyat mengambil keputusan menjadikan 14 April saban tahun sebagai perayaan rakyat. Tujuannya bukan sekadar mengingati peristiwa malang yang telah menimpai DSAI semata-mata.

Malah, perayaan rakyat tersebut dilaksanakan dengan penuh semangat dan berani demi menuntut keadilan hak dan sistem demokrasi kembali subur di bumi Malaysia sehingga hari ini. Perayaan tersebut disebut oleh mereka sebagai *B.L.A.C.K. 14*

Tragisnya Perayaan BLACK 14 Sebelum ini!

Saban tahun, aktivis-aktivis rakyat yang sedar, mengalami dan mengambil BLACK 14 tersebut senantiasa cuba meraikan perayaan tersebut.

Mereka ini bukan meraikan hari tersebut dengan gelak ketawa atau dihamparkan permaidani merah oleh Sang Penguasa – (Tun) Dr. Mahathir Mohammad, UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Mereka ini diburu pada setiap inci perjalanan dan pergerakan mereka. Kediaman/premis peribadi mereka senantiasa diintai oleh Special Branch (SB).

Majikan mereka senantiasa diugut agar melucutkan jawatan aktivis-aktivis ini. Ibu bapa mereka lebih-lebih lagi lagi diuji dan terus diuji sejak menjelangnya perayaan BLACK 14 tahun 2000 di ibu negara.

Mahathir yang arahkan tangkap!Kezaliman yang didepani oleh para aktivis dalam meraikan BLACK 14 lebih ketara pada tahun 2001.

Beberapa hari sebelum perayaan BLACK 14 diraikan (bermula 9 April 2001 sekitar jam 5 petang), pihak Polis telah menangkap 10 orang aktivis REFORMASI dan maangsa-mangsa ini ditahan di bawah ISA , tahanan tanpa bicara.

Nama-nama aktivis tersebut adalah (1)Sdr. Tian Chua; (2)Sdr. Mohammad Ezam Mohd Nor; (3)Hj. Saari Sungib; (4)Sdr. N. Gobalakrishnan; (5)Sdr. Hishamuddin Rais; (6)Raja Petra Kamaruddin; (7)Sdr. Abdul Ghani Harun; (8)Dr. Badrul Amin Baharom; (9)Sdr. Lokman Adam; dan (10)Sdr. Badaruddin Ismail.

Mereka ini dituduh di bawah seksyen 71(3); kononnya sedang merancang untuk menggulingkan kerajaan secara kekerasan dan keganasan.

Sebenarnya tahanan tersebut demi menimbulkan culture of fear di kalangan masyarakat agar mendorong mereka tidak keluar dan berkumpul di hadapan bangunan SUHAKAM pada keraian Black 14 tahun 2001 tersebut.

Namun, BLACK 14 tetap diraikan dengan penuh berani dan aksi demi mengajak rakyat menentang kezaliman rejim (Tun) Dr. Mahathir Mohammed dan UMNO/BN berlangsung; serta menuntut agar Malaysia kembali dalam lunas demokrasi dan keadilan hak.

Aktivis rakyat telah membuat kenyataan media. Dan ada beberapa aktivis tersebut telah ditangkap dan dikasari oleh pihak Polis disebabkan partisipasi mereka dalam BLACK 14 hari tersebut.

Tahun 2002 turut menyaksikan perayaan BLACK 14 pada hari tradisinya. Tema perayaan tahun tersebut adalah ‘BERSAMA MEMBEBASKAN 10 TAHANAN ISA’. Perayaan bersejarah tersebut telah dibuat di Taman Melewar (Gombak, Selangor).

Aksi perayaan tahun tersebut lebih berani dan agresif apabila terdapat belasan aktivis rakyat mengambil keputusan mogok lapar. Aksi tersebut telah mendapat liputan media dan badan-badan hak asasi di peringkat nasional dan antarabangsa.

Implikasinya, Diktator (Tun) Dr. Mahathir Muhammad teruk dicemuh oleh media, universiti, badan-badan hak asasi manusia dalam siri diplomatiknya di peringkat nasional/antarabangsa. Imej Malaysia merudum.

Akhirnya, beliau terpaksa membebaskan kesemua (10 orang) tahanan ISA tersebut.

