Monday, February 26, 2024

SIKAP ANWAR TAKUT AHLI PARLIMEN BUKAN MELAYU SEBABKAN MENTERI SEPERTI TIONG KING SING (MENTERI PERLANCONGAN) BESAR KEPALA.

Kenyataan Terbuka
PEMBELA TANAH AIR (PETA)

24 Febuari 2024



1. Sikap Tiong King Sing sebagai Menteri Perlancongan yang angkuh dan sombong telah tular banyak kali. Seperti sikap dia salahguna kuasa serbu, ganggu dan ugut pegawai Imigresen KLIA sebelum ini kerana nak lepas masukkan pelancong China. Namun kerana sikap Perdana Menteri dan kerajaan yang takut dengan King Sing menyebabkan dia besar kepala.

2. Tular juga mengenai sikap King Sing tidak hormat pegawai kerajaan khususnya dari Kementrian Pelancongan (MOTAC) sehingga boleh caci maki secara terbuka. Begitu juga tular silapnya yang suka minum arak dan berkelakuan tak senonoh dikhalayak awam namun semuanya tidak diambil tindakan oleh Anwar Ibrahim ini sebabkan dia bertambah besar kepala dan rasa dilindungi.

3. Terbaru Ketua Pengarah Lembaga Penggalakan Pelancongan Negara (LPPM), Datuk Dr Ammar Abd Ghapar dipecat tanpa alasan munasabah. Dimana maklumat dari dalam LPPM menyatakan antaranya kerana King Sing mahu menaikkan seorang Pegawai _"Chindian"_ yang boleh mengikut semua kehendak dan perangai tak senonoh King Sing. Walaupun dari gred perjawatan Pegawai ini tidak memenuhi kreteria untuk menjawat Ketua Pengarah. 

4. Ketua Setiausaha Negara (KSN) dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (KPPA) wajib respon perkara ini dan tidak boleh membisu. Kalian harus menjadi pelindung pegawai perkhidmataan awam bukan ibarat lembu dicucuk hidung oleh orang politik yang dilihat makin hilang hormat dan menindas penjawat awam hari ini. 

5. Sebelum ini King Sing, telah minta peruntukan khas dengan wujud jawatan khas "Timbalan Pengarah 3" LPPM. Dimana ini kali pertama orang diluar penjawat awam dan dilantik tanpa proses temuduga dan pengambilan yang ikut prosedur. Ia disokong oleh Anwar sebagai Perdana Menteri untuk mendapat kelulusan Anwar sebagai Menteri Kewangan.

Dia dikatakan sesuka hati mengambil Lee Thai Hung dengan gaji gred Jusa C secara kontrak 3 tahun. 

Malah pegawai pelancongan Malaysia yang berbangsa Melayu di beberapa kedutaan ditukar tiba tiba dengan bukan Melayu. Contohnya Pegawai Pelancongan di Beijing dan Shanghai ditukar dan bagi halalkan pertukaran kononnya menyebabkan bilangan pelancong China meningkat sedangkan peningkatan pelancong China tidak ada kena mengena dengan menggugurkan pegawai Melayu dengan Pegawai bukan melayu tetapi kerana tindakan Malaysia memberikan Visa masuk percuma kepada China.

Lebih parah apabila tular di mana dikatakan anak saudaranya dilobi jawatan Pengarah Pelancongan di tempatkan di Auckland, New Zealand.

6. Jika diteliti apa yang tular dan tidak dijawab oleh mana mana pihak kelihatan King Sing mengendalikan Kementerian Pelancongan umpama milik "bapaknya". Sikap Anwar yang tidak peduli malah kelihatan takut bertindak ke King Sing khususnya berkenaan nasib penjawat awam menyebabkan perkara ini menjadi jadi sehingga Ketua Pengarah yang baik boleh dipecat begitu sahaja.

Pembela Tanah Air (PEMBELA) mendesak Anwar Ibrahim bertindak tegas. Kalau betul pun nyawa politik kamu bergantung kepada ahli parlimen bukan Melayu tetapi sehingga memberi muka melampau kepada Menteri Bukan Melayu sehingga menjadi "besar kepala".

Penjawat awam yang tegas dan berintegriti menjadi mangsa, digugur dan ditukar sesuka hati malah tindakan memansuhkan skim pencen dilihat satu balas dendam ke atas penjawat awam yang kebanyakannya orang Melayu, dimana regim campuran ini jelas ditolak  orang Melayu dalam PRU lepas.

PETA akan ke parlimen dalam sidang akan datang untuk satu memorandum khas bagi mengasak parlimen melihat serius penindasan serta kacau ganggu orang politik terhadap penjawat awam.

Sekian.

che' GuBard
Seketeriat PEMBELA TANAH AIR (PETA)

imej merupakan antara yang sangat tular mengenai King Sing yang perlukan penjelasan SEGERA.

No comments:

Post a Comment