Thursday, August 10, 2017

Pengasingan cawan Islam dan bukan Islam di sekolah kenapa MIC, PPD, Sekolah perlu menipu ?

Catatan Umum

10 Ogos 2017


1. Pada 6 Ogos 2017, Solidariti Anak Muda Malaysia telah mendapat email menyatakan kejadian pengasiangan cawan di kantin sebuah sekolah di Selangor. Maklumat siap dengan gambar tertera label di cawan iaitu "MURID BUKAN ISLAM' & "MURID BUKAN ISLAM". Setelah beberapa usaha pengesahan dibuat didapati gambar diambil di Sekolah Taman Puteri Hulu Langat, Selangor. SAMM juga telah berkongsi di media sosial dua gambar tersebut


klik https://www.facebook.com/SAMMKebangsaan/posts/1620059908013810

2. Namun pada hari yang sama SAMM menaikkan di laman sosial Ketua Biro Pendidikan Biro MIC telah dipetik disebuah portal berita menafikan perkara tersebut berlaku (klik http://www.beritadaily.com/sekolah-nafi-gunakan-cawan-asing-bagi-pelajar-bukan-muslim/) Menurutnya PPD dan sekolah menafikan perkara tersebut berlaku.

3. Namun satu lagi petikan portal berita ( klik http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/08/10/schools-policy-of-separate-cups-for-muslims-and-non-muslims-draws-ire/ ) menyatakan sebaliknya. Kejadian tersebut benar berlaku malah gambar diambil sendiri oleh wartawan dilapangan oleh portal berita tersebut. Sekolah enggan memberikan komen tetapi menurut pekerja kantin amalan itu berlaku sejak tahun lepas lagi.

4. Persoalanya kini apakah keperluan mengadakan pengasingan tersebut ? Persoalan lebih penting ialah kepada Ketua Biro Pendidikan MIC, PPD dan sekolah itu menipu ketika memberikan respon kepada sebuah laman portal berita ?

5. Negara sedang dalam mood sambutan 60 tahun ulang tahun kemerdekaan, adakah pengasingan cawan di sekolah kebangsaan ini perlu ? Juga kenapa parti politik dan penjawat awam (PPD dan Sekolah) perlu menipu dalam menangani perkara ini.

catatan oleh che'GuBard, SAMM


No comments:

Post a Comment