Inisiatif tersebut bukan atas prikemanusiaan dan peduli sensitiviti rakyat, tetapi lebih pada melindungi kepentingan peribadi (kezaliman) semata-mata.

chegubard.blogspot.com

Tahun 2003, berlaku konflik berpandangan di kalangan aktivis-aktivis BLACK 14. Kelompok pertama masih mahu pada perayaan secara tradisi – anti-establishment, pilihan jalanraya, lantang menentang rejim UMNO dan BN dan sebagainya. Aksi BLACK 14 tersebut telah dipimpin sendiri oleh Sdr. CheguBard

Memang mereka tetap melancarkan perayaan tersebut di Pasaraya Sogo, Kuala Lumpur. Dalam aksi BLACK 14 tahun tersebut juga, mereka tetap berdepan dengan kegilaan Polis dan Special Branch (SB) sebagaimana yang didepani mereka sebelum ini.

Gerakan ini dalam waktu BLACK 14 2003Kelompok kedua, mahu perayaan tahun tersebut lebih toleransi dan sederhana. Mereka hanya menjalankan perayaan BLACK 14 secara dalaman (internal) dan mengambil sikap tidak lantang menentang rejim UMNO/BN pada ketika itu.

Pertimbangan kelompok kedua pada ketika itu, dengan pendekatan toleransi-sederhana tersebut, mungkin boleh memujuk hati rejim UMNO/BN untuk membebaskan DSAI dari ISA dalam masa terdekat.

Tahun 2004, BLACK 14 dilancarkan pada hari tradisinya selepas Malaysia menyaksikan Pilihanraya Umum Malaysia Ke-11 (PRU11) yang paling kotor dalam sejarah demokrasi Malaysia.

Berbekalkan tema ‘DEMOKRASI YANG TELAH MATI’, komuniti aktivis BLACK 14 telah menggebling kesedaran rakyat. Aksi aktivis pada waktu tersebut turut menyaksikan kekasaran dan tangkapan oleh pihak Polis.

chegubard.blogspot.com

Lokasi perayaan BLACK 14 tahun tersebut di depan SUHAKAM. Namun, 2 tokoh politik nasional iaitu Sdr. Mustapha Ali (MT PAS) dan Rahman Othman (Timb. Presiden PKR pada ketika itu) telah membuat kenyataan media membatalkan perayaan tradisi tersebut.

Pertimbangan kedua-dua tokoh tersebut adalah mood dan emosi rakyat seharusnya lebih digembling ke arah isu kepincangan sistem demokrasi Malaysia pasca PRU11 lanjutan konspirasi UMNO/BN-SPR-JPN.

Komuniti anak muda dan mahasiswa rata-rata tidak bersetuju dengan keputusan eksklusif kedua-dua tokoh tersebut kerana BLACK 14 ada sejarah keraiannya dan patut diraikan secara tradisi. Akhirnya, mereka tetap meraikan BLACK 14 tersebut di ibu negara.

DSAI masih tidak dibebaskan pada tahun 2005. Fenomena kegelitaan demokrasi Malaysia tersebut menyebabkan kesedaran untuk meraikan BLACK 14 tersebut semakin pudar. Tahun tersebut, bukan tidak ada keraian, namun keraian tersebut secara kecil-kecilan dan bukan lagi perayaan nasional sebagaimana tahun-tahun sebelumnya.

Kondisi perasaan dan kesedaran rakyat berhubung BLACK 14 ini semakin pudar dan pudar; berlanjutan sehingga tahun 2006 dan 2007. Cukup memilukan!

MENGAPA BLACK 14 2008 kembali diraikan?

Tahun 2008 menyaksikan transisi semula emosi rakyat marhaen terhadap perayaan keramat BLACK 14 ini.

DSAI telah pun dibebaskan secara berperundangan dari terlibat dalam politik kepartian dan sebagainya. Malah tanggal 14 April 2008 tersebut adalah tarikh akhir pembebasan DSAI dari hukuman Mahkamah – dihalang berpartisipasi dalam politik nasional.

Selepas 14 April 2008, DSAI sudah boleh bertanding di mana-mana kerusi Parlimen atau DUN. DSAI juga boleh memegang jawatan Presiden PKR atau Pengerusi Pakatan Rakyat secara konvensional selepas tarikh tersebut.

Persoalannya, mengapa BLACK 14 2008 masih diraikan? Masih relevankah keraian tersebut?

Menurut komuniti aktivis BLACK 14, perayaan kali ini dalam wajah yang cukup unik dan berbeza dengan tradisi sebelum ini.

Pertimbangan melancarkan perayaan ini, selain untuk countdown pembebasan politik DSAI; sebenarnya demi meraikan perjuangan, perubahan dan kemenangan rakyat pasca 8 Mac tahun ini.

Sebab itu, tema kali ini cukup progresif – ‘Dari BLACK 14 Ke Arah Kemenangan Rakyat!’.

