Friday, October 23, 2015

RESPON AWAL TERHADAP BAJET 2016

Kenyataan umum
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)
23 okt 2015
RESPON AWAL TERHADAP BAJET 2016
Secara umumnya Bajet 2016 ini memberikan banyak insentif atau bantuan kepada rakyat. Daripada kenaikan BR1M, kenaikan gaji dan bonua kepada penjawat awam, insentif kepada Sabah dan Sarawak dan pelbagai lagi. Tetapi ia kurang langkah-langkah fiskal untuk berhadapan dengan kelembapan ekonomi.
Walaupun Najib cuba untuk menunjukkan GST adalah langkah yang tepat tetapi dengan pengumuman beberapa tambahan barangan bebas GST menunjukkan Najib akhirnya terpaksa akur dengan hakikat rakyat tertekan dengan pengenalan cukai ini. Selain itu, seperti biasa Najib akan mengumumkan pelbagai projek perumahan rakyat tetapi tidak banyak yang diberikan untuk meningkatkan pemilikan rumah untuk kelompok kelas pertengahan.
Walaupun pelbagai inisiatif diumumkan tetapi jika sistem penyampaian kerajaan masih kekal ditakuk lama, hasrat negara berpendapatan tinggi sukar untuk direalisasikan. Bajet ini tidak mengangkat permasalahan kelembapan ekonomi, kejatuhan nilai Ringgit dan peningkatan mendadak kos sara hidup sebaliknya hanyalah satu usaha PM untuk mengekalkan fixed depositnya di kawasan luar bandar, Sabah dan Sarawak apatah lagi menjelang Pilihanraya Negeri Sarawak nanti.
Bajet ini juga nampaknya terlalu memberikan penumpuan lokal semata. Seharusnya dalam fenomena penurunan ringgit ia juga seharusnya memberikan kesempatan dan penumpuan pengembangan pasaran komoditi seperti minyak sawit dan industri eksport Malaysia.
Malaysia juga pernah menjadi negara pemimpin sistem kewangan Islam. Kita pernah bangga dengan sukuk patuh syariah dan seumpamanya namun kelihatan agak kurang tumpuan masa kini.
Bajet setiap tahun disusun dalam bahasa sangat indah namun menjadi kegusaran SAMM sehingga kini ialah sistem penyampaian yang tiris dan tidak tepat masih berleluasa. Hairan kenapa ahli parlimen termasuk pembangkang tidak mendesak untuk dibahaskan laporan audit dahulu sebelum bajet dibentangkan dan laporan audit juga bukan sekadar menjadi acara kejutan tahunan tanpa tindakan konkrit.
Dari aspek kenaikan gaji kakitangan awam nampaknya kerajaan masih tidak ada jawapan terhadap implikasinya iaitu kenaikan harga barang yg akhirnya bukan sahaja memberi kesan penjawat awam yg menerima kenaikan atau imbuhan tetapi akan turut dideritai oleh pekerja swasta dan kategori pakerja sendiri yg tidak mengalami tambahan pendapatan. Sudahlah dijerut kenaikan barang April lepas kerana GST kini sekali lagi.
Kita bangga mengejar ke arah negara berpendapatan tinggi (secara purata pendapatannya) namun masalah utama Malaysia masih agihan ekonomi tak serata dan bagaimana kesediaan menghadapi Inflasi yg sama ghairah dgn usaha menjadi negara berpendapatan tinggi.
Namun dalam pada masa itu SAMM melalyi Koop SAMM Berhad melihat banyak ruang yang boleh dokongsi untuk memperkasa khususnya kelompok muda. Koop SAMM Berhad mengajak anak muda sama menerokai dan meeebut peluang yang ada.
Sekian.
che'GuBard
Pengasas SAMM

No comments:

Post a Comment