Thursday, January 22, 2009

politik wang dalam Umno vs politik wang luar Umno - malaysiakini

Rakyat keliru sungguh dengan Umno ni....... katanya perangi politik wang.... politik wang bermaksud menggunakan tawaran wang alam apa jua cara untuk meraih undi secara lansung mahupun tidak lansung.

Maka seperti biasa untuk membuktikan kesungguhan perang rasuah dalam bab politik wang ini maka jelmaan baru BPR iaitu SPRM (yang menggunakan peruntukan wang rakyat jauh lebih banyak dari BPR) telah memainkan peranan lama BPR iaitu menangkap ikan bilis sebagai bukti kejujuran. Maka semalam dan hari ini penuh media melaporkan beberapa ikan bilis telah ditangkap dan didakwa.

Antara yang ditangkap ialah cikgu Sekolah. Cuma yang peliknya kalau cikgu sekolah bukan kata aktif dalam PAS ke keADILan ke atau DAP tetapi hanya pergi dengar ceramah dah kelam kabut Pegawai Pendidikan Daerah ambil tindakan tetapi bagaimana pula dengan warga pendidik yang terlibat dengan Umno....bukan sedikit warga pendidik yang terlibat dengan Bn ni....banyak malah ada yang menikmati cuti tanpa rekod untuk program Bn juga ada...tetapi PPD malah Kementerian tak berani cakap apa...

sila baca laporan mStar

Di KUALA LUMPUR, seorang penolong kanan sekolah rendah di Raub, Pahang mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di ibu negara hari ini atas dua pertuduhan memberi rasuah dalam bentuk wang semasa pemilihan Umno Bahagian Raub.

Pertuduhan ini merupakan kes pertama melibatkan "politik wang" sejak penubuhan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Junaidi Abdul Hamid, 46, didakwa memberi suapan berbentuk wang tunai kepada dua anggota Umno, Noranizah Abd Hamid dan Adnan Samad masingmasing RM200 sebagai dorongan untuk mengundi Datuk Mustafar Kamal Abdul Hamid sebagai ketua Umno bahagian Raub dan Datuk Abdullah Bakar sebagai Timbalan Ketua Umno bahagian Raub.

Bercakap semula soal perang politik wang...... Umno ni keje dia cukup konpius lagi mengkonpiuskan orang' kononya perangi politik wang tak boleh guna wang untuk dapat undi tetapi apa yang berlaku di Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu benar - benar berbeza.... umno guna wang untuk beli undi. Bukan sahaja pengundi malah wartawan juga dapat wang tunai dari jentera Bn.

Contohnya che'GuBard sendiri tengok bagaimana ratusan (mungkin ribuan) pengundi beraturpada hari pengundian di luar bilik gerakan BN di tiap DUN untuk mengambil wang tunai upah kononya kerana mengundi BN.

Jika pengundi luar mungkin boleh dapat sehingga RM400 ringgit malah menurut sumber ada dapat lebih dari itu. Bayangkan berapa banyak Bn belanja untuk beli undi. Adakah itu bukan politik wang....?



gambar - gambar tersebut dirakamkan sendiri di depan Bilik Gerakan Bn DUN Batu Buruk sekitar jam 4.30 petang. Walaupun sudang waktu penghujung masih ramai beratur. Mana duit yang sebegitu banyak diperolehi kalau bukan dengan merompak wang negara...

No comments:

Post a Comment