Cita-cita aktivis BLACK 14 hanya satu, perayaan ini diharap dapat menyemarakkan dominasi Pakatan Rakyat yang sebelum ini telah hampir-hampir menafikan 2/3 Parlimen dan menguasai 5 negeri agar membuat satu lagi memonten sebelum masuk ke Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya kelak.

Untuk melonjak momentom ini, Kampung Baru (di Kelab Sultan Sulaiman) telah dipilih. Kampung Baru dilih sebagai tempat perhimpunan raksasa ini kerana latar belakang sejarahnya yang tidak pernah sunyi dengan sejarah perjuangan anak bangsa Malaysia sebelum ini.

chegubard.blogspot.com

Kampung Baru pernah menyaksikan pra penubuhan PEKEMBAR (kini UMNO) demi menentang Malayan Union yang digagaskan oleh kolonial British.

Kampung Baru juga telah menyaksikan Tragedi Berdarah 13 Mei hasil konspirasi/propaganda kapitalis-kapitalis UMNO/BN tahun pada tahun 1969.

Ketika DSAI dipecat oleh Diktator (Tun) Dr. Mahathir Mohammad, DSAI telah meniupkan gelombang F.E.F.O.R.M.A.S.I dan Kampung Baru adalah antara lokasi bersejarah yang telah menyaksikan peristiwa keramat tersebut.

Dan yang lebih penting, Kampung Baru juga adalah salah satu simbol himpitan kehidupan rakyat di tengah-tengah bangunan-bangunan mencakar langit milik kapitalis UMNO/BN dan sekutu-sekutunya.

BLACK 14 yang dilancarkan tidak lama lagi, bukanlah yang terakhir; tetapi penyuburan semula BLACK 14 sehingga Malaysia kembali demokratik dan rejim zalim terus ditumbangkan di Malaysia ini.

Jangan lupa tarikh keramat 14 April 2008 jam 8.45 malam. Kita bertemu dan beraksi di Kelab Sultan Sulaiman secara penuh sedar dan berani sebagaimana yang dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan dan semangat demokrasi negara.

Ayuh berpesta B.L.A.C.K 14 ! ! ! ! -END

chegubard.blogspot.com

5 comments:

  1. Anonymous4:49 PM

    salam... bro.. aku nak minta tolong sgt2 kat kau... atas dasar mempercayai bahawa kata2 'harapan baru untuk rakyat Malaysia' aku dan ramai lagi rakyat di Selangor telah berjaya dengan izin Allah meletakkan kerajaan Selangor kini di bawah pimpinan Pakatan Rakyat. pada tempoh kempen yg lepas aku tak pernah miss utk hadir pada sesi ceramah di sekitar kawasan Puchong... kata2 mereka masih lagi terngiang2 di telinga aku... aku fikir inilah dia harapan.. harapan untuk aku dan ramai lagi penyokong... kehidupan kami di Puchong adalah seumpama hidup dalam penjara... penjara yang dikelilingi pagar... pagar berwarna hijau... untuk kami keluar dan masuk ke kawasan kami sendiri kami perlu melalui pintu pagar ini... TOL! TOL! TOL! untuk itu kalau boleh kau tolong forward kan tulisan aku kat bawah nih pada Tan Sri Khalid... bukan apa yang aku risau manalah tau kalau2 die terlupa... kalau benar terlupa aku cuba untuk ingatkan...

    TAN Sri Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor yang baru kelihatan terburu-buru dengan mengeluarkan kenyataan-kenyataan tanpa memikirkan implikasi.
    Beberapa kenyataan beliau kemudiannya ternyata mengundang persoalan. Sebagai contoh, beliau telah mengumumkan bahawa rakyat Selangor akan mendapat pengurangan caj bekalan air dengan memberikan 20 meter padu air percuma mulai bulan April 2008.
    Walau bagaimanapun kenyataan terbaru ialah ia akan bermula pada 1 Jun 2008. Kenapa boleh jadi demikian? Kenyataan itu boleh dilihat sebagai berdolak-dalik.tapi tak mengapalah kerana janji itu akan dikotakan.
    Beliau juga membuat kenyataan akan mengenakan levi kepada majikan yang menggaji pekerja-pekerja asing. Sedangkan ia bukan di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.
    Dalam konteks ini jelas menampakkan bahawa pengetahuan beliau amat cetek dalam soal-soal pentadbiran dan tidak memahami secara mendalam mengenai apa yang boleh dan apa yang tidak boleh beliau lakukan sebagai ketua kerajaan negeri.
    Adakah beliau telah diberi nasihat yang salah oleh penasihat-penasihatnya?
    Satu lagi contoh ialah kerajaan negeri ingin mengambil alih projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ). Sekali lagi beliau telah menunjukkan bahawa beliau tidak tahu skop bidang kuasa beliau sendiri.
    Sepatutnya, sebelum beliau melihat perkara-perkara 'besar', beliau seharusnya terlebih dahulu menitikberatkan soal untuk menunaikan janji yang dibuat kepada rakyat umpamanya mengurangkan kadar tol, menurunkan harga minyak dan menurunkan harga barang di Selangor dan banyak lagi.
    Jangan sekali-kali cuba untuk lari daripada menunaikan janji. Sebagai orang Islam beliau wajib menunaikan janji.
    Apa pun rakyat telah memberi tiket kepada beliau untuk menjadi ketua pentadbir di Selangor. Diharap beliau sedar beliau sedang diperhatikan melalui kanta pembesar oleh seluruh rakyat Selangor.
    Sekian Terima Kasih.
    Assalamualaikum....
    harap dapat berjumpa di Taman Jasmin 20 April nanti......

