Thursday, June 08, 2017

Memohon maaf dan menarik balik sebahagian posting "soalan terbuka Istana Selangor"

Kenyataan Umum

8 Jun 2017

Memohon maaf dan menarik balik sebahagian posting "soalan terbuka Istana Selangor"

1. Kenyataan ini merujuk tulisan saya bertajuk "Soalan Terbuka Buat Istana Selangor" yang boleh dicapai di http://chegubard.blogspot.my/2017/06/pertanyaan-terbuka-buat-istana-selangor.html yang bertarikh 6 Jun 2017.

2. Setelah mendapat respon dan diperiksa dengan penduduk setempat disahkan bahawa gambar tersebut merupakan ruang solat sebuah surau yang tidak digunakan lagi sebagai surau sejak Mac 2017 setelah Masjid Al Falah Jalan Kebun yang terletak berdekatan mula beroperasi. Sehubungan dengan itu saya menarik sebahagian dari tulisan tersebut yang salah fakta dan memohon maaf kepada pihak berkenaan. Saya memohon maaf juga kepada Istana Selangor berkenaan kesilapan fakta dalam persoalan yang dibangkitkan. Saya juga mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang memberikan respon berkenaan persoalan tersebut.

3. Berikut ialah ayat persoalan dan perkataan yang saya tarik dari tulisan tersebut dan meminta maaf .
Kini jelas gambar program jentera pilihanraya PAS tersebar kelihatan seolah di ruang solat juga dalam masjid / surau / madrasah di negeri Selangor , adakah Istana Selangor akan turut diam kerana PAS sudah mesra Umno ? Ini bukan tuduhan tapi pertanyaan yang harus mendapat respon pihak penganjur dan Istana juga.
4. Namun saya pertahankan tulisan saya selebihnya. Dilampirkan tulisan saya yang diterbitkan semula dengan membuang / menarik semula perkataan, ayat persoalan yang salah.

Salam Ramadhan ;

che'GuBard, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

Pertanyaan terbuka buat Istana Selangor


Catatan Umum

6 Jun 2017


Pertanyaan umum buat Istana Selangor

1. Semalam dalam susur masa 'Facebook' saya , muncul beberapa keping gambar yang dikatakan Retreat Pilihanraya PRU 14 PAS Kawasan Kota Raja. Dari gambar tersebut jelas diadakan di ruang solat.

2. Maka terkait dengan kenyataan Sultan Selangor yang marah sangat dengan kehadiran YB Sivarasa Rasiah , Ahli Parlimen Subang yang dikatakan memberikan ucapan ringkas dan menyampaikan bantuan di Masjid An Nur, Subang. Sultan begitu marah.

3. Jika kehadiran Sivarasa menyampaikan bantuan dan berucap sedikit selaku ahli parlimen Subang membangkitkan kemarahan Sultan selaku 'Ketua Agama Islam di Selangor', bagaimana dengan PAS yang menggunakan ruang solat sebagai sebagai retreat Jentera Pilihanraya ? 

4. Pihak Istana Selangor harus segera mengeluarkan pendirian mengenai perkara ini jika tidak jelas akan dilihat berat sebelah dan institusi itu sendiri terlibat dengan politik kepartian. Di Selangor sendiri tentu ramai masih ingat bagaimana ketika satu pilihanraya kecil jentera BN menganjurkan solat hajat dan bacaan yassin bagi memenangkan calon MIC dan perbagai lagi program kaitan politik kepartian kaitan BN namun Istana tetap berdiam. 

5. Maaf dipohon dari saya buat Sultan Selangor, institusi Selangor termasuk seluruh rakyat Selangor kerana menulis kenyataan seperti ini. Bagi saya institusi beraja yang jelas ditanggung dengan duit cukai rakyat juga harus ada tanggungjawab masyarakat dan saya tidak mahu melihat Institusi beraja yang punya peranan penting dalam negara ini dilihat negatif hanya kerana perkara seperti ini. Ada kemungkinan pula laporan polis dibuat atas kenyataan ini, namun saya tegaskan saya pertahankan kenyataan saya ini dalam ruang demokrasi demi melihat institusi beraja di Malaysia terus dihormati dan kukuh.

7. Pendirian saya jelas, bagi saya fungsi masjid sebagai pusat kegiatan masyarakat harus diperbagaikan dan masjid harus sentiasa dimeriahkan. Kehadiran Sivarasa menyampaikan bantuan itu tidak salah cuma dari segi adab sahaja apa salahnya jika tidak digunakan ruang hadapan utama solat kerana ia boleh mengundang perbagai polimik contohnya seperti apa yang berlaku sekarang selain menjaga kesucian ruang solat utama.

8. Namun ini juga seharusnya dijadikan peringatan kepada ahli politik berhenti menggunakan sentimen Istana dan seumpamanya. Bila Umno guna sentimen Istana pembangkang marah tetapi ingatkah kita bagaimana Azmin Ali gunakan sentimen Istana demi melanggar arahan parti. Azmin guna lobi pintu belakang malukan Wan Azizah dan Anwar. Bukan sahaja dia dapat menjadi Menteri Besar tetapi dia menyebabkan hubungan Anwar dan Sultan Selangor 'panas'. Keduanya ketika PKR membuat keputusan Azmin harus bertemu Sultan bagi memecat Exco Pas kerana PAS sudah putuskan hubungan dengan PKR sebaliknya Azmin bertemu Sultan meminta Sultan mengekalkan Exco PAS. Ini jelas dalam kenyataan Istana selepas itu yang menyatakan Istana memperkenankan permintaan Azmin mengekalkan ADUN PAS sebagai Exco.

9. Selepas itu kartel Azmin ke hulu ke hilir menjaja konon jangan ada pertikai Exco Pas dalam kerajaan Selangor kerana ia diperkenan Istana dan siapa pertikai maka seolah derhaka. Antara sekutu kartel Azmin ialah Sivarasa itu sendiri. Kini seolah 'padan muka' Sivarasa kena tempelak balik. Malah lebih memalukan apabila Sultan Selangor menempelak Sivarasa dalam ucapan umum depan Azmin Ali dan Azmin Ali buat 'bodoh' sahaja. Umum juga kena ingat kehadiran Sivarasa di ruang solat menyampaikan bantuan itu ialah kerana mewakili Azmin Ali yang sudah mengesahkan kehadiran tetapi membatalkan saat akhir dan mewakilkan kepada Sivarasa selaku Ahli Parlimen Subang.

che'GuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

2 comments:

  1. Anonymous5:33 PM

    Masa menuduh pas sedap jer mulutkan...patutla pepatah melayu byk menggunakan mulut...dari krn mulut badan binasa...mulut puaka...mulut busuk...mulut jahat...byk mulut dan byk lagi...but the best...chomolot...but with whom? And for whom?

    ReplyDelete
  2. Selective amnesia ke bro...mana nak siar mana xnk siar?

    ReplyDelete