Sunday, April 05, 2015

Mohon pertolongan Dr.M (isu 1MDB) umpama minta tolong lanun selesaikan kes curi

KENYATAAN UMUM

4 April 2015

MOHON PERTOLONGAN DARI DR. M UMPAMA MINTA TOLONG LANUN SELESAI KES CURI

1.      Saya dengan ini tidak boleh menyembunyikan rasa terkejut dengan kenyataan seorang ahli parlimen Pakatan Rakyat beberapa hari lepas yang tersiar di media secara terbuka menyatakan untuk mohon pertolongan Dr. Mahathir dalam menghadapi isu 1MDB.

2.      Akui isu 1MDB ini merupakan satu isu serius melibatkan bukan sedikit wang rakyat. Namun untuk meminta pertolongan seorang lanun yang menjadi punca rosak sistem negara dan menjadi pengasas kepada trend penyelewengan besar negara ialah tidak ubah sebagai meminta pertolongan ketua lanun untuk menyelesaikan kes kecurian.

3.      Bersetuju isu 1MDB perlu penglibatan semua dalam membongkarkan, mencari malah menyeret pesalah ke muka pengadilan. Wag rakyat yang hilang perlu dikembalikan tetapi Dr. Mahathir bukanlah orangnya. Adakah dia bersih suci ? Bukan sedikit kehilangan wang negara dibawahnya. Bagaimana dengan
  • Skandal Forex awal 90 an       : RM 30 billion
  • Skandal Perwaja                     : RM 10 billion
  • Skandal Bank Bumiputera      : RM 10 billion
  • Maminco-Makuwasa Affair: RM 1.6 billion
  • Mahathir juga disebut menggunakan bukan sedikit tabungan wang negara khususnya Petronas dalam ‘bail out’ perbagai syarikat kaitanya. 1998 Dr. M dikatakan ‘bail out’ anaknya sendiri Mirzan Mahathir’s Konsortium Perkapalan untuk RM 226 juta

4.      Itu belum menyebut bagaimana kerugian negara dengan kehilangan tokoh penting dari pesada politik mahupun perkhidmatan awam. Tun Musa Hitam, Tun Salleh Abbas, Dr. KS Jomo (sekadar menyebut beberapa nama). Malah kecelaruan politik negara dengan pemecatan dan peemulaan politik fitnah, kotor dan kejam dengan memecat dan menghina Anwar Ibrahim telah dimulakan hanya dengan nafsu rakus politik Dr. M sendiri.

5.      Saya tidak faham bagaimana ahli Parlimen PR tersebut yang seharusnya juga memberi penumpuan kepada kes Anwar Ibrahim boleh melupakanya begitu sahaja, malah memohon pertolongan Dr. M seolah dia suci lagi menyucikan.

6.      Ingat Dr. M lah yang mengangkat Abdullah Badawi kerana memikirkan Abdullah seorang ahli politik yang lembab dan senang diarah. Namun apabila Abdullah dikawal menantunya dan tidak mengikut telunjuknya maka rakyat diseret untuk menyingkirkan Abdullah.

7.      Rakyat rata – rata sudah menolak pada ketika dia memilih Najib Razak sebagai pengganti namun tidak dipedulikannya. Dalam berdepan Najib Razak, Dr. M beberapa pusingan dilihat bercakap lantang dan senyap. Disyaki dia bising bila permintaan tak tertunai dan senyap bila permintaan dipenuhi. Bising semula bila ada benda lain nak diminta. Sampai bila politik Malaysia ini hanya berkisar semata untuk memuaskan hati Mahathir sahaja.

8.      Kita pernah menjadi alat kepada Mahathir dalam menjatuhkan Abdullah dan menggantikan dengan Najib yang memang semenjak perlantikan lagi penuh kontroversi. Adakah kini kita sekali lagi mahu menjadi alat atau barua seperti dulu ? Menukar PM mengikut selera Mahathir tanpa membawa erti apa – apa pada rakyat terbanyak ?

9.      Ya, isu 1MDB penting kerana bukan sedikit kehilangan wang negara, tetapi saya mencabar ahli parlimen PR supaya membawa juga isu untuk disiasat sehingga selesai berbilion kehilangan wang negara di bawah Dr. M. Ya, betul pentadbiran Najib lemah dari aspek ekonomi tetapi ketahuilah bahawa pentadbiran inilah yang terpaksa mewarisi menanggung biawak hidup ciptaan Mahathir seperti menanggung subsidi IPP yang dimiliki kroni Mahathir hingga kini. Isu Mahathir ini harus dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Bn sebetulnya kerana Mahathir menyerang Najib selaku Perdana Menteri (bos mereka) namun kebanyakan ahli parlimen Bn penakut dan sentiasa main selamat.

10.  Saya dan kawan – kawan dari perbagai peringkat seluruh negara mahu ahli parlimen tersebut sedar mendepani Najib dengan berani, ya kami setuju tetapi untuk meminta pertolongan Mahathir ia tak ubah seperti meminta pertolongan kepala lanun menyelesaikan kes curi.

Sekian.

che’GuBard

Bekas MPP PKR
Bekas Ketua Cabang PKR Rembau
Pengasas SAMM


klik sini untuk menyumbang kepada SAMM

No comments:

Post a Comment