    ReplyDelete
  2. Anonymous6:59 PM

    Black 14 kali ini tidak ada maknanya kerana yang akan hadir adalah kepimpinan yang tidak ada semangat dan ruh Black 14. Yang akan hadir adalah politikus yang timbul bagai cacing kepanasan. Mereka timbul bila keadaan lega dan tenang tetapi bila masa perjuangan, bila berhadapan dengan risiko mrk hilang senyap. Maaf saya antara yg hadir dan pernah di tahan waktu Black 14. Apa pun kalau posting ini tidak disiarkan maka Che Bard - anda juga kini terpalit dengan virus politik dan bukan perjuangan. Sungguh pun begitu saya percaya chegu lebih telus dalam memastikan perjuangan itu juga adalah pembelaan mereka yang terkorban dalam menegakkan kebenaran.

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:04 AM

    salam... aku ada cadangan ckit la... takde la penting sangat aku rase... mcm nih... aku cadangkan lpas nih kalau ada apa2 perjumpaan ker rapat umum ke demo aman ke atau apa2 perjumpaan la kan... kita bagi nama pejumpaan tu dgn nama yg lembut ckit.. bkan apa bro... refer pada black 14 nih... nama die tuh agak aku rase mcm keras ckit la... letak la bagi lembut ckit... contohnya mcm 'gerhana 14' ker 'igauan 14' ke atau apa2 nama yg agak lembut ckit la... kita nak buat prjumpaan sesama kita antara rakyat dan pemimpin... xbest la guna nama2 ganaz camtuh.. dah mcm nama show gig band black metal pun ada aku tgok... amacam bro? dah mmg semua maklum ttg tarikh hitam 14 tuh menganai apa kan... ok bro... thnx...

    ReplyDelete
  4. Anonymous6:42 AM

    Assalamualaikum Chegubard.

    Dalam artikel di atas, jika ada kesilapan fakta dan info, sudi2kanlah maklum kepada saya. Saya akan perbetulkan penulisan tersebut.

    Minta maaf ganggu. Minta tunjuk ajar dari orang 'lama' dlm REFORMASI ya.

    zainulfaqar

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum chegubard…. Saya memang kagum dengan DSAI….

    Oklah, disini, Saya INGIN BERPESAN KEPADA DSAI DAN SELURUH PEMIMPIN PAKATAN RAKYAT AGAR BERJAGA-JAGA Kerana TERDAPAT BARUA-BARUA UMNO yang Cuba sekali lagi untuk menghapuskan KARIER POLITIK DSAI… berjaga-jaga dengan perangkap UMNO yang JAHAT!!!! berjaga-jaga dengan perbualan telefon peribadi dan sms. berjaga-jaga dengan orang2 disekeliling, kekadang orang yang kita ingatkan baik, rupanya ingin memerangkap kita…. KITA BERSERAH KEPADA ALLAH S.W.T.

    Cadangan saya, Saya berharap DSAI dapat membuat SATU KENDURI DOA SELAMAT sama ada di MASJID NEGARA atau MASJID SHAH ALAM untuk tujuan kepentingan KESELAMATAN PAKATAN RAKYAT….. kita penuhkan MASJID2 di SELANGOR dan KUALA LUMPUR…. itu tempat kita untuk mendapat KEBERKATAN DARIPADA ALLAH S.W.T.

    INSYAALLAH, sekiranya kita IKHLAS KERANA ALLAH, sesuatu yang MUSTAHIL pun ALLAH AKAN TERIMA. Ingat, “Kun Fayakun”

    ReplyDelete